Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hudproblem på næsen, akne og fedtet hud

Redigeret 15 november, 2010, 06:43 i Bumser
Hej,

Jeg har de sidste ca 5 år haft et problem med uren og rød hud på næsen.
I mine teenage år var jeg hårdt ramt af akne i hele ansigtet men det blev langsomt bedre og efter nogle år havde jeg en ren ansigts hud igen.
Det må hellere lige siges at jeg idag er 25 og er af hankøn ;)

I løbet af de sidste 5 år er min næse blevet så voldsomt angrebet af tilstoppede porer og rødme. Det er kun i næeområdet jeg er blevet ramt, resten af mit ansigt har ingen lignende symptomer.

Min læge har haft mig på adskillige akne cremer uden der er sket nogen forbedring. Jeg har brugt adskillige tusinde kroner på forskellige hud produkter uden noget har løst mit problem helt. I øjeblikket bruger jeg nogle akne produkter fra "Anthony's" hver aften når jeg vasker mit ansigt som har hjulpet en smule på rødmen og tendensen til nye bumser på næsen.

Jeg har vedhæftet et billed,
http://www.freeimagehosting.net/image.p ... a8fcb7.jpg

Hvis nogen har haft lignede problemer eller måske har en ide til hvad det kunne være (mistænker det måske kunne være rosacea) vil jeg meget gerne høre fra Dig. Takker på forhånd!

mvh,
rudolf med den røde tud ;)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Her er i hvert fald 9 råd (som ikke handler om nogle acneprodukter). Det skal lige siges at det er taget fra www.fjernbumser.dk :

    1. Vask ansigtet morgen og aften dagligt med en mild hudvenlig sæbe med en pH-værdi på mellem 6 og 7 for at du kan slippe af med dine bumser. Det er vigtigt at du ikke skrubber huden, da dette vil forværre acnen.
    2. Da håret typisk er fedtet, især hvis man bruger voks, skal man undgå, at det fedtede hår hænger ned i ansigtet - fedtet hår giver bumser. Et godt råd er at vaske håret jævnligt med shampoo. Ligeledes vil et godt råd til ordentlig hudpleje, være at undgå at tage hue på, hvor du sveder, da det giver bumser i huekanten.
    3. Et hudplejeråd i samme kategori mod bumser som ovennævnt, er din hovedpude! Hvis du ikke vasker dit hovedpudebetræk jævnligt nok får du en fedtet hovedpude (især ved drenge, der bruger voks, kan voksen smitte af på hovedpuden) som giver bumser i dit ansigt.
    4. Pas på med at klemme bumser ud, da det ofte gør det værre og tilmed giver ar.
    5. Spis varieret, drik vand og dyrk motion. Husk at vaske dit ansigt efter du har været ude at dyrke motion, da sved kan give bumser hvis det er på huden i for lang tid.
    6. Undgå høje og lave temperaturer samt for meget direkte sollys og/eller solarie. Solen vil i kortere tid gøre din hud pænere, samt utørre bumser, men på længere sigt vil det give en solskadet hud og du vil have mulighed for hudkræft.
    7. Menneskers hud er forskellig, derfor er der ikke nogle beviser for at bestemte fødevarer giver lige netop dig bumser og derved en forværret hudpleje. Hvis du opdager at du får bumser ved at spise bestemte former for fødevarer skal du derfor prøve at undgå disse. Det er ikke kun fx fastfood man her kan have i baghovedet - nogle får acne af eks. skaldyr.
    8. Brug kun kosmetik og creme, der ikke tilstopper hudens porer(non-comedogen) og som er vandafvisende. Produkter med for meget fedt og olie kan tilstoppe porerne og dermed giver det optimale vilkår for acne. Men det er kun godt hvis du bruger creme så hudens elasticitet bevares, hvilket ikke giver bumser.
    9. Opsøg helst en kosmetolog og/eller lægen, som vil kunne give dig god råd og vejledning om acne, der passer til lige netop dine behov. Dog er der mange mennesker, der ikke lytter til dette råd og køber bumserprodukter i stedet - jeg har derfor beskrevet diverse produkter på forsiden, så du undgår de forkerte produkter til bumser.

    Vh Henrik
  • Indstillinger
    HEJ.
    jeg har haft samme problem, og har en meget meget nem løsning på det. det er noget der hedder morfinpiller der tager infektionen. du går hen til din læge og spørge om han vil skrive resipt og så går du bare hen på apoteket og køber dem. der kan godt gå et par uger før de begynder at virke. og du behøver faktisk ikke gøre andet.
    hilsen kasper
  • Indstillinger
    Morfin piller? Kan du være lidt mere specifik? Tror min læge vil kigge lidt mærkeligt på mig hvis jeg går ned og spørg efter morfin mod acne :P
  • Indstillinger
    Hej (:
    Nu er jeg kun femten, og det er jo en normal ting at have bumser. Men mit var så slemt at jeg fik noget der hedder "Clindoxyl" som reducere bumser. Jeg syntes det er vildt godt, og man ser synlige forandringer med det samme (forhåbenlig til det bedre xD).
    Men nu er jeg desværre blevet allergisk overfor det, efter at have farvet hår. Så nu må jeg finde et andet middel.
    Men jeg syntes du skulle prøve det, og det er forholdsvis billigt af et akneprodukt fra apoteket. Det kræver så også en recept fra lægen.
    Nu ved jeg så heller ikke om det er noget du har prøvet før, da du skriver du har prøvet mange.
    Håber du kan bruge mit råd. Held og lykke.

    - Emma
  • Indstillinger
    Jeg har PRÆCIS samme problem som dig.
    Jeg havde dog ikke "mange" bumser da jeg var teenager.
    Er 23 nu og havde da nogle bumser ind i mellem og måske lidt flere end normalt men ikke sådan i større omfang på nogen måde. MEN til sagen. Jeg har akkurat samme røde næse som dig og det er KUN omkring næsen. Jeg har ellers alm. pæn hud ellers. Jeg har været til læge og jeg blev tilbudt piller jeg ikke ville tage foreløbig da lægen ikke kunne sige præcist hvad det var jeg havde. Så jeg fik en creme men det har ikke virket. Overvejer piller i sidste ende men nu vil jeg prøve nogle af de foreslåede punkter her i tråden først da jeg f.eks. bruger hårvoks og måske ikke vasker betrækket fra hovedpuden ofte nok som et af punkterne i hvert fald.
  • Indstillinger
    Emma - Tak for din respons! Har ikke prøvet "Clindoxyl" endnu så den vil da klart lige vende den med min læge. Har været på Skinoren (hvilket jeg måtte stoppe da det gav en voldsom irritation i huden) Og Brentacord og Nizoral som ingen effect havde.

    Tjo321 - Hvilke piller forslog din læge du kunne tage? Hvis du finder et produkt/medicin som hjælper må du meget gerne dele den viden med mig ;) Og jeg vil selvfølgelig gøre det samme hvis dte en dag lykkes for mig
Log in eller Registrér for at kommentere.