Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp!

Redigeret 6 september, 2010, 14:36 i Vulvodyni
Hej
Jeg har døjet med smerter ved samleje i ca 4 år.

Jeg er i et fast forhold, og har det rigtig godt sammen med min kæreste. I starten havde vi sex ofte og jeg kunne nyde det uden at det gjorde ondt. Jeg havde hellere ikke problemer med at få sæd op i skeden (Jeg har de seneste 3½ år brugt p-piller).

Men så begyndte jeg at få smerte ved samleje, og det ødelægger hele vores sexliv..
Det er en sviende fornæmmelse, som jeg bedst kan forklare ved at sammenligne det til den brændende og sviende følelse af at falde og "brænde" knæene i en gymnastiksal .. Nogle gange holder jeg smerten ud så længe jeg kan, men til sidst klarer jeg ikke mere, og vi må stoppe.

Jeg har været til læge og blevet checket for alle sygdomme, men intet fejler mig .. Jeg har læst at mange har lignende problemer, men jeg har stadig ikke fundet svar på hvad der kan gøres ved det.. Har noget noget godt bud ???

Et andet problem er at hvis han ikke trækker ud inden han kommer får jeg blærebetændelse .. og det er HVER gang! .. Siden at jeg fandt ud af at det var sammenhæng mellem dette har an trukket ud hver gang før orgasme, og jeg har ikke haft blærebetændelse siden .. Ved nogen hvad dette kan være???

Det, at jeg ved at det kommer til at gøre ondt ødelægger min lyst .. før i tiden havde jeg lyst nærmest hele tiden, og nu er sex et ting som bare skal overstås når vi først er kommet i gang ..

Lyder alt dette som vulvodyni?
Jeg har læst at mange anbefalder en læge der hedder Knud Damsgaard, men jeg bor ikke i danmark, så det er svært for mig at kontakte ham da jeg bor på færøerne ..

Jeg håber virkelig at nogen ved hvad jeg kan gøre ..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har præcis samme smerter, så jeg er derfor ikke i tvivl om, at du kunnne lide af vulvodyni. Jeg vil sige, at det første skridt for dig er at stoppe på p-piller. Det hjalp meget for mig!

    Du kan få en lokalbedøvende creme i håndkøb på apoteket. Den kan du bruge inden samleje, og når du elleres døjer meget med smerter.

    Jeg vil råde dig til at få en henvisning til den gynækologiske afdeling på dit nærmeste sygehus, hvor de forhåbentligt vil sætte dig i behandling.

    Jeg har haft smerterne i 2 år nu, men er i behandling og håber på det bedste. Smerterne faldt dog med 50% da jeg stoppede med p-pillerne.

    Held og lykke med det hele!
  • Indstillinger
    tak for dit svar ..
    må jeg spørge hvilken behandling du er i nu ? .. jeg har læst at der er mange der bliver opereret, hvilket jeg ikke bryder mig meget om .. det er min sidste udvej ..

    er der eller nogen der ved om vulvodyni kan forhindre i at blive gravid eller føde ?
  • Indstillinger
    Hej

    Operation vil som regel også være sidste udvej. Det er andre muligheder før det, hvor den mest brugte er en behandling med botox.

    Vulvodyni forhindrer dig bestemt ikke i at blive gravid, såfremt du kan gennemføre et samleje. Det er faktisk sådan, at nogle kvinder bliver kureret ved at gennemføre en vaginal fødsel.

    Det lyder for mig, som om du helt klart lider af vulvodyni - der kan dog være andre lignende lidelser. Fx lichen sclerosus eller kraftige underlivsspændinger, som også kan forårsage smerter.

    Jo hurtigere du kommer i behandling jo bedre. Desværre kender meget få læger til lidelsen. Jeg vil også råde dig til at finde en gynækolog, men du skal nok være forberedt på at uddanne personen - print evt. noget info ud om vulvodyni. Og lad dem ikke udsætte dig for en fuld underlivsundersøgelse, hvis det gør ondt! De bliver nødt til at tro på, at det gør ondt på dig. De kan sagtens lave tests med mere, uden at udsætte dig for "apparatet".

    Alt dette sagt, så har jeg ikke hørt andet (eller oplevet andet) end at Knud er den eneste kompetente i Danmark til at behandle Vulvodyni. Jeg ved ikke hvordan det er på Færøerne, men hvis du kan få en diagnose, så vil jeg råde dig til at overveje dine muligheder for at få fat i Knud.

    Håber mit svar hjalp lidt, og spørg endelig hvis du er i tvivl om noget!
  • Indstillinger
    Forresten så har jeg hørt om flere, som er blevet symptomfri efter at have droppet p-pillerne! Hvis du ikke allerede har prøvet det, så skal det prøves! Der er altid andre former for prævention.
Log in eller Registrér for at kommentere.