Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stoppes permanent?

Redigeret 27 maj, 2010, 04:59 i PMS og menstruation
Hej alle mennesker derude :)
Ville høre om nogen af jer vidste om man kan stoppe ens menstruation permanent? og så uden at gå i overgangsalderen.
Jeg har fået de børn jeg skal, så er derfor ligeglad med om man skulle blive steril af det...

Tak
knus Anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis menstruationen skal stoppes permanent, så kommer man jo automatisk i overgangsalder. Jeg skal ikke kunne sige, om det kan gøres medicinsk - har dog aldrig hørt om det; vil dog mene at kroppen ikke vil have særligt godt af det, så måden at gøre det på, vil nok være at fjerne livmoder og æggestokke, ja, måske æggestokkene er nok.

    Dog - har jeg umiddelbart svært ved at forestille mig, at du kan få en læge til den slags, hvis ikke du har alvorlige underlivsproblemer. Det hele hænger jo sammen, så det at vi menstruerer har altså i hele kroppens funktion en betydning, og er ikke udelukkende for at kunne avle børn - og det er altså en del af det at være kvinde. Du skal jo også tænke på, at jo længere tid, du menstruerer, jo bedre vil din knoglestruktur have det.

    Men - jeg skal da ikke kunne sige, om du kan få det klaret på et privathospital - dog ville jeg tænke mig grundigt om, hvis jeg var dig.

    Skrevet af en kvinde, der nu er på vej mod de 55 og stadig menstruerer på fuld kraft, selv om jeg blev steriliseret for snart 20 år siden, og derfor ikke har været fertil i så mange år - og jo, vel er jeg da træt af det ind i mellem, men sådan er det jo.
  • Indstillinger
    Hej Anne
    Ja. du kan få stoppet blødningerne permanet uden at gå i overgangsalderen ved ta få fjernet livmoderen og lade æggestokke og æggeledere blive da din cyklus forsætter, ægget vil da gå til grunde i æggelederene.
    Fik min livmoder fjernet for mange år siden pga mange smerter, svære og langvarige blødninger, men jeg tror ikke at de bare sådan lige fjerner livmoderen uden medicinsk grund, men du må jo tale med lægen.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Ja, jeg tilstår, at jeg nok ikke er helt orienteret om, hvordan og hvorledes rent operativt, men jeg ville egentligt også mere fokusere på netop det, at man "bare" vil have sin menstruation til at gå væk, fordi det er "træls".

    I det her tilfælde kan jeg ikke ane, om det handler om alvorlige fysiske underlivsproblemer, men jeg har det faktisk lidt skidt med den tendens, at det der menstruation bare er irriterende; mange gør jo i at tage p-piller uden den månedlige pause, fordi det kan man jo, og så kan det være lige meget.

    Jeg tror bestemt ikke, det er sundt for kroppen - som nævnt, der er en årsag til at kvinder er indrettet til at menstruere i så mange år, og den handler ikke kun om fertilitet.
Log in eller Registrér for at kommentere.