Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvordan finder jeg ud af hvilke nødder?

Redigeret 14 juni, 2010, 16:04 i Allergi
Hej

Jeg har fået nødde allergi, men der gik lidt over et halvt år efter reaktion til jeg tog til lægen og fik lavet testen.
Jeg fik en allergisk reaktion af Paranødder.

I mellem tiden har jeg spiste nogle forskellige nødder men ikke haft nogen reaktion på dem, da jeg ikke troede jeg var allergisk.

mit spørgsmål er, hvordan finder jeg ud af hvilke nødder jeg kan tåle og hvilke jeg ikke kan ?

kan jeg stadig spise peanuts osv? eller skal jeg holde mig helt fra alle slags nødder?

håber i kan svare
Bo

Kommentarer

• Det et et svært spørgsmål. Lægerne siger, at man kun skal holde sig fra de nødder, som man et testet positivt allergisk på - men det betyder, at du skal testes for alle typer nødder. En priktest eller blodprøve kan ikke stå alene, så du skal principielt have lavet en dobbelt blind-provokation på alle typer. Dvs sådan var det da jeg blev testet i 2003.

Jeg er testet positivt allergisk overfor hasselnødder ved blodprøve og provokation, men jeg har oplevet at få reaktioner på mandler og valnødder også. Jeg har besluttet at undgår alle nødder, fordi det er faktisk lettest for mig, bl.a. fordi rekationerne er meget svingende. Jeg har også valgt at undgå peanuts, fordi jeg er multiallergiker og løbende udvikler nye allegier. Peanuts er et højpotent allergen, og jeg kan snildt og let leve uden peanuts.

Derudover er jeg allergisk overfor latex og har derfor reaktioner på forskellige former for "frø" (pinjekerner, græskarkerner, birkes, sesam osv), som jeg er testet positiv allergisk på ved priktest.

For mig er det sådan, at jeg heldigvis ikke skal undgå "spor af nødder", og heller ikke behøver gå med en adrenalinsprøjte på mig. Hvis du er så allergisk at du skal undgå spor og har fået adrenalin udleveret til akut brug, så skal du være meget forsigtig!

Så hvad kan du bruge mit svar til... du må forbi lægen igen, men samtidigt ikke udelukkende læne dig op af deres svar. Brug dine erfaringer og vær særdeles varsom - hellere for forsigtig end risikere en alvorlig reaktion. Kig også her http://allergi.astma-allergi.dk/foedeva ... aa/noedder for mere information.

Ha' det godt og pas på dig selv :-)
  • tak for svaret, jamen så må jeg en tur til lægen igen, og undgå nødder indtil da.
Log in eller Registrér for at kommentere.