Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kcal om dagen?

Hejsa (:

Jeg vil bare spørge om hvor mange kcal en på 14 år må indtage?..
Grunden til at jeg spørger er fordi jeg har anoreksi og vil gerne ud af det. og derfor skal jeg jo spise over det antal kcal jeg må indtage men jeg kan ikke finde det nogle steder, så er der nogen der ved det?

- Emma

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej:)

    Jeg vil sige at det er super-flot at du gerne vil ud af det - og en klog beslutning!
    Jeg har selv haft anoreksi (er nu 15 år) og er også ved at komme nogenlunde ud af det. Jeg kan ikke give dig et specifikt svar på hvor mange kalorier du må indtage, for det afhænger jo af aktivitetsniveau, vægt og BMI og sådan...
    Så jeg tror jeg vil overlade det til andre at svare på dit spørgsmål, så jeg ikke kommer til at sige noget forkert :)

    Knus Marica
  • Indstillinger
    Hej Emma,

    jeg mener ret sikkert, at man siger 2000 til kvinder.
    Hvis jeg var dig, ville jeg spørge min læge for at være på den sikre side.
    Og måske du langsomt skulle arbejde dig deropad, så du ikke får et chok til at starte med, og giver op?

    Dengang jeg startede med at spise igen, fik jeg hjælp fra en diætist, og hun sagde, at det vigtigste var, at jeg spiste fem-seks gange om dagen. Det lød jo fuldstændigt umuligt, når jeg kun spiste højest én gang om dagen i den periode.

    Men hendes pointe vandt mig over, fordi jeg kunne se fidusen i kun at skulle spise et stykke brød tre gange om dagen, youghurt eller lignende to gange om dagen og så en lille portion aftensmad. Det gjorde de enkelt måltider meget mere overkommelige, og så gjorde det, at min krop nok hurtigere vænnede sig til at spise igen, og at maven bedre kunne følge med.

    Og den dag i dag, spiser jeg fem gange om dagen, og jeg kunne slet ikke drømme om at gå ned på tre store måltider i stedet for mine fem små. Det skal lige tilføjes, at min vægt for første gang i mit liv har ligget helt stabil i flere år uden at jeg har trænet eller passet vildt meget på.

    Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget :-)

    Kærlig Hilsen Oktober
  • Indstillinger
    Hej Emma :)
    Hvor er det dog dejligt, at du vil ud af sygdommen. Hold fast i den beslutning! Jeg vil foreslå dig, at du sørge for at få dine forældre til at hjælpe dig, og at I taler med din læge om det. Det kan være meget, meget svært at skulle igang med at spise normalt igen, og det er ikke noget der sker fra den ene dag til den anden.
    Som oktober ovenfor vil jeg heller ikke undvære mine mange måltider om dagen efter at jeg kom ud af spiseforstyrrelsen.
    Spis du bare 5-6 gange om dagen, og lad være med at tælle kalorier. Så er det bedre at en diætist lægger et kostprogram til dig.
    Sørg for at alle måltiderne indeholder andet end frugt/grønt. Fx. knækbrød eller rugbrød og et stykke frugt som mellemmåltid, og så spise det samme som dine forældre til aftensmad.
  • Indstillinger
    tusind tak! (: Jeg kan hvert fald bruge svarene til noget : D
  • Indstillinger
    Det var godt :)
    Jeg vil lige kommentere det der med kalorierne... Du kan ikke regne med alle de der kalorieberegnere der findes rundt omkring på nettet. De gælder nemlig KUN for voksne, og det samme gælder beregningerne af BMI.
    Fokuser på at få mange måltider hver dag, og gradvist øge mængden af mad. Og gør det ikke alene. Du har brug for at have støtte, også for at undgå, at du falder ind i spiseforstyrrelsen igen senere hen.
Log in eller Registrér for at kommentere.