Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Først lidt op... Nu ned igen :(

Det er ikke længe siden jeg skrev en beretning herinde, om hvor godt jeg havde fået det..

Den konklussion fik en brat ende kort tid efter.

Mit tal (det der skal ligge mellem 13 og 23) var gået fra 4 og op på 14, efter at jeg havde taget eltroxin i godt 3 mdr. Jeg følte mig bare helt ovenpå og fik oven i købet at vide på sygehuset (fik taget billeder af skjoldbruskkirtlen), at det var forbigående lavt stofskifte jeg havde, da alt så normalt ud.

Nu er jeg bare tilbage fra start føler jeg, selvom jeg stadig tager de 100 mikrogram Ny eltroxin om dagen som jeg skal.

Alle mine symptomer er tilbage.. Træthed, ømhed i benene, vægtøgning, nedtrygtheden osv osv :( Jeg var ellers ligefrem begyndt at tabe mig, efter en del år med uforklarlig vægtøgning, så det er bare et stort slag på det punkt også..

Jeg tager også stadig de 4 D3-vitaminer jeg skal, da jeg havde seriøst mangel på D-vitamin..

Hvorfor er jeg så pludselig "dalet" igen??? Jeg forstår det bare ikke.. og med kun en måned tilbage af min barsel, står jeg endnu engang og frygter for at skulle passe et fuldtidsjob, samt mine 4 børn, min mand og alt det huslige :(

Andre der har oplevet det samme? Og hvad er det lige der kan gøre det?

Hilsen mig, der virkelig er træt af at føle at jeg ingen vejne kommer...

Vil da tage en snak med min læge om det, men tvivler nu på at hun forstår ret meget. Hun kigger jo bare på tallet og siger at den ligger inden for normalen...
«1

Kommentarer

• Hej Destiny

Min indfaldsvinkel er nok ret 'alternativ' men min oplevelse er helt klart, at lavt stofskifte kan have en del med stress, bekymring og andre negative følelser at gøre. De sluger energi og kan gøre det i en grad, så stofskiftet påvirkes, hvis man har en dispositon for det.
    Så jeg kan forestille mig, at netop bekymring for, hvordan det skal gå når din barsel snart stopper, kan være årsag til, at du oplever tilbagegang.
    Krop og sind hører jo sammen og påvirker gensidigt hinanden.

Hilsen Helene
  • Hej Destigny.

Jeg syntes du skulle overveje at få skiftet de ny eltroxin ud.

Hilsen Albini
  • Til destigni vil jeg sige. Overvej at skifte til euthyrox,vi er mange som har haft netop dine problemer da vi fik ny eltroxin.

Hilsen villy
  • Destiny, du skal have taget nye blodprøver. Stofskiftet kan godt rykke sig. For mange år siden efter at have taget Eltroxin i et års tid, faldt mit stofskifte yderligere, så jeg måtte gå fra 50 mcg til 100 mcg om dagen.
    God bedring
    Hilsen Prik
  • Ja Destiny det kan være Eltroxin du ikke kan tåle. Jeg ved ikke hvor meget D-vitamin du tager men i USA er der delte meninger om D-vitamin og stofskiftesygdom. Den ene lejr siger at vi skal have meget D-vitamin og så vil vi få det meget bedre, Den anden lejr siger at grunden til at vi har D-vitamin mangel er fordi det ikke er godt for stofskiftet og at kroppen derfor gør alt hvad den kan for at holde D-vitamin lavt og vi derfor så vidt muligt skal undgå at indtage D-vitamin. Jeg er som jeg har skrevet andet sted i vildrede. Har lige kørt en lang periode med D-vitamin tilskud og venter på at høre mit tal. Jeg har ikke været i mangel men ligget lavt og hvis jeg så fortsat ligger lavt så begynder jeg måske at tro på at D-vitamin ikke er så godt for stofskiftesyge. vh Petra
  • Det glæder jeg mig til at høre om petra.Jeg tager nemlig også d vitaminer og har gjort det i 4 måneder.Jeg vil hermed også få mit tjekket igen.

Villy
  • Petra, det er måske en forhastet konklusion du måske tager.
    Jeg tænker at grunden til at ligge lavt trods tilskud, kunne betyde at det for stofskiftesyge, er svært at optage D vitamin og ikke fordi at en ""stofskiftesygkrop" har det bedst med at ligge lavt. Nu har jeg ikke læst det amerkanske stof som du har læst, men jeg kan ikke få det til at passe, at det skulle være det bedste for os at ligge lavt. Det er på en eller anden måde ulogisk.
    Hilsen Prik
  • Min læge sagde, at mit lave D-vitaminniveau skyldes det lave stofskifte, så når stofskiftet stiger, vil D-vitaminniveauet niveauet også automatisk stige.

Hilsen Helene
  • Destiny-- prøv at søg på d vitamin her på netdoktor, der er nogle der har fået det dårligt af store doser d. vitamin.

Fandt lige dette i en anden tråd-- altså tyvstjålet :

Nyeste forskning siger at for at ligge inde for normalområdet skal niveauet ligge et sted mellem 125-200 nmol/L, hvorimod sundhedsstyrelsen siger mellem 50-160 nmol/L. Kun 5 % af den danske befolkning ligger over 125 nmol/L. Der er vel en grund til at vi er det land i verden med den største forekomst af cancertilfælde.

Prik
  • Hej.

I ved det sikkert i forvejen, men hvis i ikke skulle vil jeg fortælle jer at D vitamin SKAL tages sammen med noget fedtholdigt, ellers øpløses vitaminet ikke.

Man må f.eks ikke spise det med et fedtfattigt morgenmåltid, så virker de ikke .

Prøv at gå ind på netdoktor under D vitamin, der står , hvor meget fedt man skal indtage samtidig.

Jeg tager selv D vitamin om morgenen uden problemer.

Nu vil jeg have undersøgt hvor mit niveau ligger.

Hilsen Albini.
Log in eller Registrér for at kommentere.