Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

glemt p-pille på anden dagen i første uge!!

Redigeret 21 maj, 2010, 10:00 i Prævention
hej..
jeg begyndte på mine p-piller i mandags, og det 6 måned med samme mærke. jeg var så i seng med min kæreste igår, og glemte at tage p-pillen da jeg kom hjem. opdagede det så først nu. og er bange for jeg er blevet gravid. der var gået over 24 timer. og i følge den 'bog' der fulgte med p-pillerne. står der hvis jeg var i seng med min kæreste i sidste uge kan jeg være gravid. men var jeg jo ikke pga menstruation. men jeg er stadig bekymret.

hjælp! ):

Kommentarer

  • Indstillinger
    Slap du bare af - og sørg for at tage dem til tiden fremover. Måske det er nemmere at huske det om morgenen?

    Er der ikke sådan en tegning/tabel i indlægssedlen (den lille bog) som viser hvordan og hvorledes det ser ud hvis man glemmer en pille i henholdsvis 1., 2. og 3. uge?

    Ring evt. til din læge i morgen hvis du stadig er bekymret.
  • Indstillinger
    jo. og den siger hvis jeg var i seng med min kæreste i ugen før jeg glemte min p-pille kan jeg være gravid, men ugen før er det MED den dag jeg glemte den eller?
  • Indstillinger
    Hvis du havde menstruation i sidste uge, ville det være noget af et mirakel hvis du skulle være blevet gravid.

    Når man får menstruation sker det kort fortalt, fordi der ikke er et æg der har sat sig fast i livmoderen. Den slimhinde som det skulle have sat sig fast i (hvis det var befrugtet) udstødes, og det er derfor man bløder. Et nyt æg begynder så at modnes imens en ny slimhinde dannes. 14 dage efter løsnes ægget, og nu kan det befrugtes og sætte sig fast i slimhinden. Hvis ikke det gør det, så udstødes slimhinden atter: Menstruation igen.
    Det hedder sig, at man kan blive gravid ca. 6 dage i hver cyklus (omkring ægløsningen = midt mellem to menstruationer) - og det er de færreste som forsøger at få børn som det lykkes for i første måned.
Log in eller Registrér for at kommentere.