Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der virkelig transfedtsyrer i popcorn!?

Redigeret 30 maj, 2010, 01:11 i Sund kost
Jeg var inde og se lidt statistik på transfedtsyrer i madvare og ser at pop corn ligger i absolut toppen sammen med smør. Der må da være forskel på om man laver microovn pop corn eller gryde og hvilke fedt der er bruges?


Kilde: http://maddata.dk

Kommentarer

  • Indstillinger
    Popcorn man selv laver i gryder poppes ved hjælp af meget varm olie. De sunde olier tåler dårligt opvarmning ved høje temperaturer, da de ellers gode fedtstoffer derved omdannes til transfedtsyrer. Så mon ikke det er årsagen?

    Som du kan læse, så er indholdet i mikroovnspopcorn meget højere (5,7) end ved grydepopning (2,8).

    Jeg tror også, at det er værd at tage med i overvejelserne, at popcorn ikke vejer særlig meget, så der skal pænt mange til for at få for eksempel 100 gram i forhold til hvor meget 100 gram smør fylder.
  • Indstillinger
    Hej tak for dit svar. Det er vist svært at komme udenom transfedtsyrer med mindre man lever et rawfood liv :) Men smør er da vist ikke godt, og heller ikke plantemargarine.
  • Indstillinger
    Well, jeg er lettere sundhedsfanatisk, men jeg spiser altså kærgården på mit rugbrød fra tid til anden, kan godt lide en bolle med samme, jeg steger i olivenolie (hvilket man vist ikke må - er det ikke rapsolie man skal bruge?) og putter koldpresset olieven-, avocado- eller hørfrøolie på salater o.a.

    Man SKAL jo have fedtstoffer for at kroppen fungerer. Jeg bilder mig ind, at så længe jeg holder mig fra friture-mad er jeg sund, da jeg ikke spiser kødprodukter (mange færdigretter skulle indeholde meget hærdet fedt).
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg troede egentlig, at myndighederne her i Danmark havde vedtaget regler, der forbyder transfedtsyrer. Det er i hvert fald, hvad man har sagt i mange år. Man har sagt, at Danmark var foregangsland på det område. Det har jeg troet på, uden at undersøge sagen nærmere.

    Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der i visse fedtstoffer kan være ganske små mængder af transfedtsyrer, som ikke kan undgås – ikke engang via lovgivning ;o)

    Jeg undgår især hærdet fedt, altså flydende planteolier, der er blevet gjort faste, som man gør ved margarine. Jeg foretrækker at spise friske, uspolerede jomfruolier, og jeg sørger for at opbevare og tilberede olierne rigtigt, så de ikke tager skade af en for høj temperatur, lys osv.

    Jeg spiser en lille smule økologisk smør, som skulle være en god måde at dække behovet for mættet fedt på. Derimod rører jeg ikke Kærgården, som jo er smør, der er blevet blandet op med planteolie, og som efter sigende bliver udsat for høje temperaturer, der ødelægger planteolien.

    Man kan sagtens stege i olivenolie med forsigtighed, hvis man undgår at skrue alt for meget op for varmen. Derimod ville jeg aldrig bruge rapsolie til stegning. Rapsolie har ganske vist et højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer ligesom olivenolie, hvilket skulle gøre olien forholdsvis stabil, men der er til forskel fra olivenolien et indhold af flerumættede fedtsyrer (især omega 3). Omega 3 er jo sundt, men IKKE, hvis det bliver ødelagt ved opvarmning. Jeg bruger udelukkende rapsolie som salatolie.

    Men jeg kan da godt se, at jeg vist må undersøge, hvordan det forholder sig med transfedtsyrer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hm. Er det så solsikkeolie man bør stege i? Det må vist undersøges.
    Nu du nævner Omega-fedtsyrer, så er disse netop grunden til, at jeg spiser hørfrøolie på salater, havregryn o.a.
  • Indstillinger
    Hej Anna

    Nej, solsikkeolie bør man ikke stege i, på grund af indholdet af flerumættede fedtsyrer, som ikke kan tåle opvarmning.

    Det bedste at stege i er smør, som tåler opvarmning til en ret høj temperatur. Der er også nogle, der steger i kokosfedt, der ligeledes tåler en ret høj temperatur. Det har jeg dog aldrig prøvet. Jeg steger enten i økologisk smør eller olivenolie eller en blanding af smør og olivenolie.

    Af olierne er olivenolie bedst at stege i. Det er rigtigt, at rapsolie somme tider anbefales, men det ville jeg ikke turde.

    I det hele taget er der meget uenighed om emnet. Men jeg har lagt mærke til, at de råd, der gives, efterhånden mere og mere kommer til at ligne rådene fra de bøger, jeg har læst!

    Jeg har læst:

    Anette Harbech Olesen: ”Det er ikke lige fedt.”
    Udo Erasmus: ”Sundt fedt og dræberfedt”

    Det bedste ville være, hvis jeg lige kunne henvise til et eller andet sted, hvor du nemt kan læse om det. Jeg mener, at Samvirke lige har skrevet noget, der kan bruges, men jeg kan desværre ikke finde en henvisning til artiklen. Jeg vender tilbage, hvis jeg finder noget brugbart.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Anna

    Jeg har fundet det brevkassespørgsmål fra Samvirke, som jeg kunne huske. Det handler godt nok om noget lidt andet, men svaret kan alligevel give en tommelfingerregel om, hvordan man selv kan tjekke, hvor godt et fedtstof tåler opvarmning.

    http://www.fdb.dk/samvirke/mad/brevkass ... mning.aspx

    Ernæringseksperten svarer:

    ”De mest umættede fedtstoffer er følsomme for oxidation og kan blive harske ved reaktion med luftens ilt (oxigen). De mest umættede er de ernæringsmæssigt vigtigste (de ”sundeste”) og også mest udsatte for oxidation. Opvarmning fremmer oxidation…”

    De forskellige fedtstoffer består af en blanding af følgende:

    1. mættet fedt
    2. enkeltumættet fedt
    3. flerumættet fedt

    I ovenstående rækkefølge tåler nr. 1, altså mættet fedt, bedst at blive opvarmet. Enkeltumættet fedt tåler opvarmning med forsigtighed, men det er ikke nogen god ide at opvarme olier, der indeholder meget flerumættet fedt.

    Nr. 3, altså det flerumættede fedt, kan igen opdeles i omega 3- fedtstoffer og omega 6- fedtstoffer, og her er det især omega 3-fedtstoffer, som er meget vigtige at få, men omega 3-fedtstoffer er altså også de allersarteste og kan nemt blive ødelagte.

    Hvis jeg nu kigger på min flaske med olivenolie, så står der, at den pr. 100 ml indeholder:

    13,8 gram mættet fedt
    68,7 gram enkeltumættet fedt
    9,1 gram flerumættet fedt

    Min rapsolie indeholder:

    6 % mættede fedtsyrer
    60 % enkeltumættede
    24 % flerumættede fedtsyrer (heraf er lidt under halvdelen omega 3-olie)

    Nu er der godt nok ikke brugt samme beregningsmetode, men alligevel er det muligt at se, at rapsolie er sartere end olivenolie. Når der alligevel er folk, der siger, at man godt kan stege i rapsolie, så er det nok, fordi rapsolie ligesom olivenolie indeholder en stor mængde enkeltumættet fedt, der tåler opvarmning forholdsvis godt. Men på grund af den ret pæne mængde af flerumættet fedt i rapsolie (herunder omega 3), synes jeg, at det er bedst at bruge rapsolie uopvarmet, f.eks. til dressing, og jeg opbevarer altid rapsolien i køleskabet.

    Jeg har ikke lige en opgørelse over indholdet af fedtstoffer i smør, men jeg går ud fra, at der hovedsagelig er tale om mættet fedt, og det er derfor, at smør tåler opvarmning så godt. Mange mennesker smider stegefedtet væk efter stegning, sådan at det ikke sætter sig på sidebenene, men det forlyder jo nu, at mættet fedt ikke er nær så usundt, som man tidligere troede.

    Jeg sørger for at få en blanding af de forskellige fedttyper, både mættet fedt, enkeltumættet fedt og flerumættet fedt, herunder især omega 3.

    Grunden til, at jeg husker dette brevkassesvar fra Samvirke, er nok spørgsmålet, som jeg selv har gået og spekuleret over. For jeg har i flere år undret mig over, at fisk og nødder og mandler skulle kunne tåle opvarmning, når nu fiskeolie og nøddeolie og mandelolie ikke kan! Det skyldes åbenbart indholdet af mikronæringsstoffer i det naturlige produkt, herunder E-vitamin.

    Mange hilsner og god søndag

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.