Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Symptomer?

Redigeret 11 august, 2010, 16:14 i Multipel sclerose
Jeg er en pige på 17 år der efterhånden er blevet rigtig nervøs for om jeg mon har en form for sklerose - håber nogen af jer kan hjælpe mig. Jeg har i de sidste par år haft rigtig mange skedesmerter som det har været umuligt at finde grund til, derudover har jeg de voldsommeste føleforstyrrelser; det prikker, brænder og føles underligt overalt. Nogle gange føles det som is, andre gange er det helt alvorligt som om der er is i mig. Det kan kilde underligt i mit øre, det kan føles som om det strammer underligt i panden eller resten af hovedet. Igår fik jeg pludselig så voldsomme rygsmerter at jeg ikke kunne gå, håber i kan hjælpe mig.

Den nervøse.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har også en brændende, sviende følelse i mine kirtler om halsen og hovedet, hvilket bekymre mig meget. Men jeg har en tid hos lægen snart. Jeg vil anbefale dig at bestille en tid hos din læge...

    Men har aldrig hørt sklerose i en så ung alder...
  • Indstillinger
    HEJ ! JEG ER EN KVINDE/PIGE, PÅ 33 ÅR. JEG ER MEGET NERVØS FOR OM JEG HAR DISSEMINERET SCLEROSE. HER FOR ET PAR UGER SIDEN, BEGYNDTE JEG PLUDSELIG, AT FÅ KRAMPER I BENENE OM AFTENEN, OG MIT BEN HAR LÅST SIG FAST, IKKE VOLDSOMT, MEN JEG BLEV MEGET BANGE. KRAMPERNE HAR HELLER IKKE VÆRET SÅ VOLDSOMME, MEN DA JEG GENERELT ER MEGET, MEGET BANGE FOR SYGDOM, ER JEG MEGET NERVØS. DERUDOVER, HAR JEG ET PAR GANGE OM UGEN OPLEVET AT MINE BEN HAR SPJÆTTET SVAGT, NÅR JEG HAR VÆRET LIGE VED AT FALDE I SØVN !
    DESUDEN HAR JEG OPLEVET 2-3 GANGE PÅ EN UGE, AT JEG HAR FÅET ET JAG I LÆND, SKULDRE, BALLE OG NAKKE, AF FÅ SEKUNDERS VARIGHED.
    DESUDEN GABER JEG TIT MANGE GANGE, SELVOM JEG IKKE ER TRÆT !
    MIN LÆGE SIGER, AT DET ER NORMALT AT GABE, HVIS MAN FOKUSERER MEGET PÅ DET, MANGLER LIDT ILT TIL HJERNEN, ETC, OG MIN LÆGE SIGER AT JEG NOK HAR LAVET NOGLE FORKERTE BEVÆGELSER PÅ MIN SENESTE LØBETUR. OG SÅ HAR JEG EN LIDT DÅRLIG HOLDNING (SVAJRYGGET)
    MIN LÆGE SIGER AT DET ER NOGET SLUDDER, AT JEG ER SÅ NERVØS, MEN JEG ER FULDSTÆNDIG SIKKER PÅ, AT JEG HAR BEGYNDENDE SCLEROSE.
    MIN MAVE, FUNGERER MEGET FINT, MEN ALLE DE ANDRE SYMPTOMER JEG HAR BESKREVET, TYDER DET PÅ, AT JEG HAR SCLEROSE ? JEG ER MEGET NERVØS OG BANGE,:O( OG HÅBER AT DER ER NOGEN DER KAN SVARE MIG, MANGE HILSENER, FRA MARTINE !
  • Indstillinger
    Hej allasammen,

    der er ingen af de symptomer I beskriver, der er de typiske startsymptomer på schlerose, andet end de føleforstyrrelse, som den første af jer nævner. Men som hun får som svar, så er det sjældent med schlerose i så tidlig en alder. Men det du oplever er da helt klart en grund til at gå til lægen, for det lyder bestemt ikke rart.

    Især til Anarki vil jeg skrive, at ingen af dine symptomer tyder på schlerose (hverken den ene eller den anden slags). Det er typisk i ansigtet man rammes i form af syns- eller føleforstyrrelser eller ansigtslammelser.

    Alle de ting du beskriver, er også ting, som jeg oplever til hverdag. Jeg tror du har ret i, at du har noget sygdomsangst, fordi du tolker helt almindelige ting som sikre tegn på sygdom. Prøv at høre dine nærmeste venner ad, om de ikke også oplever, at deres ben spjætter, når de er ved at falde i søvn. Og om de ikke også kan have perioder, hvor de gaber utroligt meget.

    Får du nogen former for medicin? Jeg ved at netop disse to symptomer kan forstærkes af nogle typer af antidepressiv og angstmedicin.

    Men generelt vil jeg sige, at man skal bruge sin læge. Og hvis man ikke føler, at ens læge tager én seriøst, så er livet simpelthen for kort til at have en dårlig læge. Også selv om det koster 150kr at skifte.

    God bedring til jer allesammen
Log in eller Registrér for at kommentere.