Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

cyster i nyrene

Redigeret 7 juni, 2013, 12:01 i Nyresygdomme
Hej
jeg har lige fået min blære scannet, for at se om jeg tømte min blære godt nok.
Bag efter sagde lægen at begge mine nyre havde mange cyster både store og små.jeg blev meget forskrækket, skal nu videre via egen læge og så må jeg se hvad der så skal ske.
Men jeg vil gerne høre om nogen ved lidt om det emne og hvad der måske venter mig.
mvh
jbk

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Jbk!

    Har først set dit indlæg nu, men skal forsøge at give en kort forklaring på hvad du kan forvente. Polycystisk nyresygdom - som er den korrekte betegnels - er en genetisk arvelig sygdom. Som du selv forklarer, skyldes sygdommen små vandfyldte blærer som dannes på nyrerne, og som på sigt er med til at nedbryde nyrefunktionen. Tilstanden er kronisk, men symptomerne kan behandles med den rette medicin. Den normale behandling er blodtryks samt kolesterolsnedsættende medicin, da det er meget vigtigt at holde disse to ting under kontrol. Bliver blodtrykket for højt, kan der være fare for, at cysterne vokser hurtige og springer. Et for højt kolesteroltal, kan ligeledes være med til at påvirke nyrefunktionen.
    Vil du vide mere, er du velkommen til at skrive på nedenstående mailadress ( har selv levet med sygommen i 7 år), eller evt. melde dig ind i Nyreforeningen, hvor du kan få mere information om sygdommen.

    M.v.h
    Lars Agergaard
    l.agergaard@jubii.dk
  • Indstillinger
    Hej Lars
    tak for dit svar,jeg er glad for at høre om det.
    Mit blodtryk har jeg fået medicin for i flere år, det er fint.
    Men jeg syntes min energi er faldet meget det sidste år,
    mit hår fælder også meget lige pludselig,
    bliver hurtigt træt, det ligner slet ike mig samtidig har
    jeg nogler trækninger over lænden og foran.
    Har du det?
    jeg har lige modtaget indkaldelse til nyre afd i ålborg
    den 7-12 10, det er længe at vente.
    mvh
    jbk
  • Indstillinger
    Hej JBK

    Så lige dit indlæg. Du har sikkert allerede fundet mange hjemmesider der fortæller alt om sygdommen - f.eks. PKD Foundation (http://www.pkdcure.org/).
    Du behøver ikke være nervøs for den sene tid hos nyreafdelingen. Der sker ikke noget pludseligt.
    Jeg fik selv konstateret PKD for ca 4 år siden i en alder af 55 - efter 15 år med forhøjet blodtryk. De første par år gik jeg jævnligt til kontrol, men er nu nede på een gang om året.
    Lægerne checker blodtryk, blodprøver og om du holder din vægt. Der sker der ikke så meget andet når ellers tallene er acceptable. Ellers fik jeg at vide, at jeg blot skulle leve nogenlunde sundt (som alle jo skal), men at jeg ikke behøvede at spise eller drikke noget specielt, da jeg alligevel ikke kunne påvirke sygdommens udvikling negativt.
    I de 4 år jeg har gået til kontrol, har sygdommen stort set ikke ændret sig i negativ retning.
    Da jeg fik sygdommen konstateret, følte jeg mig også træt og dårlig, men det var sikkert psykisk, da jeg har det udmærket idag. Det kan "jave" lidt en gang imellem og jeg kan godt mærke at nyrene er forstørrede, men det er ikke noget særligt endnu, og jeg glemmer det helt i hverdagen.
    Det eneste jeg og familien har ændret i vores liv er, at vi har fremskyndet de mere eksotiske ferier, som ellers var planlagt til pensionen. Ganske vist kan man godt tage på ferie mange steder selvom man er i dialyse, men det er nemmere inden. Sidste år var vi på safari i Kenya, og jeg var på forhånd nevøs for nyrene på de hullede jordveje, og fik noget smertestillende med. Vejene levede virkeligt op til deres ry, men det var intet problem og medicinen var overflødig.
    Håber at min historie beroliger dig lidt. Forsøg at skubbe sygdommen i baggrunden og at leve livet.

    Mvh,
    FHP
  • Indstillinger
    Hej.
    Selvom det er længe siden nogen har skrevet i denne debat - prøver jeg lige alligevel.

    Jeg har til ultralyds undersøgelse fået at vide, at begge mine nyre har en del cyster. I den ene af dem målte hun en af dem til at være 3 cm....

    Jeg har desuden også en del cyster i min lever.... mit spørgsmål er nu om jer som har skrevet her, med polycystisk nyresygdom også har lever cyster ?

    Fik I efter ultralyds undersøgelsen lavet en nyrefunktions undersøgelse ? I form af nyre scintigrafi eller renografi ???

    Jeg venter på at skulle til samtale med min læge - og få en videre forklaring/henvisning til urologisk afd.

    Hilsen Katja
  • Indstillinger
    Hej

    Igennem mange år har vi levet med sygdommen polycystisk nyresygdom - idet min Far døde af sygdommen i en rimelig tidelig alder, min bror og min søn har den. For 2 dage siden fik jeg selv konstateret sygdommen - i en alder af 62. Lidt sent - men jeg har altid troet at jeg var så heldig, at jeg var gået fri. En scanning af nyrerne viste at der er mange cyster i begge nyrer og nu venter jeg kun på et lægebesøg i næste uge samt en videre henvisning til enten Herlev eller Rigshospitalet.

    Det er surt - men jeg forsøger at tænke positivt - for heldigvis er der jo flere som lever med disse cyster - men hvor cysterne aldrig får nedbrudt nyrerne
    således at man skal i dialyse.

    Vi får se - jeg er i hvert fald ret urolig - og skal lige "sluge" tanken om sygdommen. Det jeg syntes måske er værst er, at jeg faktisk altid har regnet med at min søn engang kunne få een af mine nyrer - men dette bliver jo nok ikke aktuelt nu.

    mvh
    Dinna5
  • Indstillinger
    Hejsa så lige jeres lille snak :)

    Jeg er 17 år og har også polycystisk nyresygdom. Jeg har dagligt smerter og også syster på 3 cm i begge nyrer og venstre nyre er forstørret(MEGET). Min far har en cyste i leveren også på ca. 5 cm. og han har ingen symptomer overhovedet. Er der nogle der ved hvorfor, eller som kan relatere til de daglige smerter i maveregionen?
Log in eller Registrér for at kommentere.