Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid som endo-patient, erfaringer søges????

Redigeret 6 juni, 2010, 00:19 i Endometriose
Hej...

Vi har nu taget springet og forsøger os med en lille. Siden jeg fik konstateret endo for ca 4 år siden, har jeg hørt, at en graviditet, er en rigtig god "behandling", men nu når tiden er kommet, er der blot også mange andre spørgsmål der melder sig, når man jo stadig har endo og det store ønske.

Har været i zoladex behandling flere gange og haft hormonspiral 3 år. Er selvfølgelig spændt på hvordan min krop reagerer, nu når hormonspiral fjernes, og min krop for første gang i 10 år, skal fungere uden hormonbehandling af nogen art. Både med smerter, blødninger og om det overhovedt er muligt at få en graviditet.

Vil meget gerne høre erfaringer fra jer, der har været der og opnået positive oplevelser.

- hvor lang tid gik der inden første menstruaion efter hormonspiral kom ud??

- hvor lang tid gik der før det hele fungerede regelmæssigt??

- hvornår blev i gravid??

Håber på svar fra jer de heldige endo-piger..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig :)

    Først stort tillykke med jeres beslutning. Jeg håber inderligt, at det vil gå let og smertefrit for jer.

    Jeg har (endnu) ikke været igennem så mange behandlingsformer som dig. I korte træk har jeg haft meget stærke smerter, hvor hverken oxynorm, oxycontin, dolol og lignende hjalp. Er blev opereret en gang, og så er der forsøgt med p-pille behandling, Perlutex og hormonspiral.

    Jeg havde spiralen i 1 ½ år, men lægerne besluttede at tage den ud pga mistanke om den gav flere gener end gavn.
    Af frygt for at jeg skulle gå i mange år uden at blive gravid, besluttede min mand og jeg, at vi ville "tage det som det kom", når spiralen var ude.
    Og en måned efter var jeg gravid!

    Graviditeten forløb fint og jeg fødte en skøn datter den 14. februar. Mine menstruationer efterfølgende var smertefri. Jeg troede slet ikke man kunne have menstruation på en sådan måde! :)

    Men - og der er jo altid et men - den sidste måneds tid har jeg haft det tiltagende skidt, og ved denne menstruation havde jeg det ikke godt. Jeg synes konstant jeg har smerter i underlivet - noget der er til at holde ud og kan holdes nede ved hjælp af diclon og panodil (evt. kodein). Jeg troede lidt det var en indbildning, men fik forklaringen forleden på sygehuset til kontrol.
    Ja det var desværre vendt tilbage, der var ingen tvivl om, at der sad en del bag livmoderhalsen. Men så kom der da en forklaring på mine smerter :)

    Jeg havde absolut ikke regnet med, at det ville komme så hurtigt tilbage, men ellers er det jo alt i alt en solstrålehistorie.
    Held og lykke med det hele. Knus fra Mette & familie
Log in eller Registrér for at kommentere.