Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tid fra indtagelse til det kommer ud igen

Hej

Jeg beklager på forhånd emnet, men jeg søger oplysning...

Vi, min familie og jeg, har en tilbagevendende diskussion om hvor lang tid der går fra man indtager mad til det kommer ud igen.

Jeg har f.eks. oplevet at have spist enormt stærkt mad og har, ekstremt kort tid efter, måtte på toilettet hvor det sved i endetarmsåbningen.

Min kone siger at det varer mindst 12 timer fra indtagelse, inden det kommer ud igen, men kan det virkelig være rigtigt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det har din kone ret i, for det meste går det faktisk op til 24 timer, inden det er passeret igennem systemet, medmindre man har en maveinfektion.
  • Indstillinger
    Tja, jeg oplever nu også ofte "hurtig reaktion", især hvis jeg spiser noget helt anderledes end det, jeg plejer, selv om jeg hverken har maveinfektion eller har spist fordærvet mad, så jeg tror faktisk at noget faktisk ER hurtigere om at passere systemet end andet.

    For nogle år siden begik jeg den fejltagelse at servere løgsuppe for nogle gæster - ikke som den traditionelle natmad, men som en del af menuen - og hele aftenen var der fast rutefart til terrassen, hvor der ellers blev pruttet på livet løs, og det kan vel ikke passe at samtlige gæster have spist noget, der gav luft i maven omkring 24 timer før, vel? Vi havde i øvrigt vældig morskab ud af det - og min løgsuppe blev trods alt omtalt som værende helt perfekt.

    Fordøjelsessystemet er noget ret specielt, og jeg vil egentlig tro, at det er forskelligt fra person til person, hvor hurtigt man reagerer, men det kunne da være spændende hvad andre i debatten kan fortælle, for her er vi nok ret unikke allesammen.
  • Indstillinger
    Det er sikkert individuelt og kommer nok også an på, hvad man spiser. Men da jeg tog uddannelsen som køkkenassistent, mindes jeg at vores lærer fortalte os at maden typisk var 24 timer om at passere gennem fordøjelsessystemet, så det er udelukkende det, jeg baserer mit svar på :)
Log in eller Registrér for at kommentere.