Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Deltage i begravelse eller ej

En ven jeg har kommet sammen med har spurgt om jeg vil komme til hans fars begravelse. Jeg bryder mig ikke om begravelser. Jeg syns at for at deltage skal man have et nært forholdt til afdøde det have jeg ikk har set ham 3 gange eller noget.

Men denne ven ...som jeg har været on and off kæreste med i 3 år har spurgt ...jeg har ikke lyst til at være kæreste med ham mere - men har altid syntes han havde og har en rigtig sød familie. Han er måske ikke klar over, at jeg ikke synes vi skal være kærester mere, for jeg har ikke kunnet sige det og så skete det her...og så kommer jeg jo ikke og siger det, oveni alt det andet .

Så mit dilemma er om jeg skal deltage eller ej ? Hvad er almindelig høflighed og pli ?

En veninde sagde så til mig. " Nu skal du lære at sætte dig ud over hvad "du har lyst til og hvad du syns er sjovt" ...og så gøre noget for andre uden at få noget igen - men som respekt for familien.

Og det ku jeg godt følge hende i...og så gik jeg hjem og så kom kvalmen over at sidder der som en superhykler der ikke mere vil komme sammen med sønnen men alligevel går med til det her? Og så igen ...det er min ven og jeg holder af ham....jeg vil godt lære at sætte mig udover mig selv .Men?

Hvad siger panelet?

Kommentarer

  • Jeg syntes, at almindelig høflighed og pli er ikke at blive i et forhold af medlidenhed. Sæt dig lige i den omvendte situation. Personligt ville jeg føle mig enormt svigtet/røvrendt hvis jeg fandt ud af, at en kæreste havde ventet med at gå fra mig fordi andet ville være synd for mig fordi jeg i forvejen stod i en svær situation. Helt ærligt.

    Læg kortene på bordet! Du kan eventuelt sige, at du gerne vil tage med ham til begravelsen hvis han gerne vil have din støtte - som ven og ikke som kæreste.
  • Se Anne "det" har jeg også tænkt mig...ellers ville det være totalt uhhh at tage med...så det er jeg nødt til at sige.
  • Hej Nikoline

    Jeg er meget på linie med Anna.
    Det virker helt forkert på mig, at du skulle tage med og så ikke har hjertet med i det, så du kommer til at føle dig som en hykler. Man skal ikke ofre sig. Det hjælper ikke nogen. Man må altid kunne stå inde for sig selv og sine egne handlinger og det kan du jo ikke, hvis du tager med. Skal du med, skal det ikke kun være for din vens skyld men også for din egen - fordi du ønsker at vise afdøde en sidste respekt eller fordi du ønsker at støtte din ven. Det du vælger skal du gøre af et ærligt hjerte.

    Hvis ikke du kan det, mener jeg, at du må melde rent ud på den kærligste og blideste måde, du kan og så tage konsekvenserne af det.

    Mange hilsner Helene
  • Jamen i har da begge ret ...omvendt er der også en veninde der siger at jeg ikke må sige det til ham nu for han har rigeligt at tænke på.

    me njeg ku vel godt sig at jeg gerne vil støtte ham men ikke som kæreste men som veninde?
  • Fordelen ved at høre forskellige menneskers holdning er, at man får bedre grundlag for at vurdere, hvad man egentligt selv mener.
    Så det store spørgsmål er: Hvad FØLES rigtigt for DIG i denne situation? Ikke hvad der forekommer mest praktisk, eller logisk eller hensigtsmæssigt - men hvad der aller inderst inde i dig selv giver den bedste fornemmelse? Det er den du skal gå efter uanset, hvad andre siger eller mener. Lyt til dig selv.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.