Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

God nyhed. naturlige stofskiftehormoner

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du kan skam ikke forvente at Eltroxinforgiftningen er væk i løbet af nul komma fem. Det tager laaaaaaaaaaaaang tid måske helt op til et år. Nu er jeg ikke på naturligt stofskiftehormon men Euthyrox jeg fik det bedre og bedre dag for dag og i dag et år efter har jeg helt glemt hvor grimt det var. Så tålmodighed du det skal der til og jeg ved godt at det er mega svært når først man er havnet der hvor mange af os havnede på det møj Eltroxin. vh Petra
  • Indstillinger
    HEJ.

    Nej jeg har også gået 11 måååååneder efter at have fået det forbandede ny eltroxin, først med en kraftig overdosering til følge fordi euthyrox er stærkere end eltroxin.
    Nu er jeg så endelig ved at være normal igen efter en lille finjustering på 6 1/4 microgram.
    Jeg fik på eltroxin 150 microgram om dagen. På euthyrox er jeg nu nede på 106 1/4 microgram om dagen.
    Så det er desværre rigtigt. Det tager tid.

    HILSEN ALBINI
  • Indstillinger
    hej alle

    jeg vil bare lige høre hvordan det foregår når man skal have det nye medicin.. kan man få det tilsendt fra glostrup apotek eller hvordan? og skal man så bare ringe over og sige a man vil have de tilsendt når først lægen har udskrevet det? og hvordan betaler man så?
    må jeg også lige spørge hvad det er for nogle symptomer i har med elrtoxinen? på hvilke punkter virker det ikke hos jer?

    karina
  • Indstillinger
    ok.. ingen respons;-) så jeg ringede selv til glostrup apotek og fandt ud af at jeg kunne får det tilsendt med girokort vedlagt..
    vil stadig meget gerne høre hvilke symptomer i andre oplever med eltroxin.. jeg fejler nemlig selv en masse og kan derfor ikke altid gemmenskue hvilke symtomer der hører til hvad.. jag har ud over lavt skofskifte nemlig også symptomer på lyme, kronisk trætheds syndrom, og primær progresiv scelroce..
    har hørt noget om at underbehandlet lavt skofskifte kan føre til andre sygdomme.. kender nogen af jer til dette?
    karina
  • Indstillinger
    Hej
    Om for lavt stofskifte kan føre til nogen af de sygdomme du nævner skal jeg ikke kunne sige. Men umiddelbart lyder det jo til at nogle af symptomerne er de samme, træthed f.eks.
    Du kan jo prøve at se på Thyreodeia foreningens hjemmeside på de symptomer der er listet under for lavt stofskifte.

    Mht. medicinskifte så synes jeg at jeg kan læse mig til at bare det at skifte medicin kan tage "år-og-dag" - der er noget indkøring på hvor man kan have det skidt i lang tid selvom blodprøverne ligger indenfor normalområdet.

    Jeg er selv fortsat på Eltroxin og det går godt nu - igen. Men det er efter en lang periode, hvor jeg havde det skidt, måske på grund af den nye formulering, måske fordi jeg var på ferie i Sydafrika i foråret 2009, spiste Malarone og ikke drak mælk som jeg plejer til morgenmaden (mælk/kalk nedsætter optagelsen af Eltroxinen - ergo har mit stofskifte måske været for højt - jeg havde løs mave i meget lang tid), måske fordi jeg i lang tid derefter har taget vitaminpiller sammen med Eltroxin (jern nedsætter optagelsen af Eltroxin), måske fordi jeg i en periode har skullet tage Simvastatin mod for høje kolesteroltal (Simvastatin FORØGER behovet for Eltroxin, men det var der bare ikke nogen der fortalte mig) - og her fik jeg det virkelig dårligt (kronisk forstoppelse, klump i halsen, følelse af væske i vævet, træt, uoplagt, små-deprimeret, brystsmerter, ingen energi, kunne ikke tage mig sammen til at motionere). Jeg stoppede med Simvastatin midt i November 2009, og det er først her i august 2010, at jeg for alvor føler mig på toppen igen.

    Når jeg skriver alt dette er det fordi at jeg er kommet til den konklusion, at regelmæssighed i medicinindtaget er enormt vigtigt, og tålmodighed. Altså: tage samme dosis hver dag på samme tidspunkt, så lidt anden medicin som muligt (og i hvert fald ikke Simvastatin igen), og så masser af tålmodighed.

    Jeg har gjort op med mig selv, at jeg IKKE vil skifte medicin, med mindre jeg bliver tvunget til det, for det tager simpelthen alt for lang tid. Det vil derfor være mit råd til dig at overveje det meget nøje inden du skifter, for du vil sandsynligvis have det dårligt i lang tid efter skiftet - og når du har det dårligt pga stofskiftet, så er der jo ikke til at finde ud af om det er den ene eller den anden sygdom, der giver symptomerne.

    Det er rigtig, rigtig træls at man ikke bare kan tage en pille og så have det godt med det samme, men sådan er det åbenbart.
  • Indstillinger
    UUhh, gad vide, om det er pga Simvastatinen, jeg har haft alt mit bøvl...Må jeg spørge, hvor du har den information fra? Jeg har selv fundet ud af, at der ikke skulle være noget galt med det, hvis vi tager det forskudt?
    Jeg skiftede fra gammel Eltroxin til Euthyrox 1.juli 2009, og det er ikke på plads endnu...suk!!! Det røg først vildt op og nu ned, ned, ned.
    Vil meget gerne læse noget, hvis du har links?
    Tak ;-)
    VH Solsikke
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har fundet info i det officielle produktresume på lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
    Det står også i indlægssedlen nu, men det gjorde det ikke sidste efterår, hvor jeg havde problemet.
    Jeg har også lige fundet en hjemmeside, der hedder http://www.interaktionsdatabasen.dk, her kan man også finde oplysningen
    Det er højst sandsynligt at din læge ikke ved det - min hjertelæge vidste det ikke, ej heller en - meget dygtig og samvittighedsfuld - apoteker, som jeg kender.
    Simvastatin skal jo helst tages om aftenen, det gjorde jeg men lige lidt hjalp det.
    Jeg fik desværre først taget blodprøver 6 uger efter jeg var stoppet med simvastatin, da var TSH 1,26, mod normalt under 1.
  • Indstillinger
    Mange tak for svar, det vil jeg glæde mig til at bore lidt i! ;-)
    VH Solsikke
  • Indstillinger
    ok.. tak for svaret lalul... måske skulle jeg prøve at finde ud af noget mere inden jeg skifter..
    karina
  • Indstillinger
    Hejsa, jeg har haft for lavt stofskifte i ca 13 år og har aldrig haft det dårligt med Eltroxin indtil sidste sommer, hvor jeg blev mere og mere træt, tog på i vægt, dårligere hukommelse og humørsvingninger. Lægerne ville ikke lade mig skifte til Euthyrox, da mine tal lå indenfor normalen. Først her i foråret (da jeg bankede i bordet) fik jeg lov til at skifte. Så i maj måned startede jeg på Euthyrox og gik hurtigt ned i mængden, da jeg kunne mærke, at jeg fik for meget. I juni måned gik jeg til læge, da jeg havde fået noget mærkeligt udslæt/prikker i en stor cirkel på skinnebenet, og som små prikker rundt på hele kroppen, det kløede helt vildt. Første gang fik jeg hormoncreme til at smøre med, men det kom tilbage igen. De næste 3 besøg på lægehuset (3 forskellige læger) fik jeg penicillin (2 forskellige slags), men det kunne ikke fjerne udslættet. Og kløen bredte sig... så blev jeg endelig henvist til hudlæge som med det samme kunne se at det er Stregnældefeber. Så fik jeg ny hormoncreme og allergipiller som fjernede det. Men desværre kommer det ligeså snart jeg holder op med allergipillerne. Hudlægen gav mig en seddel med hjem med beskrivelse af nældefeberen. Nældefeber er en allergisk reaktion på noget man ikke kan tåle ! - og da jeg nærlæste hans seddel står der at det bla kan komme af stofskifte forstyrrelser. Så jeg kan altså ikke tåle Euthyrox - desværre. Så jeg har lige været hos lægen idag for at høre om jeg kan få en recept på Thyreoid - det vil hun snakke med en anden læge om, og så ringe tilbage til mig. Spændt på at høre hvad de beslutter sig til, for vil bare ikke tilbage til Eltroxin.
    Jeg vil gerne høre om andre har fået nældefeber ?
    Og er der nogen som har gode erfaringer med Thyreoid ?
    Mvh. Lene
Log in eller Registrér for at kommentere.