Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

MR SKANNING - kan jeg ikke li'.

Redigeret 28 september, 2010, 18:59 i Multipel sclerose
Hei Alle
Jeg har sclerose. Konstateret 1997,- bl.a. via den gængse MR.skanning.

Jeg skal til ny skanning pga forværret tilstand. Fald om i februar. Lå i to dage med følelsen af en kæmpe sten i hovedet. Efterfølgende har jeg fået nye gener.

Jeg har hele tiden synsforstyrrelser og høreforstyrrelser. Bliver ufrivillig angst ifm store åbne pladser uden mennesker/ sammen med mange mennesker og i mindre rum. Og får mange små hukommelsessvigt.
Jeg har andre Sygdomme som gør, at jeg ikke holder mig i ro ret længe.
Jeg kan stadig ikke smertestilles særligt- og får ikke medicin iøvrigt.

Hvordan skal jeg nogensinde kunne lægge mig til skanningen - med lys og larm - og så ligge stille.
Kan jeg tilbydes andet til beroligende udover den lovede medicin mod klaustrofobien.

Hvordan kan det forventes at Alle kan ligge stille uden ubehag opimod 1½ time ????

Håber nogen kan fortælle et godt tip eller gode råd til mig.

Min sunde fornuft syntes jeg er pjattet - men de sygdomsgener jeg har vender alt på hovedet og fornuften ædes op af panik.
(Et umiddelbart fuglehop fra en hæk, foran mig, er nok til at jeg UFRIVILLIGT forskrækkes og føler panik indeni). Har altid været en sej kvinde- indtil nu ;(,- og jeg ønsker da kun, at undersøgelser kan gennemføres. Resultatet er jo til mit bedste.

Hilsen Sjael1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sjael
    Ih hvor kan jeg følge dig, puha jeg kan blive helt klam bare ved tanken.
    Jeg har forespurgt på flere sygehuse om de ikke havde en åben MR-Scanner og jeg var så heldig at det havde de på mit hjemsygehus, så der er jeg blevet scannet de sidste to gange.
    Jeg lægger lige et link så du kan se hvordan den åbne scanner ser ud:
    http://www.mrscannerviborg.dk/
    jeg starter med at ringe til min læge og forklarer ham situationen og vi aftaler at jeg kan hente 1-2 beroligende tabletter som jeg skal indtage efter aftale med min læge, jeg har så ro på og det hele glider meget lettere, husk at du kan tage en CD som du holder meget af at lytte til og få den afspillet mens du bliver scannet. Har du en kæreste eller rigtig god veninde kan vedkommende sidde og holde dig i hånden under undersøgelsen.
    Det at scanneren larmer og at du skal ligge stille kan der ikke ændres på, men det er vigtigt at du får noget under knæene og lænden hvis du har behov for det og selfølgelig også under hovedet/nakken og hvis du af erfaring ved at du begynder at ryste beder du om at blive spændt fast om det punkt der ryster. Det har jeg gode erfaringer med.
    Jeg er sikker på at disse ting kan hjælpe dig, til at komme lettere igennem den scanning, men det er vigtigt at du reagerer på brevet såsnart du får det fra sygehuset. Du kontakter den og spørger om de har en åben scanner har de det er det ok, hvis ikke må du i gang med en større rundringning til de omkringliggende sygehuse hvor du ved der er muligheder for at der findes scanningsudstyr.
    Held og lykke samt god arbejdslyst.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    KÆRESTE Rita

    Tak for, din hurtige, respons til mig. Jeg er rigtig glad for du har besvaret mig.
    Jeg syntes det er underligt, at informationerne er så få ang. skanning. Der må da være andre end mig,- dig - der har det skidt i sådan en maskine.
    Hvad mon der stilles op med mennesker der der er psykisk virklig uhåndterlige!
    Nå,- det så anden tankespring ;)

    1.Du kan tro dit råd gav mig håb (og tak for www.adressen) ang. type af skanningsmaskine. Jeg har kun ligget i lukket, tidligere. I den kan jeg svært trække vejret. Ikke holde mig orienteret om anden tilstedeværelse. Husker det tydeligt ;) Med min nu forværrede situation - har jeg super glæde af og stort håb til- dine råd. Det gav et hjerteløft.

    2.Den information mht kontakt til lægen ang. noget beroligende- vil jeg skam ringe om. (jeg har mange sygdomme og har til dato ikke kunnet smertestilles - men jeg opgiver skam ikke håbet) Glæder mig til at forsøge den indgangsvinkel. Også ;)

    3.Kunne der sidde en ved siden af og fortælle historier ville det være fantastisk. Men den tanke med musikken er også ny for mig. Også tak for det råd. Det vil jeg også forhøre mig om i hospitalsregi.

    Tusinde TAK - hvor jeg er glad for dine råd til mig. Jeg vil til hver en tid viderebringe til andres med behov.
    Hjertens TAK - Gode ønsker på din vej - Sjæl1
  • Indstillinger
    Hej igen
    Jeg har en søster der panikker fuldstændig, det er så galt at de må fuld bedøve hende for at få lavet en MR- Scanning på hende.

    Det med Historier, nej kære ven det vil du alligevel ikke kunne høre for larmen.
    Men vedkommende kan holde i hånd eller nusse ben.
    Det med at du ikke kan smertestilles, har du haft kontakt til en smerteklinik?
    for der er stor sansynlighed for at de kan hjælp dig
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Godt jeg lige skulle kigge engang til før jeg sover igen. TAK for al denne korrespondance.
    Jeg kiggede på hospitalets side ang. skanning- og konstaterede det en lukked model. Så der bliver ikke noget med at holde i hånd. Desværrer.

    Ja smerteklinik er nok det bedste der er fundet på, i mange år.
    Indtil videre - sker der hele tiden nye sygdomme hos mig - samtidig med at hvad jeg end har fået - bliver det arbejdet ud af kroppen på kort tid. Noget arveligt. Har også fået medicin der doserer ud i kroppen i løbet af timer - bare ikke hos mig. Nå nok om den vinkel.

    Jeg ville virklig gerne bedøves. Jeg har mange af de mest uhensigtsmæssige gener, - også på mine øjne. Bl.a. Hvidt lys/pletter/forsinkelser/rystelser osv - så en bedøvelse ville være det bedste for min ro og panik - som sker så pludselig.

    Jeg må ringe til hospitalet imorgen og forhører mig. Blive klogere før gerningen udføres ;)
    Tak for du vedholden at informere mig.

    PS. Jeg formoder du har givet mig samtlige råd, der findes mulige.

    Nu går jeg i seng igen og glæder mig til at kontakte hospital + læge.
    Sov rigtig godt - og vær vis på at du har gjort en oprigtig god indsats til mig
  • Indstillinger
    Hej Sjæl
    Det glæder mig at du har kunnet bruge lidt af det jeg har sendt til dig.
    Jeg hjælper gerne hvis jeg kan.
    Skal du helscannes eller er det hovedet?
    For er det hovedet kan vedkommende godt holde dig i hånden, ellers må du nusses på benene.
    Hvilken region bor du i?
    Du kan prøve at forhører dig på sygehuset om de kender noget til hvilket sygehus der har en åben scanner i nærheden af din hjemby, ligesom du kan forhøre dig om du kan få noget at sløve hen på eller blive fuld bedøvet.
    Kan det være bivirkninger ved din medicin som giver dig dine syns og hørelses problemer samt angsten.
    For jeg får tre hold medicin som kan give synsforstyrrelser, øresusen, og angst. Jeg har været så uheldig at få både syns og høre problemer.
    Var lige ude og se på noget medicin som jeg har fået for epillepsi der var de samme bivirkninger så jeg kan godt forstå mine gener er øget.
    Nå men det var ikke mig det handlede om.
    Det kan sagtens tænkes at der er nogle der ligger inde med andre ideer.
    Held og lykke med din kontakt til læge og sygehus.
    Rigtig god bedring
    Rita
  • Indstillinger
    Du har hjulpet mig meget - meget - og nok- til jeg har taget en ny beslutning ang. hospital. Det har jeg så været beskæftiget med både går og idag.

    Jeg håber virklig at tingene vil gøre mig gavn - med alle de timer jeg har lagt i processen.

    Jeg er dig meget taknemlig for alle dine råd,- din uddybende vejledning til mig - og dine personlige oplevelser. TAK

    Hjertelig TAK - for alle dine gode råd - KÆRligst sjael1
  • Indstillinger
    Så lige antal der har kigget mit spørgsmål og nok også dine gode besvarelser til mig. På den måde - er der forhåbentlig andre der kan
    få glæde af din viden og dine gode råd.

    Det er bare så godt - OGSÅ ;) KH
  • Indstillinger
    Hej Sjæl
    Hvor det glæder mig,at der er kommet skub i dig oog dine beslutninger, jeg er sikker på at det vil gi' pote.
    Ja,det kræver noget arbejde at få noget ændret.
    Tak, jeg er glad for at kunnet hjælpe dig.
    Jeg hjælper gerne hvis det er noget jeg har erfaringer fra.
    Det er godt du lavede det indlæg, for det var noget andre kunne bruge, så var der nogle der fik hjælp uden at skulle søge det, hvilket jeg syntes er godt.

    Forsat pøj pøj med dit "arbejde"
    Knus. Rita
  • Indstillinger
    .... det gik godt.

    Åben skanner - uden larm og uden skarp lys, og med familiestøtte ved fødderne og beroligende piller fra lægen.

    Anbefaler åben skanner - til hver en tid.

    TAK RITA for råd støtte opbakning :)
Log in eller Registrér for at kommentere.