Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

svimmelhed ved brug af tampon?

Redigeret 30 maj, 2010, 19:01 i PMS og menstruation
jeg oplevede noget meget underligt og skræmmende da jeg for første gang skulle prøve en tampon.. Jeg havde købt de mindste af slagsen, og skulle så sætte den op. Det gik også fint, og den kom på plads..
Men efter ca. 30 sek. begyndte jeg at blive svimmel, og ville så gå ind på mit værelse og ligge mig ned - men på vejen sortnede det for mine øjne og jeg var lige ved at gå ind i en dørkarm, men fandt så min seng og lagde mig ned.
Jeg begyndte sådan at kunne se lidt igen, og hev straks tamponen ud, hvorefter svimmelheden gik væk med det sammen næsten.
Jeg havde den højest oppe i et par minutter, og nu kan jeg kun mærke at jeg har lidt ondt i maven, her 5 min. efter.

Jeg blev meget skræmt af det, og ville høre om der er nogen der har en forklaring på det eller har oplevet det samme??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil gætte på, at du har glemt at trække vejret men du rodede med at få den op og at du måske er blevet lidt utryg ved at putte den op. Det er lidt besværligt i starten; man skal jo lige vænne sig til hvordan man gør, hvordan det føles osv.
    Men selv efter 14 års menstruation kan jeg også blive lidt svimmel eller få lidt sugen i maven når jeg har stået op og sat en i - men det går over i løbet af et øjeblik.

    Nu skal du være god ved dig selv og lade være med at gå i panik! Læg dig ned på din seng næste gang du skal tage en tampon i, og husk at trække vejret - og bliv liggende lidt bagefter.
    Du skal helst lade være med at hive dem ud før der er gået nogle timer (med mindre du bløder igennem den), for det irriterer din slimhinde at hive den ud når den er tør.
  • Indstillinger
    åh, mange tak for svaret.. (:

    Jeg har nemlig hørt noget om den sygdom der hedder TSS, og var blevet lidt bange for om det kunne være den?
    Men det kan det vel næppe have været når jeg kun havde den oppe i et par minutter, vel?
  • Indstillinger
    Nej, det tror jeg bestemt ikke, men den slags skal man da også lige øve sig i at bruge.

    Jeg vil nu mene, at det generelt kan være svært at finde en seng at lægge sig på når man skal have en ny tampon op, men hvis du f.eks. øver dig i at sidde på toilettet, sprede benene meget kraftigt ud og så sætte den op, så er det også anvendeligt.

    I øvrigt - jeg gætter på at du er meget ung, og det er sådan set ikke urimeligt, at du lige taler med din mor om den slags ting - måske hun har et par gode fif til dig.
  • Indstillinger
    Jeg mente bestemt ikke, at du skal ligge ned hver gang du skal skifte tampon fremover. Det var bare et forslag til hvad du kan gøre når du sætter den næste op, sådan så du lige får oplevet, at det godt kan lade sig gøre og der ikke er noget at være bange for. Det kan nemlig nok hjælpe at du kan ligge helt afslappet.

    Og jeg giver Lotte ret: Det er godt at sidde med spredte ben på toilettet når man skal have den op.

    Og nej, TSS får du bestemt ikke bare ved at bruge en tampon. Det fungerer ikke som en allergisk reaktion på tamponen, men har at gøre med bakterier i skeden, så du skal bare sørge for højst at lade tamponen sidde i 8 timer.

    Det er også en god idé at lade være med at have tampon i døgnet rundt. Du kan for eksempel lade være med at bruge tampon om natten, og så bruge natbind i stedet for.
Log in eller Registrér for at kommentere.