Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hjælp min krop

Redigeret 1 juli, 2010, 06:55 i Åben debat for kvinder
Jeg kunne ikke finde et sted hvor jeg kunne skrive, som har noget med undervægt at gøre, så jeg håber at i kan hjælpe mig her...

Jeg er en pige på 17 år, jeg har ikke det problem alle de andre piger har, så jeg håber du kan hjælpe mig. Jeg er ekstrem tynd, jeg forstår det ikke, fordi min mor i min alder var ikke normal, men heller ikke ekstrem tynd, som mig. min far var godt nok os tynd da han var ung, men det er jo normalt for drenge, da han var så gammel som mig var hans vægt normal, alle andre i min familie er har en normal vægt, eller er meget overvægtig. Jeg har fået bryster, men de er meget små, det er os helt okay, fordi jeg syndes personligt at små bryster er sødest :) det skal lige siges jeg har fået menstrution, fik jeg da jeg var 13.

Jeg har ekstrem tynde ben, det er virkelig et problem for mig, for jeg syntes slet ikke det passer til mig. Jeg for også let ved at få blå mærker og det gør ond bare man prikker til mine ben. jeg har også prøvet at få dem til at blive større, ved at dyrke sport, jeg køret 7 km på cykel hverdag i 1 måned. Det hjælp ikke, kunne ikke engang se en forandrig. jeg spiser godt, jeg spiser morgen mad(havergryn), formiddangs mad(et eller to stykker rubrød med pålæg), middags mad(varmt mad, fx kød, kartofler og souce)eftermiddags mad(frugt)aftens mad(brød med alt muligt pålæg og frugt, nogen gange varmt mad) jeg spiser mere end, andre i min klasse. Det er ved at øgelægge mig helt, ved snart ikke havd jeg skal gøre, syntes snart jeg har prøvet alt. Jeg har altid levet med at, mine forældre og skole sygeplejsken sagde bare jeg udviklede mig senere andre, men det senere er bleven til nu, og jeg kan ikke holde det ud, ikke at gøre noget. Hjælp

Gør jeg noget forkert med min kost? Er der en mulighed for at jeg kan tage på, på benene eller bare i hele taget tage på? tror du jeg er kommet i pupaten, hvis ja vokser jeg så ikke mere? er der noget glat med mig?

Kommentarer

• Hejsa :)

Naturligvis er du kommet i puberteten - du har jeg fået bryster og menstruation. Men at man er kommet i puberteten betyder bestemt ikke, at ens krop holder op med at forandre sig.

Må jeg lige spørge hvor høj du er og hvad du vejer?

Umiddelbart lyder det som om, at du spiser rigtig fornuftigt. Du gør ikke den fejl som mange andre der gerne vil tage på gør, med at spise usundt i stedet for sundt. Så fortsæt med den sunde mad!

Du skulle nu nok tage at få nogle flere grøntsager end du gør. Husk at man skal have ca. 600 gram, og det er ret meget. Når du så begynder at spise salat/råkost til maden, kan du passende putte 1 spsk. oliven-, avocado- eller hørfrøolie på. Det er sunde fedtstoffer.
    I det hele taget skal du spæde op med fedtstof så du kan tage på!!! Altså det sunde. Olier (man kan også sagtens komme en skefuld olie på havregryn, der smager hørfrøolie godt) og put også rosiner (sundt sukker) på havregrynene, spis masser af fed fisk, ost, avocado, nødder, mandler og gerne mørk chokolade.
    Desuden skal du måske slække LIDT på sundheden, og sørge for at få juice/saftevand/kakaomælk/sodavand hver dag og du må gerne spise almindelig spaghetti.
    I løbet af aftenen du også spise. Men du skal ikke spise noget der ligger for tungt i maven, for det er ikke så rart når man skal sove, men du kan sagtens spise en kryddebolle med syltetøj og en håndfuld mandler og rosiner og drikke et glas kakaomælk. Eller hvad med to stykker toastbrød med frisk mozzarella, tomat og pesto? Det kunne også være et udmærket alternativ til din formiddags- og eftermiddagsmad en gang i mellem

Det er også vigtigt at du dyrker motion. Både den slags hvor du bliver forpustet og styrketræning. Du kan for eksempel starte i et fitnesscenter og træne der 2-3 gange om ugen, hvor du starter med 20 minutter på løbebånd/crosstrainer/romaskine og så en halv times styrketræning i starten, lidt mere senere hen. At få muskler vil få dig til at se større ud og give dig en flot holdning og figur, og når du samtidig spiser godt med sundt fedt og (sundt) sukker, så skulle der også gerne komme noget mere fedt på kroppen af dig.
    Du skal sørge for at få en instruktør til at vise dig hvordan man gør så du ikke træner forkert. Det koster ikke vanvittigt meget at få lagt et træningsprogram i forbindelse med at man starter, hvor en instruktør viser en hvordan man gør og skriver ned hvad det er for nogle øvelser man skal lave hvornår.

Jeg syntes, at du skal tale med dine forældre om, hvor ked af det du er over at du er så tynd, og fortælle dem, at du gerne vil begynde til fitnesstræning så du kan få opbygget nogle muskler der kan få dig til at se lidt mere robust ud. Mon ikke de gerne vil betale noget af det så?
  • Det er nogle rigtigt gode råd og forslag Anna kommer med, og jeg kan kun tilslutte mig - lige bortset fra den med sodavand.

Den drik kan der ikke siges noget som helst pænt om - heller ikke i forbindelse med vægtøgning.
  • hej tak for de gode råd :) jeg vejer 49,4 kg og jeg er 169 cm høj...
Log in eller Registrér for at kommentere.