skift til euthyrox / tal !
Kære kloge medpatienter (-;
Den 10 februar skiftede jeg fra Levaxin til Euthyrox, fordi endokrinologen sagde, at man nu kun må bruge Levaxin hvis man ikke kunne tåle Euthyrox ( har i hørt det før?)
Jeg blev sat på 100mcg Euthyrox,- samme dosis som på Levaxin.
En måned senere viste såvel blodprøve som egne fornemmelser at jeg nu lå for højt. Tallene fik jeg desværre ikke.
Jeg blev så sat ned til 50mcg pr dag i en måned.
Den 12 april var mine tal :.. tsh:21...frit t4:..11...total t3:..1,09
Endokrinologen øgede nu dosis til 75 mcg pr dag.
Den 27 maj var mine tal:...tsh:20....frit t4:...13....total t3:....1,42.
Pr brev blev jeg forleden informeret om at mine tal nu var indenfor normalområdet og at jeg skal fortsætte med samme dosis i 2 mdr. og derefter ny blodprøve.
Jeg har det egentlig meget godt, bortset fra meget ømme knæ og sener, træthed og forvirrethed.
Men det der overrasker mig er, at han skriver at mine hormonværdier er indenfor normalområdet. Læser i også tallene sådan ?
(Er det rigtigt husket, at t4 helst skal ligge højt og t3 omkring 2? Og at t3 er meget vigtigt ?)
Og er det ikke underligt at tallene ikke er steget mere fra den 12 april til den 27 maj med en øgning på 25 mcg om dagen?
Jeg har gennemsøgt alle siderne her på netdoktor, men synes ikke jeg er blevet så meget klogere. Jeg håber at der er nogen der orker at kommentere, selvom jeg godt ved at det ikke er første gang der er spørgsmål til tal !!
Mange hilsner, jane
Den 10 februar skiftede jeg fra Levaxin til Euthyrox, fordi endokrinologen sagde, at man nu kun må bruge Levaxin hvis man ikke kunne tåle Euthyrox ( har i hørt det før?)
Jeg blev sat på 100mcg Euthyrox,- samme dosis som på Levaxin.
En måned senere viste såvel blodprøve som egne fornemmelser at jeg nu lå for højt. Tallene fik jeg desværre ikke.
Jeg blev så sat ned til 50mcg pr dag i en måned.
Den 12 april var mine tal :.. tsh:21...frit t4:..11...total t3:..1,09
Endokrinologen øgede nu dosis til 75 mcg pr dag.
Den 27 maj var mine tal:...tsh:20....frit t4:...13....total t3:....1,42.
Pr brev blev jeg forleden informeret om at mine tal nu var indenfor normalområdet og at jeg skal fortsætte med samme dosis i 2 mdr. og derefter ny blodprøve.
Jeg har det egentlig meget godt, bortset fra meget ømme knæ og sener, træthed og forvirrethed.
Men det der overrasker mig er, at han skriver at mine hormonværdier er indenfor normalområdet. Læser i også tallene sådan ?
(Er det rigtigt husket, at t4 helst skal ligge højt og t3 omkring 2? Og at t3 er meget vigtigt ?)
Og er det ikke underligt at tallene ikke er steget mere fra den 12 april til den 27 maj med en øgning på 25 mcg om dagen?
Jeg har gennemsøgt alle siderne her på netdoktor, men synes ikke jeg er blevet så meget klogere. Jeg håber at der er nogen der orker at kommentere, selvom jeg godt ved at det ikke er første gang der er spørgsmål til tal !!
Mange hilsner, jane
Kommentarer
Dine T3 og T4 tal ligger indenfor "normalområdet".
Din TSH er for høj.
Jeg kan ikke helt forstå, at han skriver at dine tal er normale.
Mon ikke han regner med at din TSH langsomt vil falde med din nuværende dosis.
Det er utroligt vigtigt, at al justering foregår laaaangsomt, så jeg ville ikke være så nervøs, hvis jeg var dig, og du skriver jo også, at du har det nogenlunde OK.
Hvis kunne jo få din praktiserende læge til at tage blodprøver igen om 14 dage.
Tak for svar...ja, tsh er højere end jeg nogensinde har fået det målt siden jeg blev opdaget, - det har aldrig ligget over 3, tror jeg, - i 10 år! Så faktisk undrer det mig, at jeg ikke har det særlig dårligt!
Jeg tror du har ret, Inge, i at endokrinologen forventer en meget langsom stigning, og det er da også det jeg selv helst vil have, efter at jeg har prøvet lidt af hvert, - som mange af jer andre. Jeg synes, det er lidt spændende det der med, at tsh kan vedblive med at stige i mange måneder, selvom dosis ikke øges....det må være lidt lige som "renters renters rente"...? (-:
God weekend til alle, - og Inge, jeg ønsker det bedste for dig, - jeg læste andetsteds om dine kvaler med eutirox/euthyrox....hvorfor F skal det dog være så besværligt !!
mvh Jane
Tusind tak.
Jeg læste i det nye "Thyreoidea blad" at Bente Lasserre havde en TSH på 14, da hendes sygdom blev "opdaget".
Hun var IKKE syg og hendes T3 og T4 tal var normale.
Min praktiserende læge kigger altid først på T4 tallet og bruger det som indikater.
Jeg selv bruger TSH, og jeg ville nok få et mindre chock, hvis den var 20!
Jeg har for øvrigt fået en bekendt til at sende Eutirox til mig.