Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kæreste har ADHD, hvordan skal jeg takle det?

Redigeret 25 oktober, 2010, 15:38 i ADHD
Hej alle sammen

Jeg er en pige på 25, og bor sammen med min kæreste på 27. Da han var en lille dreng, fik han konstateret ADHD hos skolepsykologen. Men det er over 20 år siden, og han mener selv, at det ikke passede. Det var blot fordi han lavede drengestreger i skolen dengang.

Men jeg er bange for, at han har det. Hans storbror er også lige impulsiv og opmærksomhedsforstyrret som min kæreste. Jeg har svært ved at føre almindelige samtaler med ham fx. om min dag og følelser osv. Han kigger andre steder, og siger at han lytter, men det er som om, han ikke kan kigge mig i øjnene og fokusere. Han er også meget impulsiv, han gider ikke spild tid. Hvis vi skal planlægge en ferie eller køb af havemøbler, så gider han ikke tale ordentligt om det. Han vil heller gå ud og købe det første det bedste. Nogen gange får vi problemer med økonomien bagefter af den grund. Andre gange fortryder vi det.

Jeg er rigtig træt af situationen, og ved heller ikke, hvor meget jeg skal kræve af ham, hvis han ikke kan gøre for det selv.

Hvordan får man det tjekket uden at skulle betale en formue til psykologer. Vi er nemlig begge studerende.

Mange tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej med dig, godt skrevet..

    jeg kan næsten ikke andet svare at jeg føler med dig.
    det er nemlig svært at forstå mennesker med damp/adhd.
    jeg har nemlig selv damp/adhd.

    og jeg gir dig ret i at det ikke er nemt at føre "almindelige" samtaler.
    jeg har det lige sådan, når jeg taler med mennesker kan jeg heller ikke holde fokus. jeg ser næsten aldrig menneskerne i øjnene under samtale.

    alligevel lytter jeg til dem og svarer igen på emnet.
    og ja. jeg kender alt for godt til det med at gå ud og købe det første og det bedste, selv om det ikke altid lader sig gøre med økonomi.

    til forskel med din situation med din kæreste, er jeg på døgninstitution og her har jeg faste daglig dags planer.
    det hele er planlagt dagen før, og der blir hængt en papir på tavlen.
    og det bedste er at jeg har lavet aftale med pædagogerne er at lave 3 måneders plan.

    i det 3 måneder er der skrevet hvad og hvilke jeg skal fra dag til dag.
    det er blevet nemmere at overskue daglig dage og jeg ved hvad jeg skal lave i morgen.

    håber du ka bruge mit uforståelige skrevne ord.
    knus.
    Damp85
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har selv ADHA, og det har jeg åbenbart haft siden lille. Jeg er kommet på Ritalin siden november sidste år. Det har reddet mit ægteskab, og mit arbejde( plejer at skifte arbejde ca hver år). Din kærste skal gå til læge og få en henvisning til at komme i behandling. Det er flot at du forsøger at løse problemet i stedet for at smutte....
    Min søn siger "Far du bliver ikke sur mere". I kan ikke forestille jer hvor glad jeg er for Ritalin. Men det løser ikke alt. Han skal også få hans liv i faste rammer, noget i skal gøre når han er kommet i behandling. Han skal have en fast plan i hverdagen. Jeg føler med andgående det med pengene. Jeg kender det udemærket.
    PØJ PØJ
Log in eller Registrér for at kommentere.