Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp, min manglende sexlyst ødelægger ægteskab

Redigeret 29 juli, 2010, 16:59 i Kvindelige sexproblemer
Vi er et par sidst i 30'erne og har 4 børn, hvor den mindste er vores fælles. Han er selvstændig håndværker med lange arbejdsdage og jeg har fuldtidsjob, så vi har nok at se til i hverdagene. Eller det vil sige, at det er mig der får det til at hænge sammen, og så er jeg tit for træt til sex når det bliver godnat.
Jeg havde bækkenløsning hele min graviditet og et ½ år efter kejsesnit, så det seksuelle, var en by i Rusland. Plus vores barn på 1½ år var meget syg og ikke sov om natten, så jeg ville gerne sove istedet for at have sex... Jeg er total udkørt..... NU sover barenet godt nok og er ikke så syg mere, men derfor værner jeg om min nattesøvn alligevel, hvor manden mener det ingen undskyldning er mere!
Jeg HAR lysten, men sjælden at den er der og tit orker jeg det bare ikke. Selvom det er dejligt og ikke tager så lang tid ;o) Vil hellere sove.....
Nu må jeg ikke lægge op til ham FØR jeg vil have sex, og det betyder også selv om det BARE er for at være kærlig og have den nærhed, så vil han ikke have det!
Hvordan komme jeg videre i det? HJÆLP! Som han siger, så skal vi nok vente med det sex, til vores børn er store og flyttet hjemmefra.......! Men det er jo ikke holdbart og det er et stort problem for os.... Især fra hans side.....

På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har da muligvis et par forslag til dig/jer, men du må lige forklare det sidste, du skrev, for nu bliver jeg i tvivl: Nu må du ikke lægge op til sex? Du må ikke en gang røre ved ham, han mener i øvrigt, at I skal vente til jeres børn er flyttet hjemmefra.

    For mig tyder det da på, at det er ham, der ikke har lyst? Og jeg forstår ikke at problemet er størst for ham, hvis ikke du må nærme dig ham?

    Er det korrekt opfattet? For så forstår jeg ikke helt, hvad det handler om. Muligvis har du formuleret lidt uforståeligt for nogen, der ikke kan forholde sig til noget om helst andet end disse linier.

    I øvrigt - hvor gamle er de andre børn?
  • Indstillinger
    Han siger at jeg ikke må være kærlig og nusse ham, for så får han lyst til mig seksuelt.... Hvis ikek jeg kan følge det til døren, så skal jeg lade ham være.... Lidt barnligt syntes jeg, men vi ender tit med at være "børnehavebørn" når vi diskutere.... Jeg vil gerne ligge tæt når vi skal sove og fortæller ham gerne at jeg elsker ham, for det gør jeg.... Men jeg er for træt til sex...... Så syntes jeg tit, at nærheden og nusseriet er bedre end slet intet?! Modsat hvad han syntes..... Nærhed og nusseri fører til sex, i hans verden.... Før vi fik fælles barn, havde jeg tit lyst og var "vild" som han siger, og nu ønsker han hende tilbage - mig den vilde! Men jeg er så træt og håber da at det vender, men vil han vente på det????? Tvivler.......

    Den ældste er 11 år og bor her, men er hos sin far hver 2 weekend. De to på 8 og 9 er her kun hver 2. weekend, men det er mig der står for alt der hedder familie og det her hjemme.... Så vi har godt nok hver 2. weekend med kun ET barn og de andre er her 4 børn....

    ;O)
  • Indstillinger
    Okay – jeg var bare lige i tvivl, og jeg forstår egentlig godt din mand, for han bliver seksuelt tændt på dig, og så skal I ikke alligevel – det er frustrerende, men hvis I begge to vil gøre en indsats, så tror jeg faktisk godt, I kan finde ud af det.

    Allerførst skal I sætte jer sammen og få en snak om jeres problemer. Du skal fortælle ham, hvordan du har det, at du bare så gerne vil, men altså er for træt der ud på aftenen. Du bør da også fortælle ham, at du føler dig afvist, når du ikke en gang må røre ham, uden det skal betyde sex.

    På den måde som jeres familie er konstrueret, så bør I egentlig godt kunne planlægge jer ud af en hel del problemer. Det kan godt være, det lyder kedeligt, men det er faktisk en rigtig god ting at få struktureret sine gøremål.

    Det meste hjemme hænger på dig – det kan I da godt få en snak om rimeligheden i. Er der ikke et par ting, han kan klare, selv om han har lange arbejdsdage? Han kan vel som sådan godt ordne køkkenet om aftenen, mens du putter den lille – eller omvendt.

    Nu om dage har alle både køleskab og dybfryser, så indkøb mere end en gang om ugen er altså ikke nødvendigt, hvis man ellers lige bruger lidt tid på en madplan. Mad? Ja, men det tager lige så lang tid at lave en stor portion, som en mindre, så lav dobbelte portioner så ofte, du kan, hvilket betyder nem og hurtig mad til de dage, hvor der er ekstra travlt. Hvis I har råd, så køb en vaskemaskine mere, så der ikke skal ordnes med vasketøj i en uendelighed. De tre store børn kan i øvrigt også godt deltage med nogle gøremål – det har de i øvrigt kun godt af.

    På den måde vil der nu være frigjort noget mere tid til hygge. Den lille kan selvfølgelig vågne og skal have omsorg, men den store på 11 vil sagtens kunne forstå, at nu har de voksne altså brug for lidt tid for sig selv. Og jo, det kan også lyde kedeligt, men også sex og voksennærvær er det en god ting at planlægge lidt når man har en travl hverdag. Så – et par aftner om ugen vil jeg foreslå, at I slutter de praktiske gøremål et par timer før sengetid, og så sætter I jer sammen og har ”voksenkontakt”. Det behøver ikke at betyde, at I skal have sex, men bare det, at I har tid til at slappe af sammen, kan betyde, at der – hvis I vel at mærke begge vil det -meget hurtigt vil blive overskud til den slags også.

    Og – til sidst. I har hver anden week-end med kun et lille barn. Kan lille puds ikke bare en gang i mellem overnatte hos bedstemor, så I kan få en aften og nat sammen – helt uden børn, hvor I måske også går ud og spiser, i biografen – bare nyder at være to? Og der holder I jer langt pokker i vold fra vaskemaskine og støvsugeren, men udelukkende nyder hinanden.

    I øvrigt – så burde der også være plads til at I den week-end kan hygge og nyde hinanden, selv om den lille også er der – det er ikke den week-end, hvor der ikke er mange børn, der skal knokles fra morgen til aften.

    Der, hvor parforhold går galt, er hvor man i hverdagens travlhed helt glemmer, hvad man startede med, så det er vigtigt at arbejde på at fastholde netop det.

    Held og lykke – håber du kunne bruge i hvert fald noget af det her.
  • Indstillinger
    Hej Rikkes

    Engang havde min kæreste lagt dette citat til mig ude i køkkenet: 'God sex starter over opvasken' - og så havde han taget opvasken :-)
    Det er den ene del af det - der skal være fællesskab og lige fordeling af ansvaret. I mange forhold skal konen være mor for sin mand og fortælle ham, hvad han skal gøre, for han tager ikke et voksent ansvar af sig selv. Det kan nok dræbe enhver sexlyst. Om det er tilfældet i Jeres forhold, kan jeg selvfølgeligt ikke sige.

    Derudover så handler det om, at kommunikationslinierne ikke er åbne. Som du selv skriver, så ryger i let ned på et ikke særligt voksent niveau, når I kommer til at diskutere. Man må kunne tale sammen og først og fremmest lytte til hinanden uden at gå i forsvarsposition. Det skal gerne ende med, at begge parter føler, at de er blevet hørt, forstået og taget seriøst, så vil det være meget lettere for Jer at finde en løsning på problemerne. Kan I ikke det selv, vil jeg anbefale Jer at opsøge en parterapeut til nogle sessioner - selvom det kan være svært at tale om. Men det ubehag bør et forhold med fire børn vel være værd, hvis det er nødvendigt.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Inderligt tror jeg, at der ogå har været rigtig hårdt for din mand.....det går faktisk langtid inden man kommer til sig selv. men det vigtigste er, at DU hele tiden viser, at du er kommet over det....vær altid glad og sød ved ham, prøv og FORTÆLLE ham hvor meget du holder af ham,......manden skal til den rette vej først, inden du kan snakke om sexlysten, ikke? Men vær utrolig tålmodig fordi det kræver tid...................
  • Indstillinger
    Jeg kendte et par der var lige travle som I to lyder, og de aftalte at sætte vækkeurene til 4 om natten. Så var der stille og der var ro til at de to kunne nyde hinanden. og så kunne de falde i søvn igen bagefter og få de sidste to timers søvn.

    Planlagt sex kan være ret frækt, og praktisk når man lever en stresset hverdag.

    :)
Log in eller Registrér for at kommentere.