Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvor mange gange kan man genopvarme tarteletter?

Redigeret 26 juni, 2010, 17:21 i Sund kost
Hej, jeg fik tarteletter til aftensmad igår, men jeg var ikke sulten da det var færdig så jeg ventede nok, 1-2 timer med at spise det. Det er klart da jeg så var sulten var det koldt, så jeg genopvarmet det i en gryde. men nu her idag, var der massere tilbage, så jeg varmet det igen igen i en gryde. nu er mit sprøgsmål, kan det været blevet dårligt eller noget helt andet? jeg tænker på ligesom persillesovs ikke er så smart at genopvarme.. så 3gange har jeg genopvarmet det nu. kan der sker noget ved det?
- På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jens,
    Ja, den med persillen har jeg også hørt man skal være meget forsigtig med.
    Men tarteletfyld tror jeg bestemt ikke du skal beymre dig om. Dog ville jeg nok ikke genopvarme det endnu en gang i morgen :) risikoen for dårlige bakterier stiger i takt med antallet af gange det varmes op - og selvfølgelig hvordan det opbevares i mellemtiden :)
  • Indstillinger
    Så længe det bliver varmet HELT op hver gang - altså virkelig koger igennem og ikke bare når kogepunktet - og det bliver kølet ned som det skal, så kan man så vidt jeg ved fortsætte så længe man vil... Retten mister godt nok smag, næringsstoffer og konsistens ved gentagne opvarmninger, men den bliver ikke farlig af det, da bakterierne ikke får mulighed for at trives.
    Problemet opstår når man bare varmer det til det er lunt eller bobler lidt og/eller lader det stå på komfuret og køle ned inden man sætter det i køleskabet.

    Med hensyn til persille og spinat skal en ret gennemkoge mindst 3 minutter for at jordbakterierne dræbes.
    Det vil sige, at man ikke bør drysse med frisk persille og så gemme retten (hvis man vil følge retningslinierne - personligt tager jeg det ikke så tungt). Hvis persillen skal i retten og retten skal gemmes skal den altså gennemkoges og køles ned hurtigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.