Hjem Lever, nyrer og urinveje Inkontinens

Inkontinens trods træning

Redigeret 18 april, 2011, 07:24 i Inkontinens
I det sidste år har jeg trænet op til 5 gange om ugen med bækkenbunds - mave og ryg træning og faktisk har det ikke hjulpet på min inkontinens, jeg har været ude for en færdselsulykke der har været med til at gøre mig inkontinens, jeg er blevet opereret flere gange i underlivet også, men nu er jeg altså ikke længere istand til at træne mig selv op igen.
Yderligere har jeg lige fået at vide af min læge at de ikke vil opererer mig for min inkontinens, da jeg så kan ende op med ikke at kunne tisse selv.
Jeg har fået en rekvisition til bleer/bind som jeg har været på kommunen med, så det er altså fremtiden.
Hvad gør i andre der har fået besked om at bleer er fremtiden, hvordan takler eller har i taklet dette, jeg har kæmpet for at blive "normal" siden færdselsulykken, men nu kan jeg da godt se at jeg skal til at acceptere at leve på en anden måde.

Kommentarer

  • Hej B5A4P12
    Ja det er en svær lidelse.
    Jeg vil anbefale dig at blive henvist til en urolog på sygehuset og så tale med vedkommende om at blive henvist til en fys på sygehuset som kan hjælp og kontrollerer dig, for de kan hjælpe dig bedre end de private fysioterapeuter, og det vil ta' mindst 3-4 måneder at genoptræne med træning 3 gang om dagen og det er både liggende og stående og øvelser hvor du arbejder som en elevator stol der skal op og ned samt holde ved de forskellige etager, får du kontakten til en fys kan vedkommende hjælpe dig med at anvende nogle små vægte som du skal bruge i skeden, som tyngdekraften trækker mod gulvet som du så skal holde på.
    I starten følels det ikke som om det hjælper, men når du dyrker sex vil du kunne mærke bedringen
    Håber dette kan hjælpe dig
    God bedring.
    Rita
  • Hej og tak fordi du fik mig til at tænke, jeg har jo i et tidligere forløb gået hos fysioterapeuterne på sygehuset som arbejdede invendigt med musklerne, det blev standset at den læge/gynækolog jeg havde på sygehuset, da han mente det ikke førte til noget. siden har jeg arbejdet med de muskler vi kunne komme til udefra.....men måske er der en mulighed her, det vil jeg da undersøge.
    Ellers kan jeg fortælle at jeg har gået på den gynækologiske smerteklinik på Hillerød hospital med et godt resultat, men det hjælper jo ikke træningen det skal jeg jo selv klare, men smertemæssigt har det givet et puf opad.......tusind tak for tippet.....
  • Hejsa B5A4P12
    Hvor er det godt at høre at du tidligere har prøvet det, det er bare at holde fast i at du vil prøve det igen.
    Jeg kan huske at jeg blev tilbudt en operation hvor de gik ind over skambenet og skulle lægge et bånd ind under blærehalsen, som kunne holde igen på urinen. Denne operation takkede jeg nej til, for jeg var fast besluttet på at genoptræningen skulle have en chance i mindst et ½ år før operationen kunne komme på tale.
    Da mine problemer var størst, fik jeg via en gynækolog på sygehuset en pakke med blød og dog alligevel fast gummi rør med en lille ballon der skulle lægges op i urinrøret som forhindrede urinen i at løbe ud,når urinen skulle tømmes ud skulle jeg trække i en snor og så tømte blæren sig, og en ny kunne sættes op ( receptpligtige), disse var jeg enorm glad for. Men jeg ved ikke om de kan fåes mere for de var mere usynlige end bleer.
    Der er nogen på markede der hedder Contrelle inkontinenstampon, den lægges op i skeden og understøtter bækkenbundsmusklen, måske er det noget for dig
    Glemte lige linket: http://shop.propsandpearls.com/inkontin ... lpemidler/
    Nu må det være nok for denne omgang.
    Hilsen Rita
  • Hej igen, og tusind tak for dine ideer det er rigtig rart.
    Jeg har prøvet contrelle i forsk. str. desværre har lægerne bygget en skede på mig hvor de ikke passer, det andet du fortæller om har jeg ikke hørt om før, det vil jeg undersøge.
    Selv har jeg brugt kateter, jeg har rikket mig morgen og aften, og det er så alligevel det gode ved træningen, jeg er blevet bedre istand til at tømme blæren, så der næsten ikke står urin tilbage så iøjeblikket holder jeg pause og hvis jeg kan undgå blærebetændelser, slipper jeg måske helt for at skulle tømme blæren, men det er så en anden side af sagen.
    Hilsen Birgit
  • Hej Birgit
    Trist at lægerne har været så sjusket ved din operation.
    Jeg håber stadig de propper findes for det var en super god løsning.
    Godt at træningen har hjulpet dig til en bedre tømning.
    Har du overvejet Tranebærsaft til at mindske blærebetændelserne?
    Ja, det ville være skønt for dig.
    Pøj pøj til dig.
    Mange hilsner.
    Rita
  • Hej

    Jeg er en 49-årig, kvindelig journaliststuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Århus.

    Jeg arbejder i øjeblikket på en artikel/opgave om inkontinens, tabuerne omkring emnet og det faktum, at 500.000 danskere, hver 10., lider af det
    Jeg er i god dialog med Kontinensforeningen, og forsøger nu ad denne vej, at få kontakt til en eller flere personer som vil fortælle, hvordan det er at leve med inkontinens.

    Jeg er helt klar over, at det er et særdeles følsomt emne, og jeg naturligvis vil behandle alle henvendelser fortroligt.

    Hvis du har lyst til at dele dine oplevelser, erfaringer eller gode råd med mig, er du meget velkommen til at kontakte mig per mail.
    Jeg citerer intet uden, at vi har aftalt det på forhånd.

    Jeg ved fra redaktøren på Kontinens.dk, at der muligvis vil komme en decideret handlingsplan fra regeringens side på området. Dette vil jeg naturligvis også meget gerne belyse i artiklerne - har dog meget brug for konkrete eksempler på, hvorledes sygdommen/symptomerne påvirker den enkeltes liv.

    På forhånd tak :-)
    Med venlig hilsen
    Eva
  • Hej Eva!
    Har været væk fra skærmen i et stykke tid og har først set dit svar nu, desværre, for det lyder rigtig spændende det du er igang med og ja, jeg vil meget gerne fortælle om det at være inkontinent, jeg har opdaget at jeg bedre bliver forstået hvis jeg er åben om alt hvad jeg har oplevet både fysisk og psykisk.
    Hilsen Birgit
  • Ja jeg ved ikke om min erfaring kan bruges - da dine problemer jo skyldes eftervirkninger efter en ulykke.

    Men jeg fik midt i fyrrerne problemer, med at holde på vandet - kunne ikke danse eller hoppe uden at dryppe i trusserne - eller endnu simpelt ikke kunne stoppe strømmen. Min mor har også lidt af dette i mange år, og det bekymrede mig meget.
    Jeg startede på noget step gymnastik med efterfølgende mave balder lår træningen. Og bare denne ene gang i ugen med en halv times øvelser har nu holdt lidelsen fra døren. I sommermånederne uden gymnasik laver jeg blot selv øvelser en til to gange i ugen. Min erfaring er at det virker bedre at træne mavemusklerne end blot knibeøvelser, da man holder hele underlivet på plads. ( På et tidspunkt kunne jeg til min skræk også føle at min livmoder var sunket ud) Men her har øvelserne også hjulpet.

    Et par øvelser: lig på ryggen, bøjede knæ fødderne i gulvet. Hænderne under hovedet, løft hovedet op mod loftet 5 til 10 gange senere 15 gannge, sug i medens navlen ned mod ryggen.
    Samme stilling, antal og sug navlen ned mod ryggen - bøj nu albuen op mod modsatte knæ - det er styrker de skrå mavemuskler. Og modsatte albue.
    Og når man nu er nede på gulvet - om på maven, hænderne under skulderen, og stræk armene ud så ryggen bøjes bagud, hofterne i gulvet, det er godt mod smerter over lænden - disku prolaps lignende problemer. 5-10 gange.

    Skøn måde at starte dagen på.
Log in eller Registrér for at kommentere.