Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rumlen og Brænd i endetarm

Hej Netdoktor.

jeg har i længere tid gået of døjet med rumlen i maven samt irriteret anus.

Min mave rumler rigtig meget, nogle gange oftere end andre. Specielt hvis jeg lige har fået noget at spise. Det begynder virkelig at gå mig på, og er pineligt når jeg sidder i timerne. Ud over det så kan der sagtens gå 3 - 4 dage mellem mine toilet besøg og føler virkelig jeg har det dårligt i maven nogle dage om morgenen, hvor jeg plejer at ligge mig med maven på gulvet i en 10 minutter.
Jeg læse lidt omkring 'tynd tarm' som jeg gik og overvejede om det kunne være? I så fald kunne brus så være synderen? Jeg drikker nemlig forholdsvis meget cola/dansk vand. Og synes altid min mave begynder at rumle efter jeg har intaget cola eller dansk vand.


Mit andet problem er jeg virkelig har ondt i røvhullet. Det gør ekstremt ondt når jeg er på toilettet, og ligemeget hvor meget jeg tører mig er der altid rester tilbage... Og 10 minutter efter toiletbesøg begynder mit røvhul at brænde helt vildt. Det er virkelig ubehageligt. Tænkte på om det kunne være pga hygiegne (staves?)

På forhånd, tak for jeres svar!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg syntes, at det lyder som om, at du har forstoppelse, når der går flere dage mellem dine toiletbesøg, du er oppustet og maven rumler.
    Der er selvfølgelig risiko for, at du lider af irriteret tarm eller har andre tarmsygdomme, men der er ingen grund til at male fanden på væggen før du har set om dine problemer er lette at kurere :-)

    At din rumpe gør ondt, kan godt skyldes forstoppelse. Men det kan selvfølgelig også være en infektion som lægen bør kigge på.
    Når man får hård mave, så kan afføringen godt genere huden når den bliver presset ud. Hvis du så får nogle små rifter, er der ikke noget at sige til, at det svier.
    Desuden kan man ret nemt få hæmorider når man har svært ved at komme af med afføringen. De kommer af at man presser. Det er sådan nærmest en klump nede ved endetarmen, som eventuelt bliver presset ud når man er på toilettet og så hopper ind igen. Det er en blodansamling. Kuren mod milde tilfælde af hæmorider er at få gjort afføringen blødere.

    At du er oppustet og har rumlen i maven er nok fordi der er for meget luft derinde. Og så hjælper drikkevarer med kulsyre ikke ligefrem! Drik hellere masser af vand og eventuelt urtete. Rigeligt med væske hjælper til at holde afføringen blød.

    Du kan måske have hjælp af det der hedder HUSK eller af Mavens Ven fra Skallin. Begge dele er frøkapsler (pulver) som man rører op i et glas vand og drikker. Det er fibre, og det hjælper på både tynd og hård afføring. Hvis du tager det hver dag bør du kunne mærke en tydelig forandring i løbet af højst en uge. Du skal sørge for at drikke et par liter VAND om dagen når du tager det, for ellers risikerer man at det klumper sammen og giver forstoppelse.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar, Hvor får man fat i sådan noget henne? Og er det noget jeg vil kunne skaffe uden at indblande mine forældre?
    Det er helst ikke noget jeg har lyst til at diskutere med mine forældre hvis jeg skal være ærlig.
  • Indstillinger
    I hvert fald HUSK kan du uden videre gå ind og købe i Matas eller på apoteket. Flere supermarkeder har det også. Et lille råd i den forbindelse; jeg synes egentlig at det der med at opløse i et glas vand ikke er så rart, så jeg bruger en anden metode: jeg tager en spiseskefuld HUSK i munden og så drikker jeg et par store glas vand, som jeg skyller det ned med. Det kan sætte sig lidt i tænderne, så en tandbørste eller en tandstikker er rar at bruge efterfølgende.

    At du kun kan besørge så få gange tyder da bestemt på forstoppelse i tarmen, og at du ikke kan tørre dig ordentligt, betyder sandsynligvis at du har pådraget dig en hæmoride eller to, der netop giver denne smerte, som du beskriver. Det kan du nemt få konstateret hos lægen, hvor du vil få en recept på en virkningsfuld salve. Og ja, det betyder, at du må en tur til lægen, og jeg kan fortælle dig at han/hun har set det 1000 gange før, og ikke finder det underligt, i øvrigt har tavshedspligt, også overfor dine forældre.. Men – du er nødt til det, for hæmorider forsvinder ikke bare sådan af sig selv, det bliver givet værre, så du kan lige så godt få det overstået først som sidst, og du kan samtidig benytte lejligheden til at fortælle lægen, hvordan du har det i maven, så du også der kan få lidt råd med på vejen.

    Ja, jeg skriver sådan, for når du ikke føler, du kan tale med dine forældre om, at du har dårlig mave, så må du godt nok være meget genert, og det skulle du måske arbejde lidt på.

    Prøv en gang at sætte dig ned og overveje, hvad det værste ville være, der kunne ske, hvis du fortalte dine forældre, at du havde disse problemer med din mave? Muligvis de vil sige noget, som jeg også fortæller dig nu: Du er nødt til at se på din kost!

    Al den sodavand er direkte gift i din mave, faktisk bør man ikke drikke mere end ½ l – en gang om ugen!!! - og det er endda i overkanten.

    Jeg ved godt, at der køres den ene ”skræmmekampagne” efter den anden omkring fedt og usund kost – jeg er sådan set også ved at kvæles i alle de løftede pegefingre, men du bliver nødt til at indse, at netop det du oplever med din mave, er en direkte konsekvens af, hvad du indtager.

    Og mht din kost, så er du nødt til at inddrage dine forældre, for hvis du lige pludseligt begynder at ændre på din adfærd omkring, hvad du spiser – og drikker, så vil de givet reagere. Ja, jeg forstår ikke, hvorfor du ikke vil nævne, at du døjer med den slags problemer.

    Men – begynd da i det små: Find ud af, om du har hæmorider, få det behandlet; tag noget HUSK, drik 1½-2 l vand om dagen, skær ned på al den sodavand spis godt med frugt og grønt – og hvis ikke du gør det i forvejen; dyrk noget motion. Løb f.eks. en tur 3-4 gange om ugen – du vil hurtigt erfare, at din mave får det bedre.

    Det er rigtigt fint, du har skrevet ind her, for hvis ikke du gør noget nu, vil dine problemer med den mave kun blive værre.
  • Indstillinger
    Det er bare helt rigtigt hvad der bliver sagt ovenover.

    Jeg vil bare lige tilføje, at du virkelig ikke skal gå og være vildt flov over at have problemer med maven / fordøjelsesbesvær. Det er mere udbredt end du tror!
    Jeg kunne forestille mig, at du måske er så opmærksom på det, at du lader være med at prutte hvis du er andre steder end derhjemme helt alene - og det gør dig kun endnu mere oppustet og giver dig endnu mere ondt i maven!
    Gå en tur væk fra dine kammerater og prut af. Eller prut - og sig med et grin at du har lidt bøvl med maven. Det vil de fleste såmænd grine af. Øv dig også i at prutte derhjemme, både når du er gået i seng og hver gang du er på badeværelset. Og hver gang du stiger på cyklen for eksempel. Det hjælper altså helt vildt!

    Husk (supermarkeder, matas, apoteket) eller Mavens Ven fra Skallin (helsekostforretninger) kan du bede din forældre købe til dig; så sparer du selv de penge :-) Du kan bare sige, at du har "problemer med maven" (du behøver hverken sige forstoppelse eller hæmoride hvis det er for uoverskueligt), og gerne vil prøve det pulver fordi du har hørt det skulle hjælpe.
Log in eller Registrér for at kommentere.