Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Implantat

Redigeret 18 juni, 2010, 17:21 i Åben debat om tænder og mund
Af praktiske grunde skiftede jeg for nylig tandlæge.
Han fandt ud af at min ene fortand nærmest var hul og gik igang med rodbehandling og plastfyldning. Tanden har ikke været udsat for slag og der har aldrig været huller i den før. Tandlægen forklarede at man så at sige kunne "angribe" sig selv og nedbryde tanden indefra. Det undrer mig, at det kan gå så galt, når jeg har passet mine tandlægebesøg og fået foretaget de obligatoriske røntgenbilleder ?
Men nu er skaden altså sket og tandlægen understregede at han ikke kunne garantere for hvor længe tanden holdt, da den var meget svækket. Fair nok.
Imidlertid synes jeg stadig, at den murrer lidt, så jeg gik til et kontrolbesøg hvor han sagde at alt var i orden. Dog synes han at vi skulle gå igang med at forberede et implantat. Det kom lidt bag på mig, at det skulle sættes igang kort efter den første redning af tanden. Argumentation for dette var at hvis jeg først kom med tanden i hånden, ville det betyde en længere periode med kun en fortand!! Det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i. Omvendt har jeg da ikke lyst til at starte denne proces før det er nødvendigt.
Min tvivl gå nu på om hans vurdering er rigtigt og hvordan jeg sikrer mig, at jeg får den rette behandling. Endelig er jeg da også interesseret i at prisen bliver fair. Er der nogen, der har efaringer med dette ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er svært at give dig det helt rigtige råd, for historien og tandlægens vurdering kan være rigtig.

    Jeg har personlig ikke tillid til alle tandlæger, det har mit arbejde gennem mange år lært mig. Valg af tandlæge er for mig et meget personligt valg og en stor tillidssag, jeg kunne aldrig drømme om at tage en tilfældig efter telefonbogen.

    Det bedste er at få en tandlæge anbefalet af andre. Kender du ingen som mener de har en dygtig tandlæge, som samtidig er til at stole på. Hvis ikke kunne du jo prøve at ringe til en anden og få en tid og så høre hans eller hendes mening. Men tandlæger er jo kollegiale de taler aldrig grimt om hinanden, men man kan godt fornemme, hvis der er ugler i mosen.

    Det med prisen skal du helt sikkert have en fast aftale om, også her er der forskel på hvad tandlægerne tager.

    At få implantat lyder som en mulighed, eller du kunne overveje en bro, alt efter hvordan nabotænderne har det.

    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig bedre her på afstand, men overvej om du har fundet den rigtige tandlæge.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Efter at have haft den samme tandlæge i over 20 år, flyttede jeg til en anden landsdel og fik dermed en ny tandlæge, og så var der ikke grænser for, hvad der lige pludseligt var i vejen.

    Efter en tid at have følt mig voldsomt usikker på denne situation, valgte jeg at betale, hvad det kostede og bede en anden tandlæge kigge på mig, så jeg på den måde fik en dobbeltkonsultation. Jeg fortalte den nye tandlæge, at jeg følte mig noget utryg ved, at der lige pludseligt var så meget i vejen, jeg ville dog på ingen måde afvise, at det var rigtigt, men jeg ville bare være sikker i min sag. Jo, jeg havde da en anelse paradentose, men altså ikke fuldstændigt ude af kontrol, som den forrige mente. Jo, der skulle gøres lidt ved en af mine kroner, men det kunne da repareres - det var ikke nødvendigt uden videre at skifte den osv. osv....

    Det har jeg ikke fortrudt i fem minutter, så jeg vil i lighed Sofie foreslå dig at kontakte en anden tandlæge, og der fremlægge problemet.

    Nogle tandlæger er lige vel dygtige til at finde på dyre behandlinger, som måske ikke er helt så nødvendige, og som du har oplevet også ret gode til at komme med skræmmehistorier om, hvor forfærdeligt, det vil blive, hvis ikke du lige med det samme "hopper" på, hvad der bliver sagt.
  • Indstillinger
    hej, jeg hjar lige et spørgsmål, hvis i kan hjælpe... jeg har liget været til tandlæge og har fået lavet en rodbehandling, og har ingen smerter haft selvom min tandlæge ikk kunne forstå det. men en uge efter har jeg fået de vildeste smerter og tog til min tandlæge igen og nu har jeg lige pludselig fået tandkødsbetændelse. de har ikk givet mig noget smerte stillénde eller noget pencilin af nogen art... han er virkelig sød. men føler ikk han har været så omhyggelig, det er gået utrolig stærk, har fået lavet 6 huller og 3 huller tog ham kun en time.. så er lidt usikker på om det nu os er gjort ordenlig... sys i os at jeg måske burde opsøge en anden bare for at høre hva de siger, overvejer det lidt men det er jo yderligere en regning..

    på forhånd tak
  • Indstillinger
    Jeg faldt på min cykel og ødelagde tanden lige ved siden af fortanden, og har fået et implantat.
    Det er bare SÅ grimt, og jeg kan kun anbefale andre at tænke sig grundigt om før de vælger denne løsning.
    Det ser helt forfærdeligt ud, og var meget dyrt.
    Måske er det en god løsning, hvis det er en kindtand, men jeg ser forfærdelig ud!
    Jeg er ikke blevet ordentligt informeret, og havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at det blev SÅ grimt.
    Min nye tand er grim og klodset, og desuden en helt forkert farve.
    Så søg meget grundig information, også om tandlægen, hvis du overvejer et implantat.
    På baggrund af mine erfaringer vil jeg absolut fraråde det - jeg har altid passet mine tænder, og har altid haft pæne tænder, og nu ser det bare SÅ grimt ud!
Log in eller Registrér for at kommentere.