Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Manglende hukommelse og koncentration.

Redigeret 6 august, 2012, 03:47 i Sjældne sygdomme
Kunne ikke lige finde en kategori der passede, så emnet blev placeret her.

Sagen er den at en bekendt påpegede jeg kunne have ADD pga. nogle symptomer jeg fortalte hende om.
Fortalte at jeg mildest talt ikke ejer en hukommelse. Ofte kan jeg ikke huske hvad jeg lavede igår, om aftenen kan hvad jeg lavede tidligere på dagen også glippe. Dvs. minder om diverse ting fra et par måneder siden findes ikke rigtigt ved mig. Min barndom er fuldstændigt væk.
Men jeg kan også glemme fx. mad - sætte vand over til pasta, for at gå ind og se tv også husker jeg først at jeg havde sat vand over 1 time efter.

Jeg glemmer også ting som fx. at rydde op, ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg glemmer at min mor har sagt det. Jeg glemmer personers samtaler så hvis jeg har lovet dem noget, så glemmer jeg det og hvis det var noget vigtigt, så bliver de tit ret sure når ens eneste undskyldning er " jeg glemte det? ".

En anden ting er i matematik fx. - jeg er dårlig til faget og skal derfor have fortalt tingene 117 gange, meget skåret ud i pap, man skal svare på det samme spørgsmål mange gange og fatter jeg det endelig... Så har jeg glemt det et par timer efter og kan stirre mig blind på mine noter.

Noget andet er også min koncentration. Den kan være på et virkelig lille sted. Når der bliver gennemgået noget på tavlen, så ligemeget om jeg vil lytte efter så ruller der et gardin ned efter 5min max.
I en samtale med folk kan den også hurtigt forsvinde også følger jeg bare ikke med i hvad de siger.

Jeg har af en eller anden grund også svært ved at lære af mine fejl og gør gerne det samme igen, for så at få en skideballe for det - fx. den med rengøring her hjemme.

Så er jeg også ekspert i overspringshandlinger. Kan finde på alle mulige ting for at undgå noget jeg ikke vil. Er der iøvrigt noget jeg ikke vil og ikke har motivation for mig, laver jeg det ofte ikke ( her fx. lektier ).

Noget andet, som ikke har så meget med min hukommelse og koncentration og gøre er nogle følelser jeg ikke er indehaver af, men det er nok mere over i det psykiske.
Jeg ejer ikke samvittighed, medlidenhed/empati/medfølelse, glæde på andres vejne samt jeg føler ikke ansvar for nogen, noget eller over for mig selv, altså at jeg skal stå til ansvar for nogen/noget.
Det bringer grimme ting med sig til tider, især samvittigheden da jeg kan gøre de grummeste ting, uden jeg har det dårligt med det.

Men især den med koncentrationen og hukommelse, er det bare normalt? Hvad er der galt?

Kommentarer

• Det er helt almindeligt, at der følger hukommelses- og koncentrationsproblemer med, når man har psykiske og/eller følelsesmæssige problemer og det har du jo tydeligvis.

Du har stadigt en samvittigthed, så jeg vil meget stærkt anbefale dig at søge hjælp (i første omgang hos din læge), så du ikke kommer til at skade andre yderligere - for derved skader du i høj grad også dig selv psykisk og følelsesmæssigt, så du vil få det værre og værre.
    Det kan vel næppe være særligt rart at have det, som du har det, så du vil givetvis kunne få det meget bedre, hvis du får den rigtige hjælp til det. Du ved, at det ikke er, som det skal være, når du ingen medfølelse/empati o.s.v. har. Selvom du ikke har følelser for andre, så har du en klar tankegang, når du kan beskrive dig selv som du gør. Vil det så ikke være en god idé at tænke sig til, at det vil være bedst for andre, hvis du får hjælp, så du ikke skader nogen?

Hilsen Helene
  • ´
    Jeg har det pt. godt psykisk ang. humøret, faktisk ret godt - det har været ude i en depression og cutting.
    Men ja har overvejet at søge hjælp - den manglende samvittigheden og de andre ting genere mig dog ikke synderligt, da jeg nemt kan slå alt hen, også selvom jeg såre folk. Mærker intet til det.

Hvis man søger læge, koster en psykolog så stadig noget?
  • Hej Once

Du skal ikke søge hjælp af hensyn til dig selv - for det betyder ikke noget for dig, om du skader andre. Du skal søge hjælp af hensyn til andre. Du skal gøre det, fordi du VED, at du skader andre mennesker og selvom du ikke selv føler noget ved det, så VED du, at andre føler noget og at det gør ondt på dem, så det ikke er i orden.

Visse betingelser skal være opfyldt, før man kan man få en lægehenvisning til 10 psykologtimer. Der vil være en egenbetaling på ca. 250 kr. Om du kommer ind under nogle af disse kriterier, må din læge vurdere. Ellers skal man selv betale. Alternativt kan ens læge henvise til psykiater. Hvis en psykiater skønner, at det vil være det bedste, kan han henvise til gruppeterapi i distriktspsykiatrien.

Hilsen Helene
  • Once-

Hvor gammel er du? Er nemlig udefor det samme.
  • Jeg er også udsat for det samme.
Log in eller Registrér for at kommentere.