Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

ildelugtende udflåd

Redigeret 2 juni, 2010, 04:04 i Åben debat for kvinder
Hej, jeg har igennem de sidste par måneder haft meget ildelugtende udflåd, jeg kan endda lugte det igennem mine bukser når jeg sidder ned. Det er en meget kraftig lugt og den genere mig meget. Jeg skifter underbukser hver morgen men når jeg skal fx i bad om aftenen er mine underbukser fuldstændig hvide og nogle gange gule. Jeg bruger ikke nogen form for piller og jeg bruger heller ikke intimsæbe eller lign. Men kan det være tegn på betændelse eller infektion? Det skal siges at det lugter ikke som fisk. Så hvad kan det være?

På forhånd tak!
«1

Kommentarer

• Et par måneder??? Har du overvejet at tale med din læge?
  • Redigeret 8 november, 2010, 12:15
    Jeg har overvejet det men siden at jeg kun er 14 år, tror jeg ikke der bliver gjort noget ved det da han nok vil sige at det er en "pupertetsting" og så er jeg bange for at få en gynækologisk undersøgelse.
  • Du er nødt til at gå til lægen, da det kan være infektion eller det der er værre..
    du skal ikke være bange for en gynækologisk undersøgelse, første gang er altid svær og ubehagelig, men det er nødvendigt, og det er ikke så slemt som man forestiller sig, plus det jo kan være det kan afhjælpe dot problem, som jeg godt kan forstå at du er meget generet af
  • "da han nok vil sige..." (???)

Kære ven, har du overhovedet talt med nogen om det her? Da du er så ung, vil jeg forslå dig, at du i første omgang taler med din mor om det.

Det er hverken urimeligt eller forkert at tale med sin mor om sådanne ting; det er hun sådan set også "beregnet" til.

Og selvfølgelig er det da ikke en helt vild sjov oplevelse at blive gynækologisk undersøgt, men du kan lige så indstille dig på, at det altså er en del af det at være kvinde - sådan noget skal man altså en gang i mellem, og så er det heller ikke værre. Det er da ikke specielt behageligt, men det gør ikke ondt og er hurtigt overstået. Din læge har prøvet det masser af gange før og vil helt sikkert tage hensyn til dig, hvis du fortæller at du ikke har prøvet det før.

Og - din mor igen - det er absolut heller ikke urimeligt at hun tager med dig; det er rigtigt dejligt at have en i hånden første gang.

Da du har haft den gene i nogle måneder, må vi vel formode, at det ikke bare forsvinder, så er det egentligt ikke helt fornuftigt at få gjort noget ved det nu, frem for at vente på, at det måske kan risikere at blive værre?

Det er muligt, det ikke er noget videre, men det kan ingen vide, hvorfor du lige skal have det undersøgt ordentligt.

Forresten - går du i meget stramme bukser? Eller er du hoppet på det pladder med at bruge trusseindlæg konstant? Begge dele kunne være en årsag til dit problem.
  • Han vil da ikke sige det er en pubertetsting. Det er det ikke. Du skal have tjekket om du har svamp, en infektion eller andet. Og du skal have den rigtige behandling.
  • Jeg går ikke med særlig stramme bukser og jeg går ikke med bind hver dag. Men altså fordi at jeg ikke tør få den undersøgelse er at jeg er meget behåret "dernede" og jeg syntes det er utroligt pinligt og det er en af grundene til at jeg ikke har sagt det til min mor. Og så er jeg også bange for at lægen syntes det er ulækkert eller sådan noget.
  • du fjerner bar hårene hvis det er det der forhindrer dig i at søge læge
  • Lad os bare sige at det ikke kun er der hvor normale mennesker har hår :S
  • ærlig talt tror jeg sgu din læge har set mere af den slags end du lige regner med...
    og iøvrigt, hvis du er så usikker, så fjern dog hårene?
    det er så latterligt at vente med at tage til læge, og måske gøre det værre end det er, bare fordi du har mere hår end du er tilfreds med?
  • "Normale mennesker" er et meget stort begreb at bruge.
    Der er masser af kvinder der har kønsbehåring ud på lårene, op mod navlen, om mod numsen / på ballerne og man kan også godt have hår der hvor skamlæberne folder indad, så jeg tror virkelig, at du er lidt for farvet af, at det er meget moderne at fjerne hår dernede.
    Lægen har set alle typer kvindelig kønsorganer og numser: Fra baby til gammel dame, med og uden hår.

Hvis du virkelig tror, at du er så unormal, så er det da bare endnu en god grund til at tage til lægen og få en snak om det. Så kan du på én gang få kigget på alt det du syntes er så pinligt dernede.

Gynækologisk undersøgelse er måske ikke ligefrem hyggeligt, men det tager formentlig 2 minutter, og så har du bukserne på igen. Og personligt syntes jeg ikke det gør ondt.

Du skal simpelthen bare sige at du pisse nervøs, så skal lægen nok guide dig igennem det. Bed din mor om at komme med. Hvis du går hen og siger til hende, at du tror, at du har fået skedesvamp, og at du er bange for gynækologisk undersøgelse, så er jeg sikker på, at hun nok skal ringe og få lavet en tid hos lægen og gerne tage med dig.

Det er ikke pinligt at tage til lægen. Ville da mene at det er mere pinligt at gå rundt og lugte af sur tissekone.
    Det er lodret dumt ikke at få gjort noget ved det. Hvis det udvikler sig til underlivsbetændelse kan det medføre at man kan få svært ved at få børn når man vil det.

Jeg beklager jeg er lidt strid der til sidst, men det lyder som om at du har brug for et spark i rumpetten.
Log in eller Registrér for at kommentere.