Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor vil mit søn ikke sige mor.

Redigeret 15 juli, 2010, 12:20 i Små børn
hej jeg er en mor på 23 år og har en lille dreng på 2 år, men mit problem er at han gerne vil sige far men når jeg så spørger ham om han sige mor siger han nej, eller begynder han bare at kigge den anden vej.
det gør virkelig ondt på mig og ved ikke om det er normalt.
vil håber nogen har nogen goderåd til hvad jeg kan gøre.
hilsen delgado

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu ved jeg jo ikke, om han rent faktisk er i stand til at sige mor endnu? Det er vist ofte lettere for små børn at sige 'far' end 'mor'.
    Noget andet er, at din lille dreng er i den alder, hvor han skal prøve af, hvad der sker, hvis man siger 'nej'. Så når han kan mærke på dig, at det her betyder virkeligt meget for dig, så beder du faktisk om, at han skal afprøve det her og bruge det meget effektive ord 'nej'. Han er begyndt at undersøge, hvordan dette magiske ord påvirker andre. Det er helt naturligt. Hvis du kan slappe af og bare lader det komme, som det kommer, så er han ikke under pres og så behøver han ikke at sige 'nej'. Du kan være helt rolig, han skal nok sige 'mor' en dag, når han vil det. Men accepter, at du har med en lille selvstændig person at gøre, der har sin egen vilje og mening om tingene. Det skal jo nødigt blive en magtkamp om, hvad han skal sige til hvem hvornår.
    Jeg kan forsikre dig for, at det ikke handler om, at han 'vælger' sin far frem for dig eller at hans far betyder mere for ham, end du gør. Sådan må du altså ikke opfatte det, for et lille barn tænker slet ikke på den måde. Det er dig, der tillægger dette ord så stor betydning - ikke ham. Han tillægger DIG stor betydning.

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej Delgado

    Mit barnebarn kunne også kun sige ”far”, da hun lige var fyldt to år. Og jeg tror, at hun opfattede sine forældre som ”en samlet pakke”, for hun kaldte dem begge for ”far”.

    Jeg tror faktisk, at der er noget om, at små børn har lettere ved at lære at sige ”far” end ”mor”. I det hele taget er det min fornemmelse, at lyde med a er nemmest at lære.

    Men mit barnebarn blev jo rettet, når hun kaldt begge forældre for ”far”. Efter et stykke tid tog hun konsekvensen af det, og herefter kaldet hun begge sine forældre for ”mor”!

    ”Kom mor”, sagde hun og tog sin far i hånden. Det var ret morsomt. Men efter yderligere et stykke tid fandt hun ud af at bruge ordene rigtigt.

    Jeg tror, at du kan være ganske rolig. Din søn vil snart lære at sige mor.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hej til jer begge.
    ja jeg tror i har ret, men som mor tror jeg bare man tænker meget over hvad de skulle kunne nu og ikke hvad de kan.
    min søn kan sige nogen ting, som vovo og bil, ind og sove tak for mad, også far osv,men andre ting vi prøver bliver det bare til sådan noget babysprog og det er nok derdet hele ligger, fordi jeg har en veninde der synes det er vildt mærkelig han ikke snakker mere men jeg vil jo ikke presse ham for meget fordi så bliver an bare sur og går.
  • Indstillinger
    Hej

    Bare tag det roligt. Det skal nok komme. Min søn er lige begyndt at sige mor og han er 2 et halvt. Han har kun kaldt mig NÆ....Hvad er det, NÆ, kunne han sige., Og hvis jeg sagde, nej jeg hedder mor sagde han nej du hedder Næ. Og far har han sagt i laaaaang tid. Det er også først inde for de sidste par dage han har sagt morfar.
    Så jeg tror ikke du på nogen måde skal være bekymret.
Log in eller Registrér for at kommentere.