Hjem Sind og psyke Stress

Stress?/nedbrændt?/pjat?

Redigeret 1 juni, 2010, 13:56 i Stress
Hej.
Jeg er en pige på 26, der studere på uni.
Efter en del press er jeg begyndt at få nogle symptomer, der desværre gør at jeg mistænker at jeg måske er stresset.
Jeg begyndte allerede i januar/februar at få en underlig trykken for brystet, som kom og gik på nogen underlige tidspunkter.
Det er så væk nu, men istedet har jeg udviklet åndedrætsbesvær, som jeg i forbindelse med at jeg skulle løbe marathon fik undersøgt hos min læge, som intet fandt og jeg gennemførte da også mit løb.
Efterfølgende er jeg er mit åndedrætsbesvær blevet værre og nu mærker jeg også en prikken/stikken i brystet.
Derudover sover jeg meget dårligt, har en ekstrem kort lunte og pt tuder jeg hver dag og gerne flere gange om dagen.
Jeg orker ikke mit studie, som jeg normalt knus elsker og kan bare slet ikke se hvordan det hele skal gå og er bange for at min søde støttende kæreste pludselig får nok af mig og skrider.
Føler ikke jeg kan noget som helst og har mest lyst til bare at cykle/gå ud i det blå og ikke se mig tilbage (hvilket jeg selvfølgelig ikke gør).

Føler jeg er blevet sindsyg og føler at min eneste udvej er evt at udskyde mit projekt.....og så starte senere på mit speciale. Så jeg kun skal koncentrere mig om min eksamen og ikke som nu fortvivlet forsøge at nå mine forsøg, samtidig med jeg forsøger at læse op.
Det kan jeg bare ikke af to grunde.
1). Det er svært at få udsættelse og snart for sent. Det kræver nogen er død er sygdom.
2). Jeg har knap nok SU nok tilbage til at nå at lave mit speciale og hvis jeg ingen indkomst har, så er det jo lidt svært at studere.

Ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg....håber måske der er nogen der har nogle guldkorn, som kan gøre det hele bliver godt igen eller at jeg får et spark, så jeg kan komme i gang med alle de ting jeg skal forsøge at nå.

Kommentarer

  • Om du lider af stress eller har en depression vil jeg ikke gøre mig klog på, men noget pjat er det da ihvertfald ikke.

    Mon ikke det er ved at være tid til en ny tur til lægen? Denne gang med fokus på dit manglende overskud og hvor ked af det du er hele tiden. Lav en liste med alle de psykiske såvel som fysiske symptomer og tag med.

    Tag også kontakt til studievejlederen og få en samtale omkring din situation. Vedkommende har givetvis erfaring med studerende med lignende problemstillinger.
    Desuden skal I hurtigst muligt tale om SU'en. Hvis du bliver sygemeldt nu, er der mulighed for at få godt gjort SU-klip for sygdomsperioden i sidste ende. Altså; er du sygemeldt i tre måneder, så kan du få SU-klip til yderligere tre måneder. Se link her nedenfor. Det kræver dog lægedokumentation, så du skal se at komme afsted!

    http://www.su.dk/udland/SUmed/heluddann ... fault.aspx

    Hav nu en god dag, ikke!? :-)
  • Hej

    Man skal tage sig selv alvoligt og du tager tydeligvis ikke dig selv alvorligt, når du kan have det sådan der og stadigt prøver at hænge fast med neglene. Du har alvorlige overbelastningssymptomer - om man så kalder det stress eller udbrændthed, ved jeg ikke. Men jeg ved, at det bestemt ikke er pjat med de symptomer. Du skal lyttes til dem og handle på dem, så tilstanden ikke bliver kronisk. Det kan godt være, at du tager dit studie seriøst men du tager ikke dig selv seriøst. Hvad vil du bruge en god uddannelse til, hvis du er så nedslidt af at tage den, så du ikke kan hænge sammen?

    Så jeg vil anbefale dig at følge Annas råd og komme til din læge i en fart og tale med nogen vedr. studiet. Det var så det velmente spark bagi. Jeg kunne absolut ikke drømme om at give dig et spark til at komme i gang igen. Der findes ingen guldkorn og ingen hurtige løsninger, så det hele bare lige bliver godt. Tværtimod har du tydeligvis presset dig selv så hårdt, så du muligvis allerede nu er blevet vedvarende mere sensibel og mindre udholdende fremover. Man skal ikke presse sig selv ud over sine grænser, selvom det tjener et nok så godt formål.


    Mange hilsner Helene
  • Du har stress...!! Jeg har selv været sygemeldt fra mit job i snart 2 måneder, og jeg har haft samme symptomer som dig. Jeg kan godt nikke genkendende til, at det er svært at indse, at man er syg, og at sygemelding er nødvendig. MEN DET ER NØDVENDIGT! Det er rigtig vigtigt at du nu lytter til din krop, for alle dine symptomer er advarselssignaler fra din krop. Den fortæller dig, at du skal gøre noget nu... ! Så tag til lægen og få en sygemelding. Fortæl ham om dine symprtomer, både de fysiske og psyksiske... så skal han nok hjælpe dig videre!
    Pas på sig selv, og tænk på, at du trods alt er det vigtigste i dit liv... alt det med dit studie skal nok løse sig. Kontakt din studievejleder og SU-kontoret, jeg er sikker på, at det ikke er første gang de har hørt sådan en historie.
    Held og lykke med det, og god bedring :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.