Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Planlægge menstration med p-piller

Redigeret 6 juni, 2010, 00:33 i Åben debat for kvinder
Hej

Jeg har hørt at man kan planlægge sin menstration med p-piller?hvordan?

Kommentarer

• Læs i indlægssedlen :-)
    Det drejer sig om at gøre pausen kortere (aldrig længere) end de 7 dage. Så ændrer man ugedagen for hvornår man får sin blødning.
    Eller man kan fortsætte med næste pakke uden at holde pause. Så springer man en menstruation over (dog med risiko for pletblødning).
  • Undskyld men det første forestår jeg ikke helt..f.eks hvis man ved at man snart nærmer sig mensesperioden, kan man så tag p-piller 7 dage, stoppe på 8 dag med p-pillen også få menses, men så er der jo risiko for at blive gravid?

Men som du siger kan man godt tage p-piller når man har menstration samtidigt, men man vil få pletblødning?

Er det forstået rigtigt?undskyld at jeg har svært ved at forstå det...
  • Nej.

Normalt tager du p-piller i 21 dage, holder så 7 dages pause og tager så p-piller i 21 dage, holder så 7 dages pause osv. Det betyder, at du får din blødning ca. samme ugedag hver måned.

Hvis du gerne vil have din blødning en anden ugedag fremover, så kan du når du har taget p-piller i 21 dage, nøjes med at holde (fx) 5 dages pause, og så fortsætter du på næste pakke og tage p-pille i 21 dage, holder 7 dages pause, tager p-piller i 21 dage, holder 7 dages pause osv. Altså er det kun én måned du gør pausen kortere, og så fortsætter du som før. Det betyder, at du fremover vil få din blødning 2 ugedage tidligere.

Man må kun rykke det den vej, altså ved at tage færre end 7 dages pause, man må IKKE tage flere end 7 dages pause.

Hvis det derimod drejer sig om, at du vil få din blødning i en uge hvor du fx. skal på ferie, så kan du springe den blødning over, ved at fortsætte med næste pakke uden pause. Det vil sige, tage p-piller i 21 dage, holde 0 dages pause, men fortsætte med næste pakke. Det vil sige, at du tager p-piller i 42 dage, og så holder 7 dages pause, tager p-piller i 21 dage osv.

Jeg forstår ikke, at du ikke taler med din læge om p-pillerne. Det er altså vigtigt at sørge for at få ordentlig besked når man begynder på lægemidler.
Log in eller Registrér for at kommentere.