Hårtab som ung?
Hej. Jeg er 15 år gammel. På det seneste er jeg begyndt at tabe hår ved tindingen*. Mine øjenbryns hår falder også af. Det falder af uden at jeg rører ved det. det er nogle stykker om dagen. 2-4/5. Hårene har altid en lille vid knub ved enden (roden?). Jeg er ret bange for at jeg taber håret som ung.
Jeg sover kl. 11 om aftenen og vågner halv 7. Manglende søvn eller vitaminer?
Jeg sover kl. 11 om aftenen og vågner halv 7. Manglende søvn eller vitaminer?
Kommentarer
Derudover kan du eventuelt begynde på kosttilskudet Silica som styrke hud, hår og negle.
Jeg kan fortælle, at min søster tabte rigtig meget hår da hun var omkring 15 år gammel. Hun blev meget tyndhåret og håret mistede sin glans. Det var fordi, at hun havde besluttet at leve som vegetar i et år mens hun var på efterskole, og da hun var meget kræsen, spiste hun ikke de ting som er enormt vigtige for vegetarer (linser, bønner, kikærter osv.) for at få protein. Hun blev simpelthen fejlernæret. Da hun kom igang med at spise ordentligt, fik hun stille og roligt håret tilbage.
Hvis du er en dreng, så kan det være at du bare er tidligt på den med høje tindinger - prøv at tale med din far om hvornår det startede hos ham. Men spørg også, om det er noget han har oplevet i perioder.
Hvis du er pige, kan du tale med din mor og spørge om det er noget hun har oplevet.
Men lad nu være med at gå i panik. Kontakt din læge, sådan at du kan få vurderet om dit problem bare er ganske almindelig hårudskiftning, eller om der er en anden umiddelbar grund, fx.:
Vitaminmangel/fejlernæring.
Stress.
Ustabilitet i hormonbalancen (du er jo nu en gang teenager).
Bivirkning ved lægemidler (hvis du tager nogen form for medicin eller hormonpræparater).
VH
Jeg er 21 og har siden jeg var 17 tabt håret stille og roligt. det betyder at jeg idag har høje tindinger. Det er kommet så langt at tindingerne er begyndt at mødes over panden. Efter grundig studeren spurgte jeg min læge om Propecia hvilket jeg har taget i 3 måneder nu. Jeg synes hårtabet er blevet mindre - virkningen kan først ses efter 3-6 måneder - og jeg fortsætter i hvert fald 3 måneder mere for at konstatere en virkning med sikkerhed. Indtil videre er jeg ikke ramt af nogle bivirkninger og forhåbentlig bliver jeg skånet for disse. Jeg ved der er masser af produkter som påføres hovedbunden som ikke har den ønskede effekt idet det er svært at påvirke kroppens DHT udefra. Derfor har jeg valgt propecia - men skriv endelig hvis du prøver noget andet du vil anbefale. I hvert fald har jeg samme problem som dig og håber propecia kan hjælpe mig.
Mvh
Ofte får man B-vitamin-injektioner hos lægen ved hårtab.
Sjovt nok medfører kviksølvforgiftning mangel på visse B-vitaminer.
Har du amalgamfyldninger i munden, er du blevet vaccineret med en vaccine, som er konserveret med kviksølv eller spiser du meget fisk ?
Der kan selvfølgelig være mange andre muligheder for at blive eksponeret for kviksølv.
Held og lykke med jagten på årsagen / årsagerne til dit problem.
Hilsen S.