Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

irritabel tyktarm

Redigeret 25 juli, 2016, 03:06 i Alternativ behandling
Hej.
Jeg er en pige på 19, som nu har levet 3 år med kvalme, svien i maven og oppustethed. Jeg har været igennem adskillige undersøgelser, lige fra kikkertundersøgelser og scanninger. Men lægerne hold fast ved, at det "bare" er irritabel tyktarm. Da de ikke anser irritabel tyktarm som en sygdom, gør de ikke noget videre ved det på trods af at jeg har vendt tilbage flere gange, idet deres råd ikke hjælper. Jeg tager mavesyredæmpende medicin, som hjælper på syren, men ikke kvalmen!

Jeg er derfor interesseret i at høre, om nogle har forsøgt alternative behandlinger? Fx akupunktur? Diætist? eller andet.

Jeg er ved at være desperat, når lægerne opgive, mens man selv har det skidt hver dag.

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg har selv døjet med det, og har bekæmpet det ved, at tænke rigtig meget på min kost. Jeg har fundet ud af, hvad der fremprovokerer, og hvad der kan holde symptomerne nede. f.eks. ved jeg at det går galt hvis jeg spiser is, fløde, meget stærk mad, fed mad etc.
    Men: drik meget vand, dyrk motion, spis fiberrigt, og spis "Husk", hver dag. Det er et fiberrigt kosttilskud, der kan købes i matas, bilka mm.
    ligeledes har det hjulpet mig, at drikke eller spise cultura (youghurt med en aktiv mælkebakterie), hver dag. Det holder sammen på min mave!

    Det kan godt være du har hørt det hele før, men håber da at det kan hjælpe dig :-)
  • Indstillinger
    Jeg foreslår også, at du virkelig er opmærksom på din kost, måske du skulle tale med en diætist?

    Men - irritabel tyktarm kan også være psykisk betinget, så måske du også i det hele taget skal tænke over din hverdag. Jeg havde det for mange år siden, og der var slet ikke tvivl om, at det var en ualmindelig led og usympatisk chef, der havde en betragtelig del af ansvaret.

    Der ud over er det slet ikke nogen dum ide at kontakte en akupunktør, der netop kan gå ind og give styrke til de svagere sider hos dig.
  • Indstillinger
    hej igen... lige et par tilføjelser :-)
    Jeg kan også genkende det, at det psykiske absolut også spiller meget ind... jeg er stort set symptomfri, hvis jeg holder mig til det, som jeg har fundet ud af virker for mig, men hvis jeg har en stresset periode, kommer det alligevel...

    Derudover syntes jeg også at akupunktur lyder som en god idé. Jeg går selv til kranio sakral terapi. Her arbejdes der også med nervebanerne, og selv om det ikke har været irritabel tyktarm jeg er blevet behandlet for, har det alligevel haft en positiv virkning på mig, på det punkt. Så det kan absolut også anbefales at prøve.
  • Indstillinger
    Det er rart at høre lidt forskellige synspunkter.
    Jeg ved det psykiske spiller ind - men kan ikke selv komme i tanke om noget der skulle påvirke, er hverken stresset eller ked af noget.
    Jeg spiser HUSK, stortset hver dag.
  • Indstillinger
    Tjek for candida og syre base balance
  • Indstillinger
    Jeg har døjet med det i 18 år, med perioder med blodig diaré. Har fået og får stadig medicinsk behandling. Det hjælper, men det kom aldrig helt i ro. Jeg begyndte at drikke grøn te hver dag i foråret. Efter en måned var alle symptomer væk. Så havde jeg sommerferie, og fik ikke drukket grøn te hver dag. Da begyndte symptomerne at røre på sig igen. Men efter jeg er startet på arbejde igen med daglig grøn te, er de væk igen. Jeg ved at grøn te er inflamationshæmmende, så måske er det virkelig det som hjælper. Jeg drikker japansk Sencha Uchiyama te som er af anden høst og demed har mange antioxidanter. Der er sikkert andre grønne teer også som er lige så gode, men den her har jeg gode personlige erfaringer med.

    Held og lykke.

    3Martin
  • Indstillinger
    Jeg har stor glæde af at leve efter "FODMAP"-princippet. Der findes opskrifter på nettet, ellers kan jeg klar anbefale at købe bogen.

    Mvh. Anette
  • Indstillinger
    Yoghurt hjalp mig
  • Indstillinger
    Det er min opfattelse, at irritabel tyktarm er en skraldespandsdiagnose.
    Hivs der ikke findes tegn på cancer eller andre grimme ting, og lægen ikke kan finde ud af hvad det ellers kan være, så får man diagnosen "irritabel tyktarm".

    Jeg har selv kæmpet med oppustethed og forstoppelse i mange år. For mig handler det (ihverfald en stor del af det) om for lidt mavesyre.
    Symptomerne på for lidt, og for meget, mavesyre kan ligne hinanden til forveksling. Prøv evt. at google "for lidt mavesyre".

    For mig hjælper det, at stimulere mavesyren, med bl.a. bitterdråber før måltiderne og, at undgå de ting der stopper maven, og at undgå de ting, der dæmper mavesyren.
    Hvedemel, mælkeprodukter, bananer, mørk chokolade holder jeg mig fra, da det stopper, og kulsyre dæmper mavesyren, så jeg holder mig fra bl.a. sodavand.
Log in eller Registrér for at kommentere.