Hjem Lever, nyrer og urinveje Nyresygdomme

Smerter i højreside af underlivet.

Redigeret 21 december, 2011, 16:06 i Nyresygdomme
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har igennem næsten hele mit liv haft ondt i siden på den ene eller anden måde. For nogen år tilbage (i 10-års alderen ca.) fik jeg TIT blærebetændelse og i en tidlig alder nyrebækkenbetændelse. En sjælden gang får jeg en form for kramper neden under navlen hvor jeg bliver ned til at gå rundt krumrygget da jeg ikke kan strække mig ud udne jeg får smerte.
Kort sagt har jeg haft en masse problemer med underlivet. Ingen alvorlige.

Jeg har i lang tid fået en smerte i min højreside af underlivet når jeg har tisset. Debbe smerte opstår dog ikke altid når jeg tisser. ca. hver 3 dag kommer den. Disse smerter kommer som regelt når jeg har holdt mig et godt stykke tid og varer kun 5-10sek.
Jeg har været til lægen med det og har fået en urintest som viste intet. Lægen forklarede at det kunne være den muskel som jeg brugte til at holde mig med der gjorde ondt fordi den har været spændt i lang tid og pludselig slapper af. Jeg synes dette lyder ekstremt underligt da det kun er i den højreside og jeg kan ikke forstå at det gør ondt?

smerten kommer også en gang imellem når jeg holder mig og ikke når jeg tisser.

samtidig med smerten kan jeg også får en smule kvalme af en art (dog kun i ca. 5 sek.).

ved du hvad dette kan være? har du prøvet noget lignende?

please svar. jeg er ærlig talt ved at blive en smule desperat (;
«1

Kommentarer

  • Jeg har haft noget lignende siden jeg var barn. Egen læge undersøgte mig flere gange gennem mange år, men mente ikke at der var noget galt. Blev i en alder af 33 undersøgt af en nefrolog. Som fandt at jeg havde en Urachus cyste.
    Cysten sidder på en streng som går fra navlen og ned til blæren.
    Dette er en levning fra fosterstadiet, idet denne streng normalt brister efter fødslen. Jeg blev øm i højre side i perioder og kunne også have en let temperatur stigning når jeg fik disse anfald. Det gjorde desuden ondt når jeg tissede, hvilket jeg også gjorde lidt oftere end andre mennesker.
    Selvom jeg havde en cyste, som blev fjernet operativt af 2 omgange, så kunne denne ikke ses ved diverse scanninger. Så jeg syntes at du skulle få en en læge med speciale i urinveje til at se på dig. Held og lykke.

    Hilsen
    Lene
  • p.s selve cysten sad i højre side af navlen og fordi strengen somme tider blev for stram under anfald. Fik jeg smerter og gik som dig foroverbøjet for kunne holde smerten ud. Blev flere gange indlagt, fordi lægen mente at jeg havde blindtarmsbetændelse. Desuden havde jeg blærebetændelse meget ofte 6-7 gange lige efter hinanden. Jeg kunne faktisk til tider mærke knuden ved navlen, selvom den ikke kunne ses under scanningen.
  • Mange tak for svaret!
    Jeg har dog lige et par enkelte spørgsmål til dig.
    Gjorde det ondt på dig hver gang du havde tisset? - i hvor lang tid?

    Denne smerte går hurtig væk (som beskrevet) og selvom jeg dog føler en smule kvalme er jo dog sikker på at jeg ikke har temepraturstigning som du. Kan det stadig godt være en urachus cyste så?
    og gjorde det også nogen gange ondt på dig når du holdte dig?

    og det med smerter ved navlen føles faktisk som om at der inden under navlen er gået knude på en form for snor (ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det) og går derfor krumbøjet rundt. Men det er dog sjældent (tror det er et halvt år siden jeg sidst fik det) at jeg får det. Og jeg har aldrig haft nogen former for anfald? så tvivler på at det kan skyldes det. hvad helt præcis mener du med anfald?
    Fik som sagt som 10-årig (ca) blærebetændelse lige efter hinanden.

    Jeg lider dog ikke af blærebetændelse mere og vil derfor høre om det også kun var i de "tidlige" år du oplevede dette?

    jeg er også blevet scannet ligesom du hvor de intet fandt.

    Det skal også liges (hvis jeg ikke allerede har sagt det) at jeg tisser utrolig meget hvis jeg drikker mere end jeg plejer. Drikker næsten intet så når jeg drikker en sodavand skal jeg på toilettet flere gange. Jeg har dog altid troet at det havde noget at gøre med at min blære ikke var vant til at mjeg drak så meget?
  • Hov! Jeg har ikke forstand på de symptomer, du beskriver, så det vil jeg ikke gå ind i, men jeg ser, at du næsten ikke drikker noget, og det er dybt alvorligt.

    Du kan skade dine nyrer og derved dine urinveje meget alvorligt, hvis du overbelaster, som man altså gør, når man ikke drikker noget.

    Du bør drikke mindst 1½ vand - altså vand ikke sodavand - hver eneste dag. Hvis det er varmt eller du dyrker sport, skal du drikke endnu mere. Det er kun godt for dine nyrer og din blære, hvis du skal tisse ofte. Og helt ærligt, hvis din smerte varer 5 sekunder, så er det vel til at overkomme til din krop har vænnet sig til det.

    En del af dine smerter kan sagtens forklares med dette lave væskeindtag, og dine nyrer råber og skriger på væske.
  • Jeg drikker ikke særlig tit sodvand da det er dårligt for tænderne. Og drikker ca. 1 glas vand om morgenen, et om eftermiddagen og mindst 3 til aftensmad. Drikker næsten kun vand (også juice nogen gange) men næsten aldrig sodavand. er dog teenager så spiser dog usundt en gang imellem. Jeg kender mange der drikker det samme som mig. og grunden til jeg kom med eksemplet angående sodavand var fordi at det løber hurtigt igennem systemet (ifølge min mormor).
    kunne godt drikke mere men det er ikke meget værre end så mange andre jeg kender.

    Synes stadig det er mærkeligt at det gør ondt og ja det er kun 5-7 sek. men derfor er det stadig irriterende og underligt. og jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv om det overhovedet burde gøre ondt?! og hvorfor det gør ondt! det ikke bare som hvis du får en lille lammer. det gør ondt.
    Ja jeg drikker ikke så meget at jeg når op på det anbefalede men det er jeg langt fra den eneste der gør og alligevel kender jeg ingen med det samme som mig..
    Synes bare det er mærkeligt at jeg igennem MEGET lang tid har haft ondt og at jeg fik ondt i siden da jeg var lille. er sikker på det ikke er noget men ville bare gerne høre om der var nogen der kendte til det.

    Det er sikkert ikke det samme som dig, det er sikkert overhovedet intet, da jeg ikke får ondt hver gang jeg tisser eller holder mig en smule. Og undskyld hvis jeg lyder en smule små irriteret forstår dig bare på den måde at du mener at min smerte er lige meget. og jeg har ignoreret den i meget lang tid og får det sikkert ikke undersøgt. men derfor er det da dejligt at høre om der er nogen der kender til det.

    vil du prøve at drikke mere hvis det skyldes det. synes dog stadig det er underligt.
  • Jeg tror måske lige, du roder indlæggene lidt sammen – vi er to forskellige, der har skrevet til dig, det er jo et debatforum, så flere har lov til at komme med bud, og husk nu – ingen her er læger, for det er man ikke i dette debatforum.

    Jeg har overhovedet ikke forholdt mig til dine symptomer, hvilket jeg også skrev, jeg ikke vidste noget om, men jeg reagerede på, citat” Drikker næsten intet så når jeg drikker en sodavand skal jeg på toilettet flere gange. Jeg har dog altid troet at det havde noget at gøre med at min blære ikke var vant til at mjeg drak så meget?” citat slut.

    Hvordan skal jeg så få andet indtryk, end at du drikker alt, alt for lidt? Du nævner endda selv muligheden, at det kunne være din blære ikke var vant til at få væske.

    Det er fuldstændig ligegyldigt, hvor meget dine venner drikker – mange får ikke problemer med den slags før senere, men det har du tydeligtvis, og nej, jeg nedvurderer ikke dine smerter, men det er både nemt, godt for dig og yderst billigt at forsøge at sørge for rigelig væskeindtagelse – og det gjorde du rigtigt klart, at du får alt, alt for lidt af.

    Nu har du så ændret lidt på det – men det kan man jo ikke vide, når du fortæller det stik modsatte i et tidligere indlæg.

    Bortset fra det, så synes jeg da at Le2008kn's forslag da lyder som noget, du måske alligevel skulle få undersøgt.
  • Ej undskyld!! kom til at rode det sammen :O

    ja mange har fortalt at jeg drikker for lidt og ja drikker ikke særlig meget. vil dog begynde at lave om på det fra NU hvis det kan skldes mine smerter. det vil jo være latterligt at have ondt hvis man kan gøre noget ved det (;

    og ved godt at jeg ikke skal regne med noget heinde (ingen er jo læger) men synes at det var et forsøg værd (: og ved godt jeg lød lidt sur, hvilket jeg også var, er bare træt af at få af vide at eg driukker for lidt. Men dette er jo ikke din skyld - så undskyld. Vil prøve at drikke mere og se hvad der sker. nu venter jeg og ser hvad le.... svarer men ellers vil jeg drikke en masse vand og hvis dette ikker forbedrer sig vil jeg muligvis blive undersøgt.

    og endnu en gang undskyld. du har ret til at sige din mening (;

    Og tak for svaret (:
  • forresten vil jeg stadig gerne have svar på mine spørgsmål Le2008kn (: hvis du gider (:
  • jeg vil gerne lige gi noget respons.
    da jeg har/haft rigtig ondt i kun højreside med massevis af kramper.
    diverse sure opstød. kvalme. mindre appetit osv.
    jeg har lactose intolerance og har betændelse i tyndtarmen. (den der sidder i højre side) som forsager disse kramper.
    det er kronisk, og skal leve med det fra en alder af 15-16.
    håber du kunne bruge dette.
Log in eller Registrér for at kommentere.