Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

min søn vil kan ikke tale så godt

Redigeret 12 august, 2010, 15:13 i Små børn
hej jeg er en mor på 23år der har en søn på 2 år.
mit problem er at han ikke kan snakke særlig godt, han kan sige far og tak for mad , juice, muh, bil og traktor, hej hej og sove, men det er også det.
er der noget galt med ham eller hvad?
har været ved ørelægen men der er ikke noget med hans øre.
hvad kan jeg gøre, føler mor virkelig ikke som en god mor fordi han ikke kan snakke

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Delgado

    Det er skidt, at du ikke kan føle dig som en god mor, hvis ikke din søn lige følger, hvad du mener, at han skal kunne. Din søn er en individuel person og hans udvikling foregår i hans tempo. Den kan være ens med andre børns eller den kan være forskellig med andre børns. Hans tempo at udvikles i, har INTET med dine evner som mor at gøre. Prøv at adskille dine følelser og dine behov fra din søn. Det lægger et utroligt stort pres på ham, hvis han altid skal leve op til, hvad DU mener, at han skal kunne. Hvis din søn trives og virker harmonisk, glad og tryg, sover godt og spiser godt, så er du givetvis en god-nok mor.
    Jeg forstår heller ikke din overskrift. Tror du, at det er fordi, han ikke VIL? I så fald forstår du slet ikke små børn. Han vil da gerne tale, men han kan ikke endnu. Han er altså kun to år gammel. Han skal først til at lære det hele.

    Nogle børn taler tidligt, andre taler sent. Det du evt. kan gøre for at styrke hans udvikling er at tale meget MED ham. Ikke kun TIL ham. Sørg for, at I har øjenkontakt og at han også kan se på din mund og din mimik, når du taler. Hvis I bare taler almindeligt TIL ham, med en helt masse ord i hurtig rækkefølge og uden øjenkontakt, så har han ikke en chance for at følge med. I skal f.eks. koncentrere Jer om ham og tydeligt fortælle ham, hvad tingene hedder og det skal i gøre mange gange: 'Bold. Det er en bold. En rund bold' o.s.v. Så vil han prøve at efterligne Jeres mundbevægelser og frembringe de lyde, han hører. Pegebøger med enkle, tydelige billeder, der 'læses' et utal af gange, eller måske vendespil også med enkle, tydelige billeder er rigtigt gode til at stimulere den sproglige udvikling.
    Går han i daginstitution? Hvis han gør, så prøv at tale med pædagogerne om dine/Jeres forventninger og om din uro.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Delgado

    Der er stor forskel på hvornår og hvor meget børn på to år taler du må aldrig sammenligne børn.

    Jeg er meget enig i hvad Helene skriver til dig, og du skal holde op med at føle at du ikke er en god mor, fordi han ikke lever op til det du mener han skal kunne.

    Men du skal hjælpe ham med at lære at tale. Tal til ham og ikke kun med ham, bed ham om at sætte koppen op på bordet, eller bed ham hente sine sko, eller noget helt tredje. Lån bøger på biblioteket som er alderssvarende, og læs meget for ham. Bed ham om at pege mens du læser, så han bliver opmærksom på de små ting han ser.

    Læs sjove rim og remser for ham det har jeg gjort meget for mine børnebørn, og syng med ham når han sidder på dit skød.

    Du skal opmuntre ham til at tale, leg leje med ham, lad ham tale i en legetøjstelefon. Sæt dig på gulvet og leg forestillingslege med ham, det er godt til at få børn til at tale.

    Børn elsker når de fornemmer at man er 100 % til stede, og som Helene skriver skal du sørge for at ha øjenkontakt med ham.

    Han skal nok komme efter det, men det kræver at du er meget nærværende og lydhør overfor ham.

    Hvis din søn er i vuggestue, så spørg pædagogerne hvad de mener om hans sprog, de er uddannet til at vurdere om der skal gøres noget andet.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    hej

    jeg kan godt forstå din bekymringer. men du har absolut ingen grund til at tro at det er din skyld, at din søn ikke taler.

    min datter sagde ikke noget da hun var 2 år. og der blev sat en talepædagog på hende. hvilket jeg måske syntes var lidt spildt, for de kan ikke lave taleundervisning før barnet er 4 år. men de brugte så 2 år på at lave sprogforståelsestest på hende. og nu hvor hun er 4½ år har hun så fået taleundervisning. min datter har et meget dårligt sprog. og skal have undervisning i mange år frem.

    det er godt du er opmærksom på det, for hvis man ikke er det kan man ikke gøre noget ved det. og jeg vil også anbefale dig det som de andre skriver. men er da sikker på at det er noget du allerede gør i din dagligdag med ham.

    kan fortælle dig, at min store søn sagde heller ikke ret meget før han var 2½ år. men derefter kom det hele bare flydende og rent. han var meget motorisk i sin udvikling. hvilket drenge jo tit er. og så har de simpelthen for travlt til at bruge "tid" på det sproglige.

    håber du kan bruge mit svar
Log in eller Registrér for at kommentere.