Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udblevet menstruation

Redigeret 23 juni, 2010, 05:05 i Teenagere
Hejsa !!!

Jeg har en datter på 13 år, som fik sin menstruation som 11 årige. Den er kommet hver mdr som den skulle. Men nu er den udblevet i 3 mdr.
Hun er ikke seksuel aktiv, så det er ikke fordi hun er gravid at den er udblevet.

Er der nogen der ved om det er normalt ????

Venlig hilsen

Den lidt urolige mor.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skriver ikke om hun har andre gener eller om hun evt tager p-piller..

    jeg havde regelmæssig mens fra jeg var 10 til jeg som 15 årig startede på p-piller. jeg stoppede som 18 rig (2 år siden) og siden har min mens været rodet (kommer når det passer den, men ca hver 3 måned). er blevet tjekket for alt hvad der kan tjekkes, og alt er normalt, dvs det bare er mig der er sådan..
    dvs. det kan være din datter bare er sådan. nogle får ikke mens, hver måned, men en gang i mellem. det er meegt forskelligt. men jeg ville nu alligevel lige smutte en tur forbi lægen og evt blive undersøgt for diverse ting (f.eks PCO??), eller du kan vente og se om det bliver normalt igen..

    det kan jo også være hvis hun har mange ting at tænke på, måske problemer (som du måske ikke kender til), eller andet som kan påvirke, da vores cyklus jo er meget følsom :)

    MVH Christina
  • Indstillinger
    En 13-årig får forhåbentligt ikke p-piller. Og da slet ikke, hvis ikke hun er seksuelt aktiv, hvilket vel de færreste 13-årige i øvrigt er klar til at være.

    Da jeg var i din datters alder, udeblev min menstruation også i flere måneder. På det tidspunkt fejlede min mor et eller andet og gik til jævnlig undersøgelse hos en gynækolog, som hun nævnte det her med med mig for. Han tilbød at kigge på mig, så jeg blev undersøgt af en virkelig fagmand. Der var intet i vejen, og det er vist netop helt normalt, at menstruationen kan udeblive nogle gange der i de helt unge år, hvor tingene skal falde ordentligt på plads. Det i sig selv er vel i øvrigt rigelig grund til at man ikke skal blande sig i den udvikling ved at sløre den slags med hormoner, altså p-piller.

    Men - jeg vil da forslå dig og din datter at I lige taler med lægen om det her, for ingen kan jo vide, om der skulle være en årsag, som der skal gøres noget ved; dog tror jeg bestemt både du og I kan tage det helt roligt.
  • Indstillinger
    Hejsa !!!

    Mange tak for svarene. Nej min datter får ikke P-piller. Jeg synes helt bestemt at man er for ung som 13 årige. :-)
    Vi har snakket om det vi mente at det var normalt. Hendes mormor fik det heller ikke i 2 år. Vi er rigtig glad for jeres svar, de har været til en stor hjælp. Så endnu engang mange tak :o)
  • Indstillinger
    Til Lotte.
    jeg har en veninde, som fik mens som 9 årig, og var meget aktiv svømmer.. hun havde sin mens uafbrudt i 1½ år uden lægen kunne give nogle forklaringer, derfor fik hun p-piller som 11årig, og hun er altså helt normalt udviklet nu som 20 årig.. det jo heller ikke sjovt for en 9årig at have mens uafbrudt...
    min egen søster fik p-piller som 14årig fordi hun havde så stærke smerter, og p-pillerne hjalp hende... sååh
    (btw der er flere 13årige end du regner med der er seksuelt aktive)

    Til faster
    det kan jo sagtens være ganske alm uregelmæssighed, men det kan også være andet, derfor vil jeg mene det bør undersøges, især når du fortæller at den altid har været regelmæssig... jeg er selv igang med diverse undersøgelser for uregelmæssig mens, grundet jeg gerne vil have et barn, så jeg render til læge og gynækologer osv for at finde et svar på min manglende mens...
    som skrevet før kan det jo godt hænge sammen med bekymringer at den udebliver.. :)
  • Indstillinger
    til Chris.

    Vi taler her om en pige, der har haft fuldstændig regelmæssig og uproblematisk menstruation i 2 år. Du nævner eksempler med piger, der har haft store problemer - altså det kan ikke sammenlignes.

    I øvrigt tror jeg desværre at mange læger er lige hurtige nok ved aftrækkeren til at give så unge piger p-piller uden at undersøge til bunds, hvad årsagen til disse problemer kan være. De fleste tåler p-piller ganske udmærket, men det er de fleste - ikke alle. Derfor skal helt unge småpiger da ikke have p-piller, og heldigvis er det da også de færreste læger, der giver dem til så unge piger, men igen, nogen gør det jo, og det kan altså for nogle godt give store problemer senere.

    Du har givet ret i, at der er flere 13-årige, der er seksuelt aktive, end jeg umiddelbart tror, men klar til det? Det er nok stadig de færreste.
  • Indstillinger
    og netop fordi den altid har været reglmæssig, er det da værd at undersøge når den laver sådan et sidespring?
  • Indstillinger
    Hvilket jeg også har foreslået......
Log in eller Registrér for at kommentere.