Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

usikkerhed omkring p-piller

Redigeret 25 maj, 2010, 06:20 i Åben debat om sex
Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med inden det er for sent.
Efter en lang periode er jeg igen startet på mine p-piller, som altid bløder man lang tid ved indtag af første blisterindpakning, men allerede nu er blødningerne regelmæssige igen. Jeg er igen med min anden blisterindpakning, her igår var jeg sammen med min kæreste, han er lidt usikker på om han er kommet oppe i mig, hvilket gør mig meget utryk da jeg er usikker på om mine p-piller virker som de skal, eller om der er stor sandsynlighed for at jeg er blevet gravid? please svar hurtigt, ellers skal jeg nå og købe en fortrydelsespille inden det er for sent :/

Kommentarer

  • Indstillinger
    det bedste er nok at købe en p- pille, for slevom han ikke var sikker på han kom i dig, kan der være en bakterie. som gør at du kan blive gravid. det skader ikke hvis man har glemt en p-pille en enkel dag, så skal man bare huske at tage den sammen med den anden, næste dag. Men skynd dig ned og køb en fortrydelselspille, det er for stor en chance at tag!
  • Indstillinger
    tak for svaret.. Men jeg har ikke glemt at tage nogen p-piller. Mit spørgsmål er egentlig bare om mine p-piller virker som de skal efter kun halvanden blisterindpakning?
  • Indstillinger
    Man kan ikke blive gravid af nogen bakterier! Og man kan ikke blive gravid når man tager p-piller, heller ikke selvom fyren får udløsning i en.

    Hvis du startede på første blisterpakning på første blødningsdag, tog en pille hver dag til pakken var tom, holdt maksimum 7 dages pause og så startede på anden blisterpakning, så har du været beskyttet lige siden du begyndte på første blisterpakning, også selvom du oplevede blødningsforstyrrelser i starten.

    Hvis du startede på første blisterpakning fem eller flere dage efter første blødningsdag, så ville du først være beskyttet af p-pillerne efter to uger. Og derefter ville du være beskyttet hele tiden.

    Man er også beskyttet i den periode man holder pause.

    Du har kun noget at bekymre dig om hvis du har glemt at tage en pille og der er gået mere end 36 timer imellem to piller (man skal tage den glemte pille også selvom det betyder at man så tager to på en gang) eller hvis du har kastet op i timerne efter at du har taget en pille.

    Du kan læse om prævention på praeventionsguide.dk
  • Indstillinger
    mange tak anna! det var lige det svar jeg ledte efter (:
    så selvom jeg har kun er igang med min 2. blisterindpakning er jeg fuldstændig beskyttet hvis jeg har husket at tage en pille hver dag?
  • Indstillinger
    Lige præcis!
    Og det har du været i al den tid du har taget dem, altså i ca. halvanden måned :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.