Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Herpes i underlivet

Redigeret 11 september, 2010, 18:30 i Åben debat om kønssygdomme
Hej jeg er en pige på 25 og har lige fået konstateret herpes i underlivet, min læge har ikke taget nogle prøver men kunne se det med det samme da hun så det.
Det startede her for 3 uger siden hvor jeg kunne mærke irritation i underlivet og ugen før havde jeg været sammen med en fyr jeg ikke kendte.
Først troede jeg at det var svamp da jeg har haft det før, så jeg gik ned til apotiket og købte canesten, og det plejede at hlælpe et par dage efter man var begyndt på det, men min blev værre og værre. det kløet mere og mere for hvert time og dage der gik og det svedte ekstremt.
Til sidst kunne jeg ikke tørre mig efter toilet besøg. så jeg kiggede og kunne se hvor hævet mine kønsdele var og der var hvide blister lignende som man også kan have på munden. Det blev så slemt at jeg ikke kan sove om natten da jeg ikke kunne ligge ned og det var lige som om at der hele tiden kom fugt eller vand ved kønsdelerne som irreterede sårene.. Er det normalt??
Jeg ringede så til lægen og det var der hun sagde med det samme at jeg har Herpes.
Jeg blev ekstremt ked af det og har grædt siden jeg fik det at vide, da jeg ikke ved hvad fremtiden bringer... Ved ikke om jeg vil få udbrud igen i morgen eller om 1 måned og efter hvad jeg har gået igennem vil jeg ikke engang ønske for min værste fjende skal opleve hvad jeg har oplevet.

Jeg har så læst mig så meget frem til hvad herpes er og på et sted læste jeg at man også kan få herpes hvis man var blevet smittet med Hiv, jeg kan ikke lad være med at tænke på om det er det jeg også har fået, eller om det bare er meget som har taget det for tungt??

Da jeg begyndte at få Herpes følte jeg at jeg var svag som om jeg sku blive syg, men fik ikke feber jeg var bare svag i kroppen og måske mere psyken som gjorde at jeg følte mig mere "syg" end jeg var. er der andre som har haft det samme symptomer eller følelse????

Og meget gerne fortælle hvad i andre har følt og mærke da i fik Herpes udbrud for første gang og senere hen.

mvh Kristi10

Kommentarer

• For det første: Du har haft ubeskyttet sex med en fremmed, så naturligvis vil det være fornuftigt at blive testet for kønssygdomme. Men risikoen for at blive smittet med HIV er heldigvis lille.
    Grunden til, at HIV og herpes nævnes sammen er, at HIV-patienters immunforsvar er lavt, og herpes kommer lettest i udbrud i situationer hvor immunforsvaret er lavt. Det gælder også for folk med herpes der ikke har HIV. I stresssituationer og nedsat immunforsvar er der højere tendens til at få udbrud.
    Kom dog op og få en snak med din læge om alt det her! Så kan du få styr på dine tanker og I kan også tale om, hvad du kan gøre for at forebygge nye udbrud.
    Jeg har aldrig haft herpes dernede, men ved herpes får man blærer som begynder at væske for derefter at danne skorpe. Så det er vel forklaringen på, at du blev fugtig.
    Bare rolig - få en tid til samtale med lægen så du kan få ro på.
    Nyd det dejlige vejr!
  • Hej Kristi10,
    Jeg forstår godt du er ked af det, det var jeg også selv, dengang jeg for mange år siden fik mit første udbrud. Jeg fik nærmest influenzaagtige symptomer, feber, et smertefuldt sår på den ene kønslæbe og hævede lymfeknuder i lysken. Det var hæsligt!
    Men inden du fortvivler helt vil jeg sige, at det udbrud du har oplevet denne gang, formentlig vil være det værste. De efterfølgende bliver ikke så slemme.
    Faktisk kan du næsten undgå at det udvikler sig ret meget, hvis du er hurtig med at bruge zovirsalve, så snart du mærker prikken og stikken i huden.

Det er rigtig, at udbruddene har det med at komme i perioder hvor man er presset eller stresset eller omkring menstruationen.
    Min oplevelse er, at jeg kan få udbrud nogle gange med kort mellemrum, og der kan også gå enormt lang tid hvor jeg intet mærker. Nogle gange op til et par år.
    Men virus er i kroppen, sådan er det, så helt fri af det bliver man aldrig. Men du kan sagtens leve et normalt liv.
    Og husk, du risikerer kun at smitte andre, når du har et udbrud. Så har du/får du en fast partner, så behøver du kun bruge kondom når udbruddet er der.
  • Hej og mange tak for jeres svar.. Jeg har ikke været her ind siden jeg fik skrevet mit indslag.
    Fra da jeg fik konstateret havde jeg udbruddet i næsten 2 måned så slem var det.
    Jeg var på piller konstant og jeg kunne ikke tænke på andet end det og hvor dum jeg havde været med at være sammen med en jeg ikke kendte, jeg var sur og ked af det i rigtig lang tid, tænkte på hvorfor han ikke sagde noget om at han havde det. Jeg blev testet for alle andre sygdommen og har fået svar på at det "kun" var herpes jeg havde fået.
    Jeg var på 400 mg i 2 måneds tid og har fået alle blærerne væk nu.
    Lægen sagde at det der hjalp var at hvis jeg startede med longovital og det har jeg så gjort, tager 3 om dagen hver eneste dag og prøver ikke at glemme det, troede ikke at de vil hjælpe så meget, men kan mærke at hvis jeg ikke lige tager dem i 1-2 dage kan jeg begynde at mærke prikken, men heldigvis forsvinder de hurtigt igen når jeg tager longovital.
    Jeg tænker ikke så meget på at jeg har det. men hvert eneste dag kommer der lige en minde om at jeg har herpes. Har ikke været sammen med en fyr siden, jeg føler mig ikke så udadvent som jeg har været og er bange for at sku være sammen med en, "Hvad skal jeg sige og gøre" Er bange for at blev set som ulækker. Hvis jeg så finder en partner kan jeg have ubeskyttet sex? Kan jeg blive gravid og få et normalt hverdags familie liv??? Så på en måde fylder det meget i min hverdag.
Log in eller Registrér for at kommentere.