Hjem Hud og hår Hårtab

Hårtab som ung?

Redigeret 26 september, 2011, 13:25 i Hårtab
Hej. Jeg er 15 år gammel. På det seneste er jeg begyndt at tabe hår ved tindingen*. Mine øjenbryns hår falder også af. Det falder af uden at jeg rører ved det. det er nogle stykker om dagen. 2-4/5. Hårene har altid en lille vid knub ved enden (roden?). Jeg er ret bange for at jeg taber håret som ung.

Jeg sover kl. 11 om aftenen og vågner halv 7. Manglende søvn eller vitaminer?

Kommentarer

  • Det er HELT normalt at tabe hår (fælde) fra tid til anden, og normalt vokser det ud igen. Men det er naturligvis ikke helt som det skal være hvis det er sådan at der ryger totter af og du får meget tynde pletter. I så fald skal du se at komme til lægen og få taget blodprøver. Det kan sagtens være, at du mangler et eller flere vitaminer; selv hvis du spiser varieret. Det er ret vigtigt at lægen tjekker det, sådan at du kan tage de rette kosttilskud. Lægen kan desuden vurdere om du bør tilses af en hudlæge.
    Derudover kan du eventuelt begynde på kosttilskudet Silica som styrke hud, hår og negle.

    Jeg kan fortælle, at min søster tabte rigtig meget hår da hun var omkring 15 år gammel. Hun blev meget tyndhåret og håret mistede sin glans. Det var fordi, at hun havde besluttet at leve som vegetar i et år mens hun var på efterskole, og da hun var meget kræsen, spiste hun ikke de ting som er enormt vigtige for vegetarer (linser, bønner, kikærter osv.) for at få protein. Hun blev simpelthen fejlernæret. Da hun kom igang med at spise ordentligt, fik hun stille og roligt håret tilbage.

    Hvis du er en dreng, så kan det være at du bare er tidligt på den med høje tindinger - prøv at tale med din far om hvornår det startede hos ham. Men spørg også, om det er noget han har oplevet i perioder.

    Hvis du er pige, kan du tale med din mor og spørge om det er noget hun har oplevet.

    Men lad nu være med at gå i panik. Kontakt din læge, sådan at du kan få vurderet om dit problem bare er ganske almindelig hårudskiftning, eller om der er en anden umiddelbar grund, fx.:
    Vitaminmangel/fejlernæring.
    Stress.
    Ustabilitet i hormonbalancen (du er jo nu en gang teenager).
    Bivirkning ved lægemidler (hvis du tager nogen form for medicin eller hormonpræparater).

    VH
  • Tak for dit svar :) Jeg er en dreng, udenlansk, med initativ til at spørge jer hvad der er galt :) Jeg ved ikke med de høje tindinger, mine forældre siger at jeg ikke har tabt noget, og hvis jeg skal være ærlig syntes jeg at mit hår vokser langsommere end normalt. Men jeg tror jeg tager til lægen på mandag, hvis de altså har åbent.
  • Hej

    Jeg er 21 og har siden jeg var 17 tabt håret stille og roligt. det betyder at jeg idag har høje tindinger. Det er kommet så langt at tindingerne er begyndt at mødes over panden. Efter grundig studeren spurgte jeg min læge om Propecia hvilket jeg har taget i 3 måneder nu. Jeg synes hårtabet er blevet mindre - virkningen kan først ses efter 3-6 måneder - og jeg fortsætter i hvert fald 3 måneder mere for at konstatere en virkning med sikkerhed. Indtil videre er jeg ikke ramt af nogle bivirkninger og forhåbentlig bliver jeg skånet for disse. Jeg ved der er masser af produkter som påføres hovedbunden som ikke har den ønskede effekt idet det er svært at påvirke kroppens DHT udefra. Derfor har jeg valgt propecia - men skriv endelig hvis du prøver noget andet du vil anbefale. I hvert fald har jeg samme problem som dig og håber propecia kan hjælpe mig.

    Mvh
  • Hårtab kan også ses ved kviksølvforgiftning.
    Ofte får man B-vitamin-injektioner hos lægen ved hårtab.
    Sjovt nok medfører kviksølvforgiftning mangel på visse B-vitaminer.

    Har du amalgamfyldninger i munden, er du blevet vaccineret med en vaccine, som er konserveret med kviksølv eller spiser du meget fisk ?
    Der kan selvfølgelig være mange andre muligheder for at blive eksponeret for kviksølv.

    Held og lykke med jagten på årsagen / årsagerne til dit problem.
  • Tusind tak for dit svar. Jeg har længe ledt efter en grund til min dårlig hukommelse og extreme hårtåb (har "glorie") i en alder af 24. Jeg kan se at en kviksølvforgiftning kan forsage begge dele.
  • Jeg er en pige på 18, og har et meget tyndt hår i forvejen. Jeg har en sygdom som bliver behandlet med hormoner, men får langt færre nu end jeg tidligere har gjort, alligevel er mit hår begyndt at falde af i små totter. Ikke det sjoveste når man er en ung pige. Nogle der kender noget der kan ligge til grund for det? Sover normalt, spiser næsten alt og tager silica, og fiskeolie, da jeg har hørt det skulle hjælpe, men synes kun at det bliver værre.
    Hilsen S.
  • Hej Jeg synes du skal tale med din læge . kan det være bivirkninger fra de hormoner du får. Medicin kan godt skyldes hårtab. ved du om du må spise de to ting sammen med hormonerne . så spørg lægen hvad det kan være.
  • Hej, jeg er dreng på 16 år, der har haft/og har problemer med hårtab nær den ene tindingen. Det begyndte for 4 uges tid siden og mit hår knækker af, da jeg kan se det ved enden af håret at det er knækket og jeg kunne hive mit hår af uden besvær. Konklusionen af det hele er nu at jeg har barberet mig helt skaldet, kunne ikke holde ud at se at mit hår falde af. Da jeg er bange for at opnå skaldethed, ironisk. Jeg har været ved lægen og fået taget blodprøver de kan overhovedet ikke se noget, mit hovedbund er på ingen måder irriteret eller rød, der er heller ikke svamp i hovedbunden. De siger jeg skal til hudlægen, men der er 3 måneders ventetid. Det er alt for langtid. Nogen der kan hjælpe?
Log in eller Registrér for at kommentere.