Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Psykisk syg eller??

Redigeret 5 juni, 2010, 15:57 i Irriteret tyktarm
Hej !
Jeg er en dreng på 17 år som har det meget svært ved at føle mig ren nok når jeg har været på toilettet/ er. Jeg bruger ca 2,5 time på toilettet og det er ved at drive mig til vanvid. Jeg går altid og venter til sidste øjeblik før jeg skal på lokum og gør det somregelt hver 2 dag for jeg plejer at kunne holde mig. Jeg er dog lidt bekymret for jeg har tjekket at jeg kan have "bremsespor" i numsen selvom jeg ikke har været på toilletet også selvom jeg til trods bruger 2,5 time på at tørre mig ordentligt.. Hvad kan det dog være? jeg er ved at gå helt ned over dette og har det meget dårligt med mig selv. jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og tør ikke rigtig være sammen med nogen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Nej, du er ikke psykisk syg. For mig lyder det som om, at du har det man kan kalde en tvangstanke, der giver sig udslag i en tvangshandling og det kan man kalde en psykisk lidelse. Det gør livet rigtigt svært og besværligt.

    For mange mennesker er det meget svært at søge professionel hjælp mod psykiske lidelser. Jeg kan forestille mig, at det vil være virkeligt svært for dig, fordi netop det her nok kan være meget svært at tale om med andre. Men jeg tror, at det er nødvendigt med professionel hjælp, hvis man skal af med tvangstanker/-handlinger.
    Den almindelige behandlingsvej vil være at gå til sin læge, der vil henvise én til en psykiater. Alternativt kan psykologisk eller terapeutisk behandling sikkert hjælpe, men det er som hovedregel meget dyrt, hvis ikke lægen henviser - og det kan han kun i visse tilfælde.

    Tvangstanker/-handlinger har selvfølgeligt en årsag. De er et symptom på noget andet. Det kan f.eks. handle om, at der har været ting i dit liv, du ikke har haft kontrol over. I så fald kan dit sind have fundet en måde at løse problemet på, så du kunne føle kontrol - f.eks. ved at du ialtfald kunne sørge for at holde dig helt ren. Men når man kompenserer for et kontroltab ved at ville have streng kontrol over noget andet, så ender det som regel med at det styrer én. Så har man alligevel mistet kontrollen.
    Hvis det handler om dette, så vil det være nødvendigt med hjælp til at finde andre og bedre måder, du kan føle kontrol over dig selv og dit eget liv på i nutiden. Det vil måske være nok til at løse problemet. Men det kan også være, at det på et tidspunkt kan blive nødvendigt for dig at finde ud af, hvad der engang har givet dig følelsen af kontroltab. Hvis det altså er det, det handler om for dig.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg tror også, at det vil hjælpe dig at tale med din læge om det her.

    Bruger du 2,5 time på at tørre og vaske dig i rumpen? Eller bruger du så lang tid, fordi det er svært at komme af med afføringen? Det er et sart område, så du kan snildt udvikle hæmorider ved at behandle det voldsomt.

    Når du siger, at du har "bremsespor i numsen", mener du så, at du får bremsespor i bukserne eller at du er brun i huden omkring numsehullet?
    Hvis du får bremsespor i bukserne vil jeg tro er fordi at du som du siger "holder dig" til du ikke kan mere. Afføringen skal ud når man får trangen, og går du så ikke på toilettet, ligger det og presser på for at få dig til at gå på toilettet, og så kan der altså godt slippe lidt ud selvom du prøver at holde dig.
    Når du ikke går på toilettet når du har trang til det, så kan du også få forstoppelse, og når man får det, er det også svært at tørre sig ren, fordi man måske har en knold afføring siddende lige indenfor i endetarmen som man ikke kan presse ud. Og man får let hæmorider når afføringen er hård og knoldet.
    Hvis du har hæmorider, så er det svært at tørre sig helt rent. Hæmorider er en udposning under huden indenfor eller udenfor numsehullet, og der kan godt sætte sig afføringen i folderne omkring dem.

    MEN - MEN - MEN, hvis du med "bremsespor i numsen" mener, at du er brun omkring numsehullet, så kan jeg berolige dig med, at det er de færreste mennesker der er "hudfarvede" deromme. Det er HELT normalt at huden omkring anus er mørkere end resten af ens hud - og det går altså ikke væk, uanset hvor meget du tørrer, vasker og skrubber.

    Du kan bestille en tid hos lægen og få en snak om det her. Du ved godt at alting ikke er helt som det skal være. Hvilken indgangsvinkel du så vil bruge er op til dig: At du tror, at du har fået en tvangstanke mht. renlighed forneden eller at du har problemer med afføringen. Lægen er vant til det, så bare rolig.
  • Indstillinger
    mange tak for svarene begge to. syntes det dejligt at der er nogle som kan hjælpe og forstå mig for det er bare ikke nemt det her. tør ikke tale med så mange om det og det fylder rigtig meget i mit liv.

    mht. til det med bremsespor så mener jeg, at de sidste to gange hvor jeg har holdt mig meget når jeg skulle på toilettet også bare ventet til næste dag så hvis jeg prøvede og tørre mig bagi kunne der komme bremsespor. Dette kan gøre mig ekstremt trist og en enorm ubehag med mig selv. jeg føler nu efter dette er sket at lige så snart jeg får følelsen af at sku gå på toilettet uden at gøre det, så får jeg følelsen af, at der nu måske er bremsespor i mine bukser.

    Jeg håber i vil forblive alvorlige, da dette er noget der virkelig er taget hård på mig og min selvtillid er helt i bund.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jamen selvfølgeligt bliver du da taget alvorligt. Jeg forstår udmærket godt, at det bestemt er et alvorligt problem for dig.

    Det med bremsesporene er så meget logisk, når det er fordi, du har holdt dig for meget. Det vil du kunne undgå ved at gå på toilettet hver dag. At holde sig er simpelthen vejen til at få maveproblemer på længere sigt.

    Det være, at det vil hjælpe dig, hvis du gør toiletpapiret vådt med koldt vand, inden du tørrer dig. Dels skal du nok ikke skal tørre så mange gange, dels er det lettere at få det hele tørret væk og dels skulle det kunne forebygge hæmorider, har jeg læst i en lægebrevkasse.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.