Gennemsigtige tænder og negle

slettet25375
Redigeret 20 juni, 2010, 07:32 i Sjældne sygdomme
Hej. Jeg vil med det samme beklage, hvis dette ikke er den rigtige kategori, men jeg kunne ikke finde en passende.

Jeg er en 20-årig knægt, som har et problem. Jeg har bemærket, at mine tænder og negle er begyndt at se mærkelige ud. Det er som om de er begyndt at blive gennemsigtige i yderkanten, og det bliver kun værre med tiden. 2-4 millimeter af mine neglespidser er blevet bleg/gennemsigtig og det samme gør sig gældende for mine tænder (dvs. at når der kommer lys på dem, så kan man mere eller mindre se gennem tænderne). Det er for mig et stort kosmetisk problem, og måske også fysisk. Det er kun i yderkanterne, men jeg er alligevel nervøs - det har nemlig udviklet sig på ganske kort tid (5-6 måneder), og derfor frygter jeg naturligvis hvilke konsekvenser det kan få på længere sigt.

Jeg kan fortælle at jeg er en høj men meget spinkel fyr (189 cm høj, 68 kg). Jeg har i meget af min folkeskole ikke spist min madpakke, så jeg har nok haft en eller anden form for spiseforstyrrelse. Når jeg bevæger mine led det mindste, lyder der sådan en "knæklyd", som også begynder at gå mig på nerverne. Det kan for eksempel være når jeg stiger ud af min seng. Det er i særdeleshed i fødderne, ryggen og omkring skulderen det siger knæk. For tiden oplever jeg desuden en utrolig træthed og manglende evne til at koncentrere mig.

Jeg har en mistanke om, at min underernæring i barndommen har betydning for mine problemer i dag. Jeg ved ikke om det har haft betydning for min optagelse af kalk, vitaminer, næringsstoffer, eller hvad ved jeg. Det er heller ikke sikkert at mine gennemsigtige tandspidser og neglespidser kan sættes i forbindelse med mine knagende led. Men i hvert fald frygter jeg det værste. Det skal i øvrigt siges, at jeg nu spiser sundt og varieret kost.

Det behøver selvfølgelig ikke nødvendigvis at være pga. min ernæring, men måske en anden sygdom. Derfor spørger jeg jer til råds i håb om at få et kvalificeret bud - gerne inden jeg selv opsøger lægen.

Kommentarer

  • Jeg vil ikke spå om årsagen eller om det er naturligt, men opfordre dig til at tage forbi lægen og få set på det. Det kan da godt være at du mangler et eller flere vitaminer eller mineraler.