for lavt stofskifte
Hej
For ca. to år siden fik jeg konstateret for lavt stofskifte, ved en blodprøve blev TPO målt til 1300 og TSH til 6. Min læge sage at vi skulle se tiden an. I starten af Maj blev min TSH målt til 7,2 og TPO stadig 1300, lægen sage at vi skulle se tiden an enten ville skjoldbruskkirtlen dø og man skulle medicineres resten af livet, eller det ville gå i sig selv igen.
Jeg foreslog lægen at hjælpe sygedommen på afveje ved at tage piller på dette stadie. Jeg tar nu eltroxin 50 mikrogram i de næste 3 måneder.
Er der nogen som har erfaring med at forebygge ved at tage medicin, og derigennem bremse udviklingen af denne sygedom?
Mvh Jesper
For ca. to år siden fik jeg konstateret for lavt stofskifte, ved en blodprøve blev TPO målt til 1300 og TSH til 6. Min læge sage at vi skulle se tiden an. I starten af Maj blev min TSH målt til 7,2 og TPO stadig 1300, lægen sage at vi skulle se tiden an enten ville skjoldbruskkirtlen dø og man skulle medicineres resten af livet, eller det ville gå i sig selv igen.
Jeg foreslog lægen at hjælpe sygedommen på afveje ved at tage piller på dette stadie. Jeg tar nu eltroxin 50 mikrogram i de næste 3 måneder.
Er der nogen som har erfaring med at forebygge ved at tage medicin, og derigennem bremse udviklingen af denne sygedom?
Mvh Jesper
Kommentarer
Det virker ikke lige umiddelbart, som om din læge ved særlig meget om stofskiftet, så jeg ville bede ham om at blive henvist til et endokrinologisk ambulatorie.
Så kan du få svar på dine spørgsmål og få taget alle relevante blodprøver.
Hilsen Inge
Tak for din besvarrelse.
Mvh
Jesper
Dvs, at min TSH godt må svinge fra f.eks 1,2 til 3,2 uden at der skal reguleres ved medicinen.
Første gang var jeg rædselsslagen ved tanken, da man læser så meget om finjustering.
Men han fik ret!
Og i dag får jeg 500 mg om ugen, og det har jeg gjort i over to år og har det fint.
Men at en TSH er steget fra 6 til 7,2 uden at henvise til et hospital finder jeg uansvarligt.
Næste er gang er den måske 8,4 og hvornår skal man så i behandling?
Endnu vigtigere mener jeg det er, at få taget alle de til stofskiftesyge relaterede blodprøver.
F.eks D-vitamin, eller mangel på samme kan forårsage knogleskørhed.
Er det for lavt må man tage tilskud, hvis det ikke er for lavt, skal man sørge for at få sol så kroppen selv danner det.
Lægestanden har jo fundet ud af hvor vigtigt det er med D vit. i forhold til mange sygdomme, sygdomme vi som stofskiftepatienter jo også kan være uheldige at få.
Spørgsmålet er så hvilke anbefalinger man skal følge, om hvor højt D vitamin niveauet skal ligge ??
Hilsen Prik