Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nymfomani..? hvordan lindre jeg det

Redigeret 16 december, 2010, 03:28 i Kvindelige sexproblemer
Hej jeg er en ung kvinde og jeg lider vist af det der
hedder nymfomani.. går der mere en et par dage uden mig og kæresten har haft lidt privat liv, så bliver jeg dårlig, kan blive agressiv, får det underligt/ubehageligt i underlivet, og kan slet ikke blive tilfredstillet af noget form for hjælpemidler..
er der nogen her som kender det samme, eller har en ide, om hvordan jeg kan lindre det når det sker? eller hvad skal jeg gøre?

hilsen en meget desperat kvinde.!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mette

    Jeg tror (jeg kan jo ikke vide det), at dit sexbehov kan hænge sammen med, at du måske får 'afreageret' andre følelser, der egentligt ikke har noget med sex at gøre, gennem den seksuelle handling. Jeg kalder det seksualiserede følelser.
    Hvis du f.eks. har brug for sex for at få udløsning for vrede, glæde, ensomhed, samhørighed og alt muligt andet, så kan behovet jo blive meget stort. Så kan der opstå en afhængighed af sex, for ellers kan du ikke få følelserne ud.

    Hvis det er tilfældet, så kan du arbejde på at finde andre måder at få kanaliseret dine følelser ud på. Det kan måske kræve, at du på et tidspunkt får professionel hjælp - måske ikke for nymfomani men for evt. andre følelsesmæssige (eller psykiske) problemer.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Det lyder meget logisk nok, men kan bare ikke finde ud af hvilke andre
    problemer det så skulle være.. hmm.. men vil da helst klart tænke meget på det, og så se hvad jeg skal/kan gøre..
    mange tak for svaret =)

    Hilsen MB
  • Indstillinger
    Hej igen MB

    Jeg kan prøve at konkretisere lidt.
    Hvis det er seksualiserede følelser, det handler om, kan det være en langvarrig proces at forandre tingene og det er ikke sikkert, at du kan gøre det uden professionel hjælp.
    Så handler det måske om, at du ikke mærker dine følelser så tydeligt eller ikke rigtigt kan sætte ord på. Hvis det f.eks. handler om, at du dybest set er ked af det, men ikke rigtigt kan komme i kontakt med sorg eller smerte, ikke kan græde og ikke kan dele din følelse med en anden, så kan det være, at du i stedet får brug for sex.
    Hvis du bliver vred over ét eller andet men ikke kan fortælle i ord, hvad det er, du bliver vred over og måske heller ikke føler dig lyttet til, så du bliver frustreret, så kan det blive undertrykt og du får i stedet lyst til sex.
    Hvis du f.eks. føler dig ensomhed og bare har brug for at blive holdt om og for en andens nærvær, så kan det være, at du ikke kan udtrykke dette behov og i stedet bliver det omdannet til et behov for sex.
    Hvis du føler dig utryg og bange for ét eller andet, kan det være, at du har svært ved at rumme følelsen og tale om den og så kan det være, at du i stedet får lyst til sex.

    Hvis det er det her, det handler om, så kan du øve dig i at blive bedre til at mærke, hvad det egentligt er, du føler. Så kan du spørge dig selv om, hvorvidt der kan være en anden måde at reagere på end at skulle have sex. Det kan også være, at du skal øve dig i at blive bedre til at sætte ord på dine følelser og tale om dem.
    Sexafhængighed er jo for så vidt ikke anderledes end andre former for afhængighed. Alle afhængigheder dækker altid over et følelsesmæssigt behov, der ikke bliver dækket eller nogle følelser, man prøver at undgå at mærke.
    Præcist som hvis man trøstespiser. Så skal man også lære at spørge sig selv: Spiser jeg fordi, jeg virkeligt er sulten eller spiser jeg for at kompensere for et andet behov eller spiser jeg for at lægge låg på nogle følelser?

    Man kan også kalde det en fejlfortolkning af sine følelser. For hvis det reelt handler om f.eks. et behov om at blive holdt om, så er det en fejlfortolkning, at det så i stedet skal handle om sex og bliver omdannet til et seksuelt behov.
    Når der er en trang til at gøre noget, som man faktisk ikke ønsker, så kan man også tale om, at det måske er en tvangshandling. I så fald er spørgsmålet, hvorfor du føler dig tvunget til en seksuel aktivitet eller seksuel tilfredsstillelse.

    Måske kan du prøve at observere, om du kan finde ét eller andet mønster i, hvornår du får trang til sex. Hvad går forud i løbet af dagen. Har du været oppe og skændes med en kollega og får senere lyst til sex? Eller sad du på et tidspunkt og brændte inde med noget, du havde brug for at sige og fik senere lyst til sex? Eller blev du vred på din kæreste men fik ikke talt ud om det og fik lyst til sex? Eller så du et forelsket par og følte en indre længsel og fik senere lyst til sex? Prøv måske om du kan finde ud af, hvad der ligger til grund fra gang til gang.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej Mette

    Du er ikke nymfoman ud fra det du skriver.

    Se evt denne korte beskrivelse http://da.wikipedia.org/wiki/Nymfomani

    Og jeg kan sige at min egen kone også bliver noget svær at omgås når hun ikke har fået sex i et stykke tid.
    Og det gælder også for mig selv.

    Jeg kan i hvert fald genkende din beskrivelse fra min egen dagligdag.
    Også selv om der skal gå et par dage mere hos os inden problemet virkelig mærkes i vores dagligdag.

    Johnny
  • Indstillinger
    Hej Mette

    Jeg vil give Johnny ret. jeg har selv haft det på samme måde, helst sex 3 - 4 gange om ugen, behovet ændre sig med alderen, men selv efter de 50 år må der gerne ske noget, med jævne mellemrum.ellers bliver jeg også uomgængelig.
    Nyd hinanden,det giver dejlig indre ro

    Julehilsen
    Svalen
Log in eller Registrér for at kommentere.