Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid og stofskifte

Redigeret 16 juli, 2010, 19:12 i Snart gravid
Hej...

Jeg har prøvet at søge svar under stofskiftedebatten men uden held, så nu prøver jeg her...

Jeg er en kvinde på 31 år, som har haft forhøjet stofskifte, siden jeg var 15 år. I 2007 fik jeg så fjernet min skjoldbruskkirtel og er nu velbehandlet med Eltroxin og har ingen gener af min sygdom.

Jeg fik i forbindelse med fjernelse af skjoldsbruskkirtlen konstateret hypocalcæmi (nedsat kalkstofskifte), da mine biskjoldsbruskkirtler ikke længere er så aktive som før. Dette behandles med Etalpha og Unikalk og er ligeledes velbehandlet.

Nu er jeg kommet i den situation, at min kæreste og jeg gerne vil have et barn, og i den forbindelse vil jeg høre om, der er andre herinde, som også har fået fjernet skjoldbruskkirtlen og evt. har hypocalcæmi, som har erfaringer med at blive gravid under disse omstændigheder?
Jeg har læst en del på nettet, men synes at udmeldingerne er mange og har endnu ikke læst noget om graviditet efter fjernelse af skjoldbruskkirtlen + hypocalcæmi.

Så jeg håber, at I vil dele jeres erfaringer med mig - på forhånd tak.

Mvh. Anja

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har også fået fjernet min skjoldbruskkirtel grundet kræft og er nu i Eltroxin behandling. Da jeg oven i købet har fået konstateret PCO regnede vi med, at det ville blive svært at blive gravid. Men jeg fik kun en menstruation og så var den hjemme...

    Er nu i starten af 8. uge. Har dog netop fundet ud af, at det har betydet, at mit stofskifte er faldet fra at T4 lå på 23 til 15. Så vidt jeg ved, er det ret skidt for barnet, så det har ikke været nogen sjov oplevelse! Så derfor - når du bliver gravid, så vær insisterende i forhold til, at du med det samme skal have taget blodprøver og få tjekket dit stofskifte, så det ikke bliver for lavt - for det faldet åbenbart helt af sig selv, når man bliver gravid!

    Håber det gav lidt info...
  • Indstillinger
    Hej...
    Tak for dit svar... Rart at høre, at der er andre som én selv derude:-), og at du er blevet gravid uden de store problemer - tillykke med det.
    Ud fra dit indlæg lyder det ikke som om, at du har haft problemer med dit kalkniveau efter fjernelse af skjoldbruskkirtlen - er det korrekt forstået?
    Mvh. Anja
Log in eller Registrér for at kommentere.