kost?
Hej
Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med kostændringer i forhold til stofskifteproblemer? Jeg har for lavt stofskifte (opdaget i marts 2010) med et TSH på nu 27, og er meget træt. Det må da have betydning hvad man spiser (altså mad, ikke piller)?
Jeg prøver at undgå sukker og tilsætningsstoffer, og at få så meget grønt og kostfibre som muligt, men det ville hjælpe på motivationen, hvis jeg kunne høre om andres forhåbentligt gode erfaringer :-)
Har læst "spis dig til et superstofskifte", men orker ærlig talt ikke at lægge min kost om så radikalt lige nu (især ikke hvis det ikke virker :-))
Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med kostændringer i forhold til stofskifteproblemer? Jeg har for lavt stofskifte (opdaget i marts 2010) med et TSH på nu 27, og er meget træt. Det må da have betydning hvad man spiser (altså mad, ikke piller)?
Jeg prøver at undgå sukker og tilsætningsstoffer, og at få så meget grønt og kostfibre som muligt, men det ville hjælpe på motivationen, hvis jeg kunne høre om andres forhåbentligt gode erfaringer :-)
Har læst "spis dig til et superstofskifte", men orker ærlig talt ikke at lægge min kost om så radikalt lige nu (især ikke hvis det ikke virker :-))
Kommentarer
Med venlig hilsen
Alicia
MVH Jane
Men hvis det kan hjælpe, så er det jo bare om at komme i gang...
I starten var det svært uden brød men efterhånden gik det ok....man kan få mange ting som er lavet uden gluten. Og faktisk tåler jeg fint havregryn og også en smule rugbrød, hvis det er lavet på ren rug. jeg bager selv nogle boller, som er gode, - du kan få opskriften hvis du er interesseret.
mvh jane
Tak iøvrigt for jeres svar, det er dejligt at høre om andres erfaringer :-)
Jeg bager det meste brød selv, af meltyper som boghvede, ris, majs, kartoffel og nogle melblandinger som jeg køber på nettet. Her er det forskellige typer fra Doves Farm. Man kan sagtens lave en god og velsmagende rugbrødserstatning uden rug og andre glutenholdige meltyper. Og jeg har også nogle gode opskrifter hvis det har interesse for nogen.
Med venlig hilsen
Alicia
Ved at sammensætte sin kost uden kornsorterne med gluten, risikerer man ikke at få nok af fx kosfibre. Jeg er tilhænger af, at blive ordentligt udredt via egen læge og hospital eller følger De 8 kostråd som basis i sin kost.
Bare mine tanker om dette emne.
Du har fuldstændig ret i, at det er godt at blive undersøgt og udredt, hvis man har helbredsproblemer, og at cøliaki (og diverse allergier) kan påvises ved undersøgelser. Men der er tilsyneladende mennesker, der har helbredsproblemer på grund af gluten eller mælkeprodukter, uden at der kan påvises cøliaki eller allergi. Der er også mennesker, der ikke kan få lægehjælp, f.eks. på grund af at lægen fejlagtigt opfatter deres helbredsproblem som psykisk betinget. Jeg kan ikke se noget galt i, at mennesker med et helbredsproblem i en periode prøver at undvære et bestemt fødemiddel, for at se, om det kan være dette bestemte fødemiddel, der er årsagen til helbredsproblemet. Og hvis de får det bedre uden mælk eller gluten, kan jeg ikke se noget galt i, at de fortsætter med at undvære gluten (eller mælk eller begge dele).
Masser af mennesker har jo i tidernes løb levet udmærket uden at få gluten, f.eks. inden korndyrkning blev opfundet. Der er ernærings-fagfolk, der mener, at vi mennesker er skabt til at leve af stenalderkost, som hovedsagelig består af vildt, fisk, frugt, rødder, urter, nødder og kerner. De mener, at der er nogle af os, der ikke har godt af den moderne kost, der indeholder alt for meget hvidt og næringsfattigt mel, samt en masse tilsætningsstoffer. For mig at se har disse ernæringsfolk en pointe.
Jeg havde selv et helbredsproblem, som jeg ikke kunne få hjælp til af lægen. Jeg prøvede i en tremåneders periode at undvære gluten og mælkeprodukter. Man kan sagtens få masser af fibre fra andre ting. Det hvide mel, som købe-brød for det meste er lavet af, indeholder faktisk ikke fibre. De er siet fra.
Nu viste det sig, at mit problem skyldtes alvorlig jernmangel. Lægen gik omsider med til at undersøge mig, og da det viste sig, at jeg havde katastrofal jernmangel, gik lægen også med til at henvise mig til en undersøgelse for cøliaki og mælke- og glutenallergi (jernmangel kan skyldes cøliaki). Resultatet af undersøgelsen var, at jeg tilsyneladende godt kan tåle både mælk og gluten. Og det er jeg da glad for, for jeg holder faktisk meget af både mælk og brød. Men min erfaring er, at man sagtens kan leve fint og sundt uden gluten og mælkeprodukter. Masser af mennesker gør det, og masser af mennesker har gjort det gennem tiderne. På Grønland var det f.eks. ikke muligt at få mælkeprodukter eller brød i gamle dage. Grønlændere havde efter sigende ofte et fantastisk helbred, før de fik kontakt med den moderne civilisation.
I dag undgår jeg helt det hvide brød, som man kan købe i forretningerne. Jeg bager selv brød af sundt mel med både fibre og kim i (fuldkorn). Jeg kan ikke se noget galt i at bage sit brød af glutenfrit mel. Sådan som jeg opfatter det, må der normalt være flere fibre og andre sunde ting i glutenfrit brød end i det hvide brød, man kan købe i forretninger.
Mange hilsner
Kameliadamen