Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Måske gravid, hvad skal jeg gøre? :'/

Redigeret 26 juni, 2010, 17:13 i Snart gravid
Hej jeg er en pige på 15 år. Jeg er bange for at jeg er gravid. Jeg har har nogle tegn på, at jeg måske er gravid. Jeg har fået røde striber på mine bryster
Jeg har lyst til at spise og drikke noget specielt hele tiden. Jeg har haft min menstruation, men den ved jeg jo at man godt kan have alligevel. Jeg vil gerne høre hvad i siger jeg kan gøre?
Min mor vil ikke lade mig komme til læge, og hun slår mig halvt ihjel hvis jeg siger, at jeg er bange for at jeg er gravid.

Er der mulighed for at komme til en læge anonymt uden mine forældre for det af vide, for at blive testet hos en læge? Og hvis, Hvad koster det så?
Jeg ved at jeg kan købe de tests, men dem stoler jeg ikke nok på. Er virkelig bange.
Hilsen en meget forvirret og bange 15-årig pige.

Kommentarer

  • Indstillinger
    For det første: Du kan godt gå til din alm. praktiserende læge uden dine forældre får det at vide. Lægen har tavshedspligt - også over for dem, og det koster ikke noget.

    For det andet: Det er sådan set rigtigt nok, at nogle ganske, ganske få kvinder får menstruation selv om de er gravide, men hvis det ubeskyttede samleje, du har haft, var før den menstruation, og du ikke har haft ubeskyttet sex efter din seneste menstruation, så kan du godt købe en test i supermarkedet, der vil give et ret så sikkert svar.

    De fleste af de ubehag, du føler lige nu er nu givet psykisk betingende, fordi du er så nervøs; sandsynligheden for at du er gravid, hvis du ellers har haft en helt normal menstruation, er altså ikke ret stor, og fordelen ved denne nervøsitet er vel så forhåbentligt at du husker det kondom fremover.

    Held og lykke - det er nok ikke så galt, som du frygter, men naturligvis skal du være sikker, så få det lige checket med en test eller ved et besøg hos lægen.
  • Indstillinger
    . Tak.. Vi har hele tiden gjort det med beskyttelse.. Jeg havde min menstruation for ikk særlig lang tid siden. Men er stadigvæk bange for det..
  • Indstillinger
    Jeg tror altså heller ikke at du er gravid. Hvis I har brugt kondom hver gang og under hele samlejet og du har haft dine menstruationer normalt, så er det meget, meget usandsynligt.

    De tests man køber i for eksempel Netto eller på apoteket virker fint, og de koster vist ikke mere end 40 kr. Lægen tester også bare ved at man tisser i en kop, så det er samme fremgangsmåde.
    At du har fået røde streger på brysterne kan have at gøre med at du har taget på eller tabt dig - eller bare at dine bryster er vokset fordi du er i puberteten.

    En ting jeg hæfter mig ved er, at din mor ikke vil lade dig komme til lægen. Hvad i alverden er det for noget fis?

    Du kan finde din læges telefonnummer på dit sygesikringskort, så ring og få en tid så du kan få snakket om prævention og hvordan og hvornår man bliver gravid.
Log in eller Registrér for at kommentere.