Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

frøkapsler til dårlig mave?

Redigeret 19 september, 2010, 10:05 i Irriteret tyktarm
Hej

Jeg fik engang anbefalet nogle frøkapsler eller noget, som sku være godt for maven? Er der nogen der ved præcis hvad det drejer sig om? hvad kapslerne præcis hedder. Jeg overvejer at købe dem men husker bare ikke 100 procent hvad det hedder?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Nada
    Jeg tror dem du tænker på er loppefrøskaller, har intet med lopper at gøre.
    Det er også det der bruges i HUSK.
    Det kan drysses på din morgenmad eller bare tages med lidt vand.
    Mange hjertelige hilsner.
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Nada!
    Det virker!
    Jeg led af forstoppelse i hen ved et år før jeg kom i gang med at tage "Mavens Ven" fra Skallin. Det er det samme som HUSK - bare billigere. Jeg fandt det i en helsekostforretning, men HUSK kan du få alle mulige steder, bl.a. apoteket og større supermarkeder.
    Min kusine som havde det modsatte problem, tynd mave, har også glæde af det.
    Du blander det bare op i vand og skyller det ned, og drikker et glas vand mere bagefter. Det er vigtigt at drikke rigeligt væske.
    Det er pengene værd.
    Jeg kan også anbefale Fiber Kost fra CrispyFood - jeg købte det i en SuperBest. Det består af hvedeklid, dadler og rosiner er godt på yoghurt eller koldskål med en banan i skiver :-)
  • Indstillinger
    Husk er et naturprodukt af loppefrøskaller. Loppefrøskallerne har et meget højt fiberindhold (85 %) og har vidst sig meget effektive ved mange maveproblemer. Mange mennesker får alt for lidt fibre til daglig og fiber husk er et super middel til at få flere fibre og til at holde maven iorden. Je tager selv fiberhusk pulveriseret loppefrøskaller mod irriteret tyktarm. 3 målesker morgen og aften i et glas vand (2 dl). Man skal huske at drikke meget vand efter glasset med loppefrøskallerne. Plejer at drikke mindst 1 dl pr. måleske. Drikker man ikke nok riskere man forstoppelse.
    Kostfibre virker på flere måder. Spiser man flere fibre, får man sædvanligvis mere regelmæssig afføring. Dette skyldes, at fibre binder væske, så afføringen bliver mere blød, tarmbevægelserne stimuleres og afføringen passerer hurtigere. Fibre øger mængden af gavnlige bakterier i tyktarmen. Fibre i kosten er dermed vigtige. Som en slags indvendig massage af tarmvæggene sørger de for at bevare styrken og sammentrækningsevnen i tarmmuskulaturen.
    HUSK Psyllium-frøskaller indeholder 85% fibre og er som andre plantefibre vanskeligt fordøjelige. Undervejs gennem mave og tarm opsuger frøskallerne væske og svulmer hermed op, samtidig med at de afgiver vegetabilsk slim, som smører og beskytter tarmvæggene. Tarmindholdet får derved en mere tilpas konsistens, som især tyktarmen bedre kan "arbejde" med.
Log in eller Registrér for at kommentere.