Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kikkertundersøgelse af tyktarmen

Hej allesammen.

Min kæreste skal her om kort tid have foretaget en kikkertundersøgelse af tyktarmen. Jeg skal køre ham på sygehuset og ellers bare nusse om ham når det er overstået og vi er kommet hjem :)

Men der står noget i den folder, han har fået, om at i sjældne tilfælde kan de komme til at prikke hul på tarmen under undersøgelsen. Det kan jo potentielt være ret farligt, hvis det sker og jeg er jo lidt bekymret for ham.
Jeg aner intet om den slags, derfor vil jeg høre om der er nogen, der har erfaringer med sådan en undersøgelse? Hvordan opdager lægen, hvis de er kommet til at stikke hul, beholder de patienten inde lidt efter til en form for observation?

Mvh mig :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg har fået lavet den undersøgelse minsdt 50 gange --har aldrig haft gener af det ---tag det helt roligt men de skal oplyse om hvad der måske kunne ske --det er meget vigtigt at han er godt udrenset ---bed om lidt beroligende til at slappe af på ---lad os høre om forløbet --jeg sender dig gode tanker --ikke nervøs ----tanken er den værste ---venligst
  • Indstillinger
    jeg har fået lavet sådan en undersøgelse. Det var værre at tænke på det, end at få lavet selve undersøgelsen. Selvom det jo ikke ligefrem er behageligt.
    Det normale er at få noget der udrenser tarmen først, og så måske lidt beroligende før undersøgelsen. selve undersøgelsen, var hurtigt overstået.

    Lægen skal jo underrette om alle former for bivirkninger, og ved alle behandlinger og undersøgelser er der jo risisi. Man skal holde disse risisi op imod, hvad man evt. kan være syg af (og som ikke bliver opdaget) hvis man ikke får undersøgelsen. De har jo godt tjek på det ude på sygehuset, de har lavet de undersøgelser 100 gange om dagen, og at der sker fejl, tror jeg kun er yderst sjældent.

    Men spørg lægen og sygehuset hvis I er i tvivl og er usikre. De kan sikker vejlede bedre end mig :-)
    Held og lykke med det.
  • Indstillinger
    Det er, som en anden også har skrevet, enormt sjældent at der kommer et hul på tarmen ved den undersøgelse, men loven er sådan, at lægen skal informere om risici ved de undersøgelser man tilbydes.
    Skulle det sorteste uheld være ude, vil han få ondt i maven og formentlig feber i timerne efter. Da bør man tage til skadestuen og blive set af en mavetarmkirurg.
    Men altså, det er som sagt uhyrlig sjældent, så brug ikke krudt på at bekymre jer så meget om det :)

    Kh
Log in eller Registrér for at kommentere.