Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hukommelsestab

Redigeret 20 oktober, 2014, 08:47 i Åben debat om depression
Jeg har fået en længere række ETC-behandlinger for en svær depression og har nu BETYDELIGE hukommelsesproblemer. Jeg ved at en del af det også kan skyldes selve depressionen, men store dele af det nok skyldes ETC-behandlingerne. Det er MEGET generende, men behandlingerne har i øvrigt virket godt på mig siger mine omgivelser. Hvad har I andre af erfaringer???? Hvornår bliver hukommelsen bedre??? Jeg har problemer både med korttidshukommelsen, men også med at huske mange ting, som der er sket for flere måneder siden og muligvis før det, der dukker hele tiden nye ting op som jeg ikke kan huske, og det er et stort handikap i dagligdagen, så lige nu kan jeg ikke passe et arbejde.....ØVV Hvor lang tid skal jeg forvente, at der går??
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg lytter lige lidt med. Jeg overvejer nemlig også ECT behandling
  • Indstillinger
    da jeg var på arbejds markedet --arbejdede jeg 27 år inden for hospitals væsenet ---de 15 år var jeg i psyktrien---både lukket og åben afdeling ---
    jeg har passet flere patienter som har fået den behandling du taler om---

    jeg har fulgt deres reaktion nøje --det er en god behandling --fordi man får det hurtig bedre ---og ja andre kan se det før patienten selv---hvorfor jeg mener det er en god behandling er at medicinsk behandling tager fra 3-6 uger før det begynder at virke ---og her skal der bare nogle få behandlinger---til så begynder virkningen----

    hukommelsen forsvinder lidt på nogle patienter--men kommer langsomt tilbage ----nogle hurtigere end andre---

    men det der tærer mest på hukommelsen er hvis man har været dybt deprimeret i længere tid---for så har man lukket af for omgivelserne --og lukket sig inde i sig selv---og nogle har måske levet i den tunge lukkede verden længere tid ---men igen det er meget forskelligt fra hver person ---men nogle ligheds tegn findes --men fat mod --du får det godt igen ----

    men der er forskellige grunde til at man bliver deprimeret ---derfor er det også lidt forskelligt hvordan behandlingerne hjælper
  • Indstillinger
    Tak for svar. Lige nu synes jeg bare det går værre igen, derfor er det hele lidt håbløst, dog kan jeg godt se, at jeg samlet set har det bedre end inden behanlingerne.........
  • Indstillinger
    jeg kan godt forstå at du gerne snart vil have det bedre --du har haft en svær depression---og den forsvinder ikke sådan med det samme ---det kan tage måneder med behandling --men meget lang tid uden behandling---

    nu kommer det lidt an på hvorfor din depri er opstået---hvis det skyldes tramaur efter tab af nære slægtning ---eller andre problemer ---skal der også terapi til at tale problemerne igennem ---men det er svært at give bud på hvad der er godt for dig --men du er under behandling og de tager selvfølgelig hånd om dig ----
  • Indstillinger
    Er det ikke tankevækkende , hvis en behandlingsformen fører til hukommensestab? Det er da noget af en bivirkning, må man sige. Er det videnskabeligt bevist, at denne scanning kan føre til hukommelsestab?

    Mvh

    Sophia
  • Indstillinger
    til Micchi100
    hvad vil du fortælle med dit link
  • Indstillinger
    Så vidt jeg kan hukommelsestab skyldes forskellige årsager. Jeg så på http://www.sundhedslex.dk/hukommelsestab.htm , at hukommelsestab kan opstå som følge af hjerneskader, giftstoffer. Udover fysiske årsager til hukommelsestab kan voldsomt traumatiserende oplevelser også medføre hukommelsestab.
  • Indstillinger
    Nu er dette et gammelt indlæg men jeg er nysgerrig på hvor vidt din hukommelse er blevet bedre? Jeg er selv svær skadet efter ECT både på lang tids og korttidshukommelsen. Jeg har måtte lære helt almindelige ting forfra og er stadig afhængig af hjælp for at klare mig.
  • Indstillinger
    Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor min hukommelses svigt kommer fra for jeg har fået ti behandlinger men følte overhovedet ikke at de hjalp og min psykolog har også senere fortalt at det kun er visse depressioner hvor behandlingen har effekt og har også fået at vide at min anden medicinering kan have lige så stor effekt på hukommelses svigt og endvidere giver sygdommen (når en er værst) også effekt men min egen vurdering er nok både og.
Log in eller Registrér for at kommentere.