Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min bedste vens familie

Redigeret 8 juni, 2010, 04:30 i Familie og venner
Det her drejer sig hverken om mig eller min familie men min bedste vens familie.

Hans familie er ved at bryde sammen, grundet økonomisk press, alkoholisk mor og mange andre ting. Det der plager mig er at han er så presset over det og jeg er bange for at han selv udvikler en depression. Han har grædt for mig og fortalt hvordan han føler men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham, for at hjælpe ham betyder at hjælpe hans familie. Så jeg har tænkt på om der findes en service for problem familier selvom begge børn er over 20 år gamle og familiens problem ikke er konkret? Jeg ved med sikkerhed at faren ville afslå at betale for hjælp. Jeg har søgt på nettet men denne side var det eneste umiddelbare bud.

mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej s0rtling

    Du er en god ven, når du på denne måde prøver at finde hjælp til din ven.

    Der er ikke nogen, der kan komme og hjælpe familien med at få styr på deres tilværelse. De skal selv erkende deres problemer, tage ansvar for dem og opsøge hjælp.

    Og så er der din ven.
    Det vil måske kunne hjælpe ham, hvis han finder ud af, hvordan han kan hjælpe sin familie. I forbindelse med sin mors alkoholmisbrug kan han prøve at henvende sig på et Misbrugscenter. Der ligger sikkert ét eller flere i Jeres region. Eller han kan f.eks. henvende sig hos Lænken. Her vil han kunne få at vide, dels hvad der kan gøres for at hjælpe hans mor og dels også få at vide, hvordan han bedst muligt passer på sig selv.

    Men den sørgelige sandhed er, at man ikke kan hjælpe nogen, der ikke beder om hjælp. De må først erkende, at de har problemer og dernæst vise, at de vil gøre en indsats for at løse dem. Så det bedste din ven kan gøre er faktisk at sørge for ikke selv at gå ned med flaget. For gør han det, kan han slet ikke hjælpe sin familie.
    Dybest set er det selvfølgeligt ikke hans ansvar at hjælpe dem, men når hans forældre ikke kan tage ansvar for deres egen situation, så lander ansvaret hos din ven - hvis han påtager sig det. Han skal så også vide, at påtager han sig ansvaret for at redde dem, så er der stor sandsynlighed for, at han vil få skylden, hvis det ikke lykkes.
    Alternativt må han prøve at gøre sig stærkere. Prøve at distancere sig fra ansvaret og give det til sine forældre, hvor det hører hjemme. Han må se i øjnene, at han ikke kan gøre noget. Det er hans forældre, der er de voksne og må styre deres egne liv. Når de ikke kan det, så vil han ikke drukne sammen med dem. Jeg ved godt, at det lyder hårdt og måske lidt kynisk, men det kan være nødvendigt, hvis han skal klare det.

    Jeg mener jo ikke, at han skal slå hånden af dem eller sådan noget. Men erkende sin egen magtesløshed og måske få fat i noget vrede over, at de ikke har taget ansvar for deres situation og for deres liv, så han nu står i denne forfærdelige situation.
    Hans begyndende depression er et tydeligt tegn på magtesløshed. Vrede vil også være et tegn på magtesløshed men den vil helt sikkert være sundere for ham. Så kan han få fat i den, så vil det hjælpe ham mere.

    Nu ved jeg jo ikke, hvor gammel din ven er. Går det helt galt kan han søge nogle sessioner hos en psykolog eller terapeut, der kan give ham nogle nye indfaldsvinkler og måske få ham til at se på situationen og sin egen rolle i den på en anden måde.


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.