Stofskiftetal - kan nogen hjælpe?
Jeg har i mange år været meget syg af for højt stofskifte uden diagnose. For 10 år siden kom jeg i medicinsk behandling uden den helt store effekt. For 6 år siden fik jeg så radiojod og fik det omgående bedre. Siden da er mine tal gået fra TSH 0.01 til 1.55 T3 2.2 til 1.98 T4 11 til 16
Disse tal er et år gamle. Jan i år fik jeg kun TSH-tallet, det lå på 1.25
Nu er jeg begyndt at få symptomer på stress, træthed, vægten er svær at styre, den stiger, det er svært at tabe sig fordi jeg er sulten, jeg har sitren og uro, rigtig dårlig hukommelse, er blevet ret nærtagende, græder nemt.
Jeg skal have taget nye blodprøver i næste uge og nu vil jeg gerne spørge jer herinde - hvordan synes I det her ser ud til at hænge sammen ???
Vil blive meget glad, hvis nogen ville give mig nogle bud.
Mvh
Disse tal er et år gamle. Jan i år fik jeg kun TSH-tallet, det lå på 1.25
Nu er jeg begyndt at få symptomer på stress, træthed, vægten er svær at styre, den stiger, det er svært at tabe sig fordi jeg er sulten, jeg har sitren og uro, rigtig dårlig hukommelse, er blevet ret nærtagende, græder nemt.
Jeg skal have taget nye blodprøver i næste uge og nu vil jeg gerne spørge jer herinde - hvordan synes I det her ser ud til at hænge sammen ???
Vil blive meget glad, hvis nogen ville give mig nogle bud.
Mvh
Kommentarer
Jeg har måske ikke rigtig prøvet at have et stofskifte der var for lavt, så jeg troede egentlig symptomerne var et tegn på, at det var ved at blive for højt igen. Jeg er ikke særlig god til at 'tyde' mine tal - sådan i forhold til, hvor de bevæger sig henad, måske kan du se det?? Umiddelbart ville jeg sige, at TSH er steget (hypofysen sender besked til skjoldbruskkirtelen om, at der skal bestilles noget mere) gennem årene, men jo indenfor normalområdet og t4 hormonet øges jo også ligeså stille. Det skal jo helst ikke fortsætte eller hvordan?
Overgangsalderen er jo en realitet også og kan måske snyde mig. Jeg er spændt på hvad tallene (og lægen) siger i næste uge.
Mvh sommerfugl57
Har også fået jod, mit stofskifte faldt i løbet af 3mdr. så fik jeg eltroxin men mit tsh var aldrig i orden, fik taget blodprøver hver mdr. Januar 2010 gik jeg over til euthyrox gik fra 100mik. om dagen til 50 mik. om dagen, og nu er mine tal tsh 1,9 t3 1,44 t4 15
og jeg har det rigtigt godt.
Og i de 6år jeg har haft for højt og så lavt har jeg fået taget blodprøver hver mdr.Nu har vi aftalt at det skal være hver 3mdr. og jeg får mine tal hver gang som jeg skriver op, det skulle alle gøre så kan man hele tiden selv følge med i hvor man syntes man ligger bedst, og jeg vil aldrig lade gå mere end 3mdr. jeg har jo set hvor hurtigt det kan forandre sig.
MVH. jytte