Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hormonspiral?

Redigeret 3 juni, 2010, 07:14 i Prævention
Hej.

Jeg er ung pige som lige har fået en datter. - Jeg skal til at finde et præventationsmiddel, og er blevet rådet til Hormonspiralen.
Jeg har tidligere haft en alm. spiral som jeg har dårlig erfaringer med. Den gav mig kraftigere blødning, flere smerter, og samtidig ødelagde den nærmest mit sexliv med min partner.
Da jeg hørte om Hormonspiralen blev jeg skeptisk. Men folk siger det ikke er det samme som den alm. spiral.
Jeg har altid haft det godt på p-piller, hvor jeg ingen smerter havde, og selv kunne regulere min menstraution, hvis jeg evt. skulle på ferie og andet. Men har en tendens til at blive gravid på p-piller.

Jeg står i en situation hvor jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre? Og håber lidt på noget kan give mig nogle gode råd? Til hvad jeg kan gøre, og evt. ikke skal gøre.

Mvh Josephine

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Josephine
    Jeg har ikke selv brugt homonspiral.
    Det har min datter i 5 år, og hun har været rigtig glad for den da den endelig blev sat op. Det eneste minus der er ved den, er at den er vanvittig dyr i indkøb.
    Hendes mens gik fra at være meget volsom til kun 2 mens dage med lidt blødning, ikke nogen smerter hvilket hun ellers led meget af både under ægløsning og under mens, til tider var det så slemt at hun ikke turde våge sig uden for en dør.
    Hun fik den grad live tilbage med den spiral.
    Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Jeg fik en alm. spiral efter fødslen af min lille søn. Derefter fik jeg ekstreme kraftige menstrationer med smerter og verken tampax super, nat bind eller begge dele kunne holde det usynligt for omverdenen så den blev fjernet.
    Jeg blev vejledt ved min læge til at prøve en hormonspiral. Er nu rigtig glad for min hormonspiral og har næsten ingen blødning/menstration mere. Nu kommer der en sjælden gang imellem en lille dråbe blod i trusserne eller på toiletpapiret men så er det overe:-) Ja den var dyr jeg mener den kostede lidt over 1200 kr... "MEN" som min læge sagde så får de fleste kvinder næsten ingen mensteration med hormonspiralen, så hvis man tænker på hvor mange penge man plejer at bruge på tampax og bind hver månede og p-piller, konkomer eller deslige koster jo også lidt så er det jo ikke så dyrt. Spiralen kan jo virke i op til 5-7 år. Jeg er så glad for min hormonspiral for hvis jeg skal på ferie eller et lille weekend ophold så er der ikke nogen menstration der kommer i vejen og jeg skal ikke mere tænke "fik jeg nu taget p-pillen":-).
    Håber du kunne bruge mit svar til noget og håber du finder den prævention der passer bedst til dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.