Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kyssesyge

Redigeret 22 august, 2010, 05:51 i Åben debat om infektioner
Hej alle sammen!
- i går var jeg til fest, hvor jeg kyssede med en der havde kyssesyge. personen har haft det i snart to uger. Nu sidder jeg så her med min kæreste (tro ikke at jeg er utro han ved det godt) og ham vil jeg gerne kysse nu. MEN kan kan jeg godt det? for jeg kyssede jo en igår med kyssesyge. Kan jeg allerede smitte? jeg ved jo ikke engang om jeg har fået det.
på forhånd tak for dit svar :D
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er meget sandsynligt at du er blevet smittet med kyssesyge, men symptomerne viser sig typisk først efter 30-50 dage. Kyssesyge kan smitte i lang tid.
  • Indstillinger
    du har en kæreste --hvordan kan du finde på at kysse en anden --især hvis du ved han har kyssege ---hvis du var min kæreste ville jeg ikke kysse dig ---kyssesyge kan være en grim omgang ---der er kun 1 gode --og det er at har man haft kysse syge --får man det ikke igen
  • Indstillinger
    solo: Nu er det ikke alle der lever i monogame forhold.

    didde: solo har dog ret i, at det ikke var super snedigt af dig at kysse en du vidste har kyssesyge. Dog er der rigtig mange der har haft kyssesyge uden at vide det. Hos småbørn viser det sig som regel bare som lidt utilpashed/forkølelse, og hvis du har haft det før, får du det ikke igen, og kan dermed ikke smitte din kæreste. Og hvis du får det, og han har haft det før, får han det ikke nu.

    Jeg fik selv kyssesyge i gymnasiet, og jeg vidste ikke, at jeg var blevet smittet. I en uge inden jeg blev rigtig syg var jeg småsløj, men festede alligevel med vennerne, og vi drak af samme flasker osv., og ingen af dem fik kyssesyge. Desuden havde jeg en kæreste, som jeg kyssede ivrigt med, og han fik heller ikke kyssesyge.
    Så det må være op til jer selv at afveje om I vil tage chancen. Kyssesyge kommer i mange varianter, også hos voksne. Nogle bliver bare småsløje, andre ender som jeg gjorde i flere uger på sofaen med dårlig hals og gulsot...
  • Indstillinger
    i mine yngre dage har jeg også kysset lidt til hølre og lidt til venstre ---men jeg har måske været heldig --for jeg har ikke fået kyssesyge --jeg kendte det ikke den gang --man hørte aldrig om det ---nu om dage syntes jeg hører at mange unge mennesker har det ---er det fordi de kysser mere nu om dage ---he-he-jeg kan godt --at det var nok ikke det mest morsomme indslag

    men venligt ment
  • Indstillinger
    Solo: jeg vidste ikke at personen havde kyssesyge.

    - men min mor har lige fortalt mig at jeg havde kyssesyge som lille, og det samme havde min kæreste :D! så vi er okay og "reddet" :)
  • Indstillinger
    Det var godt at høre :)
  • Indstillinger
    kære unge par --man-har da lov til at være heldig nogle gange
  • Indstillinger
    kyssesyge kan dog vare op til flere måneder.
    jeg kender én, som lå hjemme i 2 måneder, pgr. kyssesyge.

    nogen er hårdere ramt, end andre. (-:
  • Indstillinger
    Hej, jeg har lige et par spørgsmål omkring kyssesyge, landet ligger desværre sådan a jeg muligvis har det!
    Jeg var til vagtlægen og han undersøgte mig og sagde at det 100% ikke var halsbetændelse.
    MEn a jeg skulle kontakte min egen læge imorgen, fordi det højst sandsynlig a jeg har kyssesyge.

    Såe her er mine spørgsmål:
    1, hvordan har jeg fået det?
    2, findes der medicin såe jeg kan blive rask?
    3, hvor lang tid går der før jeg bliver rask?
    4, smitter jeg kun ved kys, eller ogs samleje?

    Håber i kan hjælpe mig.
  • Indstillinger
    Hej Hansen...

    Hvorfor i alverden har du ikke spurgt lægen?

    Nu må du lige huske på, at du ikke ved om det er kyssesyge endnu. Måske det bare er en virushalsbetændelse.

    Men med hensyn til dine spørgsmål:

    1, hvordan har jeg fået det?
    Du er blevet udsat for smitte. Det behøver overhovedet ikke være at du har kysset en der havde det...

    2, findes der medicin såe jeg kan blive rask?
    Nope, kyssesyge er et virus og kan ikke behandles. Kun lindres med smertestillende og kamillete osv.

    3, hvor lang tid går der før jeg bliver rask?
    Måske bliver du bare sløj en uges tid, måske går der flere måneder før du er frisk. Det er helt og aldeles individuelt, så det er der ingen der kan spå om.

    4, smitter jeg kun ved kys, eller også samleje?
    Kyssesyge har intet med sex at gøre. Det hedder kyssesyge, fordi det er spyt-overført; men man behøver ikke kysse for at få det. Og man får det ikke nødvendigvis selvom man bliver udsat for virusset.
    Da jeg havde det delte jeg glas med hele min klasse få dage før det brød løs, og ingen af dem fik det. Jeg kyssede ivrigt med min kæreste mens jeg var syg, men han fik det heller ikke.

    Du kan læse om kyssesyge her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kyssesyge.htm
Log in eller Registrér for at kommentere.